Bukefalos 28 år!

Tävlingsupplägg eller Konsten att vänta...

Lejonelle

Trådstartare
Jag är ju ny i lydnadssporten och har gjort 6-7 starter i klass 1 nu i sommar med mina två raringar. En sak som slår mig är att lydnadstävlingarna ofta är - i mina ögon - ganska konstigt upplagda. Man samlas för lottning, sen vidtar en lång väntan på kanske upp till tre timmar innan det är dags för klass 1. När jag lyssnar med andra tävlande verkar ingen tycka att det är det minsta konstigt, jag gissar därför att det "alltid har varit så". Men varför?? Om nu klass 1 ska starta efter alla andra, varför inte ha en senare samlingstid då? Man vet ju i god tid ungefär hur många startande det är i de olika klasserna och kan göra ett tidsschema?
 
Det där måste vara olika mellan olika arrangörer. När jag tävlat har det alltid varit att det är samling strax innan start. De som startar senare, de samlas senare.
 
I mina trakter är det ganska ovanligt med det upplägget du beskriver. Brukar vara olika samlingstider för de olika klasserna förutom när det är få startande så att man lika gärna kan ha samling tillsammans.
Däremot kan man ju ibland få vänta i evigheter på prisutdelningen, framförallt om man har tidigt startnummer..
 
Det skulle aldrig falla mig in att arrangera en tävling på det sättet du beskriver. Efter samlingen är det dags för gruppmomenten, och är det olika starttid på de olika klasserna så är det också olika samlingstid. Efter att klassen är avslutad så dröjer det 30 min innan vi kan ha prisutdelning. Detta för att protesttiden måste hinna gå ut.
 
Det skulle aldrig falla mig in att arrangera en tävling på det sättet du beskriver. Efter samlingen är det dags för gruppmomenten, och är det olika starttid på de olika klasserna så är det också olika samlingstid. Efter att klassen är avslutad så dröjer det 30 min innan vi kan ha prisutdelning. Detta för att protesttiden måste hinna gå ut.

Vad tycker du är ett bra tävlingsupplägg m tider för låt oss säga en kvällstävling Ly1-3 och elit? Typ som den jag var på igår (jättetrevlig tävling, trevlig klubb om någon nu vet var jag var...).

1-2 startande elit, 3-4 startande klass 3, 4-6 startande klass 2, 10-12 startande klass 1. Alltså ett rätt vanligt startfält för de tävlingar jag deltagit i.
 
Däremot kan man ju ibland få vänta i evigheter på prisutdelningen, framförallt om man har tidigt startnummer..

Att man får vänta tills hela den egna klassen är klar inkl protesttid är ju naturligt. Men som tävlande vill man ju gärna att det blir prisutdelning när klassen är klar och inte behöva vänta på efterföljande klass speciellt om det är många fler starter.
 
Vad tycker du är ett bra tävlingsupplägg m tider för låt oss säga en kvällstävling Ly1-3 och elit? Typ som den jag var på igår (jättetrevlig tävling, trevlig klubb om någon nu vet var jag var...).

1-2 startande elit, 3-4 startande klass 3, 4-6 startande klass 2, 10-12 startande klass 1. Alltså ett rätt vanligt startfält för de tävlingar jag deltagit i.

Då tycker jag att det är lagom med 2 domare, en tar t ex lydnad 1 och elit, en tar lydnad 2 och 3. Lydnad elit och 2 startar samtidigt och har alltså samma samlingstid, lydnad 1 och 3 startar ca 1,5 timme senare, då har de tidigare klasserna hunnit köra och också haft prisutdelning.
 
Att man får vänta tills hela den egna klassen är klar inkl protesttid är ju naturligt. Men som tävlande vill man ju gärna att det blir prisutdelning när klassen är klar och inte behöva vänta på efterföljande klass speciellt om det är många fler starter.

Är det så få tävlande som i det här fallet så tar det ju max 1,5 timme för lydnad 1 att bli klar. Räkna med 15 min per hund i elit, och 7 min per hund i lydnad 1. Sedan går det åt några minuter till platsliggning och i eliten vill domaren gärna inspektera banan också. Men det kommer inte upp i några 3 timmars väntetid. När det börjar bli mörkt är det ibland vettigt att köra allt i ett svep för att alla ska få så bra förutsättningar som möjligt.
 
Att man får vänta tills hela den egna klassen är klar inkl protesttid är ju naturligt. Men som tävlande vill man ju gärna att det blir prisutdelning när klassen är klar och inte behöva vänta på efterföljande klass speciellt om det är många fler starter.
Nej precis. Det har jag varit med om, alltså att de vill köra färdigt den andra klassen också innan prisutdelning. Ur arrangörssynpunkt för står jag det, ibland går det helt enkelt ihop sig bättre då. Men ändå segt ;)

Vad spännande @MiniLi . Är inte vi i samma trakter?
Jo men det är vi kanske nu när jag tänker efter! Antar att vi åkt på olika tävlingar ;)
Var det i åtvid igår?
Jag skulle tävlat där men min hund är ju sjuk, men när jag varit på deras tävlingar tidigare kan jag inte minnas några långa väntetider..
 
Är det så få tävlande som i det här fallet så tar det ju max 1,5 timme för lydnad 1 att bli klar. Räkna med 15 min per hund i elit, och 7 min per hund i lydnad 1. Sedan går det åt några minuter till platsliggning och i eliten vill domaren gärna inspektera banan också. Men det kommer inte upp i några 3 timmars väntetid..

I det aktuella fallet var det en domare. Samling för elit+3 kl 17 övriga 17:30. Efter klass 3 var det en kort paus sedan prisutdelning för elit+3. Klass 2 var klar c:a 19:45 så nej, det var "bara" 2:15 väntetid för den tävlande som kom precis till samlingstiden (vill man ju inte göra när man inte vet hur tävlingen är upplagd). Klass 1 var slut kl 21 och då var det prisutdelning för klass 2 och sist för klass 1. OBS jag klagar inte på nånting, det var en trevlig tävling, det var ett exempel.
 
I det aktuella fallet var det en domare. Samling för elit+3 kl 17 övriga 17:30. Efter klass 3 var det en kort paus sedan prisutdelning för elit+3. Klass 2 var klar c:a 19:45 så nej, det var "bara" 2:15 väntetid för den tävlande som kom precis till samlingstiden (vill man ju inte göra när man inte vet hur tävlingen är upplagd). Klass 1 var slut kl 21 och då var det prisutdelning för klass 2 och sist för klass 1. OBS jag klagar inte på nånting, det var en trevlig tävling, det var ett exempel.

En domare är ju för lite på en kvällstävling. Dagtid funkar det, då kan de ta hela dagen på sig. Men inte på kvällar. Det tycker jag inte var så bra arrangerat.
 
I det aktuella fallet var det en domare. Samling för elit+3 kl 17 övriga 17:30. Efter klass 3 var det en kort paus sedan prisutdelning för elit+3. Klass 2 var klar c:a 19:45 så nej, det var "bara" 2:15 väntetid för den tävlande som kom precis till samlingstiden (vill man ju inte göra när man inte vet hur tävlingen är upplagd). Klass 1 var slut kl 21 och då var det prisutdelning för klass 2 och sist för klass 1. OBS jag klagar inte på nånting, det var en trevlig tävling, det var ett exempel.
Låter som om de planerat lite tokigt när de gjorde tidsplanen. Hade ju räckt med samling betydligt senare för klass 1 :)
Det kanske var ngn som inte är så van som planerat?
 
En domare är ju för lite på en kvällstävling. Dagtid funkar det, då kan de ta hela dagen på sig. Men inte på kvällar. Det tycker jag inte var så bra arrangerat.
Det har jag däremot varit med om ofta, vi brukar bara ha en domare på våra kvällstävlingar. Men såklart beror det på antal startande och i vilka klasser. Brukar inte vara några problem alls.
 
Det har jag däremot varit med om ofta, vi brukar bara ha en domare på våra kvällstävlingar. Men såklart beror det på antal startande och i vilka klasser. Brukar inte vara några problem alls.

Har ni ÄNNU färre startande än vad vi har? :(. Annars så tar det ju en evig tid... Vi har alltid 1 domare per klass tilldelat med brukar lämna återbud till 1 eller 2 beroende på hur många startande det är. Färre än 2 domare har vi aldrig haft, trots att vi bara har tävlingar dagtid. Sist hade vi dock bara 1 enda ekipage i 3:an. Så himla deprimerande! Vet att det är flera klubbar i distriktet som har utökat anmälningstiden i hopp om att få fler startande. Har det blivit för dyrt att tävla kanske?

(Helt OT. Sorry...)
 
Har ni ÄNNU färre startande än vad vi har? :(. Annars så tar det ju en evig tid... Vi har alltid 1 domare per klass tilldelat med brukar lämna återbud till 1 eller 2 beroende på hur många startande det är. Färre än 2 domare har vi aldrig haft, trots att vi bara har tävlingar dagtid. Sist hade vi dock bara 1 enda ekipage i 3:an. Så himla deprimerande! Vet att det är flera klubbar i distriktet som har utökat anmälningstiden i hopp om att få fler startande. Har det blivit för dyrt att tävla kanske?

(Helt OT. Sorry...)
Ja det bara minskar.. Senaste åren typ har vi inte haft en enda anmäld i elitklass på mn klubb och några få 2-3. Brukar vara flest i klass 1. Trist!
 
Ja det bara minskar.. Senaste åren typ har vi inte haft en enda anmäld i elitklass på mn klubb och några få 2-3. Brukar vara flest i klass 1. Trist!

Men usch så trist :(. Här har vi problem med lydnad 3 som sagt. I eliten brukar det se något bättre ut. Men för bara några år sedan hade vi alltid 2 st lydnadsettor för det var för många att ha i en klass!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 552
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 252
Senast: Habina
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 539
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 948
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp