Bukefalos 28 år!

Tankar och ideér tack!

Sv: Tankar och ideér tack!

Konstigt,har ibland anlitat en kusk som just nu ligger 5:a på "listan" och han både galopperar och vinner med min kille... :angel:
 
Sv: Tankar och ideér tack!

Humelibumlan skrev:
Helt ärligt så tror jag det är mer psykiskt på henne?

Super Sea har galopperat tre miljoner gånger känns det som. Owe var hos veterinären så ofta han kunde men inget riktigt fel hittades. jag har varit övertygad hela tiden om att hon bara inte ville trava, men det ville inte owe lyssna på. senaste loppet kördes hon av en tjej - och vips! tog ledningen med en gång och höll den ända till upploppet. gick felfritt och slutade tvåa.

är fortfarande helt bombsäker på att hon helt enkelt galopperar bara för att är på dåligt humör. om det nu var tjejkusken som gjorde susen eller om hästen bara var glad vet jag inte riktigt, men din häst kanske också vill ha en tjej?
 
Sv: Tankar och ideér tack!

Gammeln skrev:
Ja jag ser der röda tråden, förstår du nu varför jag ALDRIG kommer att ha ston som tävlingshästar. Tacka vet jag killar, då har man heller inga g:n i raden, med en riktig driver förstås :angel: :D :cool:

Att ston måste hållas på "gott humör" och kan vara ojämna är jag helt med på, men finns det egentligen något belägg för att ston har fler galopper än hingstar och valacker ??????

Det här är en seriös fundering och inte någon kritik mot ditt inlägg. ;)

Angående "riktiga drivers" anser jag att det gäller att hitta en kusk där "personkemin" stämmer.
Stona kan inte läsa "10-i-topp-listor"....de läser av personen istället :D
 
Sv: Tankar och ideér tack!

stally skrev:
Ja nu har jag kollat upp kuskstatistiken,hittar fortfarande ingen som är befriad från g:n..... :confused:
:rofl: ..........jag menade att hingstar/valacker INTE kuskar :D Jag har haft några ston och dom var precis som Humlan ömsom vin omsöm vatten. Ibland sveptes fälten från tillägg och seger, nästa gång flög dom från start :mad: Tröttnade på detta, fick en valack och där minimerades antalet g:n till sällsynt. Och så körs han av riktiga drivers :D :angel: Jag har ingen lust att åka 2x30mil bara för att få ett g hatar hatar hatar g:n :mad:
 
Sv: Tankar och ideér tack!

jari skrev:
Konstigt,har ibland anlitat en kusk som just nu ligger 5:a på "listan" och han både galopperar och vinner med min kille... :angel:
Men har du ställt frågan då till kusken: Är DU en driver :p
 
Sv: Tankar och ideér tack!

lsz skrev:
Att ston måste hållas på "gott humör" och kan vara ojämna är jag helt med på, men finns det egentligen något belägg för att ston har fler galopper än hingstar och valacker ??????
Vet ej men det känns så :cool:


lsz skrev:
Stona kan inte läsa "10-i-topp-listor"....de läser av personen istället :D
........och detta resulterar i g:n. Men är det då inte läge att byta driver :angel:
 
Sv: Tankar och ideér tack!

Behövs inte, det såg jag första gången han körde honom...
 
Sv: Tankar och ideér tack!

Humelibumlan skrev:
*suck*
Ser ni den röda tråden här...

Livs 15 0-3-1 39 600 kr 16,2k 17,1m 19,9am

Ro 050729-3 6/2140 0 ug
F 050718-5 3/1640 3 16,2
Mp 050704-8 10/2140 0 19,9g
S 050615-10 1/2140 2 17,1
050525-11 4/2140 6 18,5g
L 050515-8 3/2140 0 19,3
E 050412-5 11/2140 0 22,5ag
Mp 050329-4 3/2140 2 18,4
Ö 050310-1 6/2140 d ug
F 050220-10 9/2140 0 19,9a
Ö 050206-9 4/2140 n 0 ug
E 050125-9 9/2140 2 19,2
Ö 041209-8 11/2140 5 19,8
S 041129-2 8/2140 0 18,4
E 041019 k 5/2140 n 22,4 gdk1
Ö 031218-1 11/2140 n 0 ug
Ö 031127 k 1/2140 23,2 gdk
E 021217 p 1/2160 35,6 1p
Länk

Vad kan man göra? :confused:

Jag har aldrig sett din häst i verkligheten så mina teorier kanske inte är till någon hjälp. Men genom att läsa på papper kommer jag fram till följande... Jag ser en röd tråd...

Hon har aldrig felat i bilstart... ;) Dessutom...

Hon har felat från 11,4,6,11,4,10,6. Spår 4,6 och 11 är alla spår som gör att man måste vända ganska snävt och sedan accelerera. Ja, 6 räknas ju som ett bra spår men likväl, man måste vända på relativt liten plats och därefter accelerera snabbt. Ju mer man tar ut ner i banan för att slippa vända snävt, ju längre efter blir man om man inte har en väldigt kvick häst. Man kan inte börja vända hur tidigt som helst... Det finns några få kuskar som är helt otroligt duktiga på att pricka från springspår och nästan aldrig bommar. :bow: Det är inte lätt... 10 är ju ett rätt bra spår, där kan man ta ut bakåt och komma med lite fart, så där stämmer inte min teori... Hände något speciellt den gången? Kanske tvingades kusken korrigera henne på något sätt?

Hon har gått från 8,11,9,3,3,1,3. 11 och 9 var i några av de första starterna. I övrigt har hon gått från 1,3 och 8 som är lätta att vända från och man har lite fart med sig, man riskerar inte att hamna efter.

Jag tror hon, från de lite snävare spåren, har lite svårt att hänga med i accelerationen som sker ett par steg efter man vänt upp och då vill lite snabbare än hon kan och benen kommer i oordning, "hon flyger rakt upp"... I de första starterna var hon kanske inte lika laddad och då tog hon det lite lugnare ur volten även om hon blev lite efter? Dessutom var det väl nolllopp och då tar många det lite lugnare eftersom det är orutinerade hästar.

Hur har det sett ut när hon felat från springspår? Ivriga hästar kan ha lite problem med att de är efter, speciellt om man är bara pyttelite sen, eller har lite vinglig häst och inte fått den helt rak innan volten har vänt upp.

Vet inte om du gör spårförbehåll men hade jag din häst hade jag nog gjort det, eller anmält till bilstart. Det gick ju fint. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar och ideér tack!

jari skrev:
Lånar knappen!

tror alla här har en poäng...

Varför inte prova automatcheck? BR kunde inte voltstarta alls innan han kom till mig, idag vinner han från volt!

Ändringar jag gjort förutom träningsupplägget är: Automatcheck,Rakt stångbett alt Cresendo (beror på humöret), Sett till så inget kan komma åt honom i sidorna vid voltningen= vridit fästena för sidostänger, bukgjorden lite längre bak än normalt m,m


Massor av massage och stretching, han är smidig som en katt idag :p

Nackdelen med automatchecken och hans startnabbhet är att kusken får svårt att hinna dra den före kurvan...
Och eftersom han är rätt kort, så går det inte att dra i honom då går han på sig och galopperar. Därför rätt skarpa bett och duktiga kuskar :smirk:
Fast Humlan är duktig på att volta och gå iväg.... men varannan gång så går hon bara iväg 2-3 steg innan hon studsar rakt upp :smirk: Ofta finns det ingen somhelst anledning till galopp, inte som vi kan se iallafall?

På denna damen byter man inte utrustning hursom helst, skarpare bett är bara att glömma och kusken är den bästa vi kan hitta i allmänhet och de bästa till denna hästen i synnerhet :crazy:
 
Sv: Tankar och ideér tack!

Gammeln skrev:
Ja det finns ju bättre drivers :angel: ser ju ut att behövas en driver som kan plocka lite med Humlan :D (då Humlan går in i dom där mindre bra perioderna :angel: )
Inga bättre drivers till denna hästen..
Plocka med Humlan? Hur menar du nu?? :confused:
Jag tror ingen kusk skulle få henne iväg felfritt när hon inte vill... det finns inget nog att göra? Hon hoppar utan någon som helst förvarning eller direkt anledning..
 
Sv: Tankar och ideér tack!

Gammeln skrev:
........och detta resulterar i g:n. Men är det då inte läge att byta driver :angel:

Men hur kan du tolka det så ????

Jag tolkar det som om kusken är skicklig nog att undvika galopp varannan gång och då få hästen att gå riktigt bra dessutom :d .

En annan kusk kanske skulle fått "g" varje gång istället, vem vet :p

// Suzanne.... som själv anlitar den omskrivna kusken och passar på att tacka för vinsten i förra starten (perfekt styrning :bow: )
 
Sv: Tankar och ideér tack!

lsz skrev:
Men hur kan du tolka det så ????

Jag tolkar det som om kusken är skicklig nog att undvika galopp varannan gång och då få hästen att gå riktigt bra dessutom :d .

En annan kusk kanske skulle fått "g" varje gång istället, vem vet :p

// Suzanne.... som själv anlitar den omskrivna kusken och passar på att tacka för vinsten i förra starten (perfekt styrning :bow: )
En annan kusk skulle kanske velat uppfostra hästen och funnit sig ligga på banan istället..

Nej, jag tycker som du, bättre, ödmjukare, duktigare och lugnare kusk är svårt att hitta... perfekt för oss som värnar om hästen och framtiden :love:
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 369
Senast: Gabby_Ossi
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 652
Senast: Rie
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 087
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 107
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp