Tappat hull och muskler

Bytt veterinär och se till att dom andra hästar bli behandla for bandmask och se till att dom få HELA DÅSEN I SIG!! Om du vet inte hur man göra begär veterinär att göra det.
Det kommer att ta tid innan du se att hästen börja lägga på sig.
vadå byt veterinär? Blir det annat analyssvar då? Vem/vad säger att alla hästarna har bandmask?
 
Njae inte riktigt.. :crazy: för är det nåt jag läst så är det ju att först o främst öka på grovfodret innan man gör nåt annat så jag trodde ju att bästa är att ge så mycket hö jag kunde först och främst och sen korrigera kraften. :nailbiting: Men nu blev jag lite snurrig när du säger tvärtom. :confused:
Öka grovfodret gäller om du har ett bra grovfoder med någorlunda vettiga förhållanden mellan MJ och smrp. För hobbyhästar är behovet av smrp sex gånger högre än energibehovet, det är de siffrorna man utgår ifrån. Skulle man öka upp av ditt grovfoder tills proteinbehovet var täckt hade hästen sannolikt blivit fet av energiöverskottet. Därför "kan" man bara ge grovfoder av sämre värden till en viss grad, sedan "måste" man strypa intaget och ge något näringstätare tex lucern (som också är grovfoder)
 
Öka grovfodret gäller om du har ett bra grovfoder med någorlunda vettiga förhållanden mellan MJ och smrp. För hobbyhästar är behovet av smrp sex gånger högre än energibehovet, det är de siffrorna man utgår ifrån. Skulle man öka upp av ditt grovfoder tills proteinbehovet var täckt hade hästen sannolikt blivit fet av energiöverskottet. Därför "kan" man bara ge grovfoder av sämre värden till en viss grad, sedan "måste" man strypa intaget och ge något näringstätare tex lucern (som också är grovfoder)
Ok, shit man lär sig nåt nytt varje dag. :up: Hur mkt lusern tycker du jag ska öka upp med? Han får nu 1 kg om dagen, har köpt en annan påse från den lokala kvarnen som tydligen ska ha 164 g smrp istället för kraffts lusern som har 105 g smrp, har skrivit till dom och frågat om vad MJ ligger på då det ej står något på påsen. :meh: För det finns väl inget sätt att ta reda på MJ förutom att fråga dom? Tänkte om det gick att räkna ut på nåt konstigt vis :grin:
 
Ok, shit man lär sig nåt nytt varje dag. :up: Hur mkt lusern tycker du jag ska öka upp med? Han får nu 1 kg om dagen, har köpt en annan påse från den lokala kvarnen som tydligen ska ha 164 g smrp istället för kraffts lusern som har 105 g smrp, har skrivit till dom och frågat om vad MJ ligger på då det ej står något på påsen. :meh: För det finns väl inget sätt att ta reda på MJ förutom att fråga dom? Tänkte om det gick att räkna ut på nåt konstigt vis :grin:
Det går inte att räkna ut vad jag vet men lucern brukar ligga på ca 10MJ 100g smrp.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker eftersom jag inte vet hur stor hästen är eller vad den gör om dagarna.
 
Hur mycket MJ och smrp ca är det i soja och pp? :) Många frågor är det nu. ;) Men saken hör ju till den att jag har köpt in ett stort parti hö och kan inte tycka att det är ekonomiskt försvarbart att bara kasta bort det. För att sen dessutom lägga en stor summa pengar för ett nytt parti hö, vi har dessutom bara 2 hästar så det kostar ju lite mer med transport osv eftersom vi inte har nån möjlighet att hämta själva. Därför vill jag gärna kunna komplettera upp det foder jag redan har

Kan du ändra den fria tillgången och ge portionerat? Där vinner du mycket och allt blir lättare (och kostar mindre i slutänden).

Tillägg: Alltså ge mindre hö Per dag än 15 kg
 
Inte av annan anledning än att man hamnar där om man ska starta på 15 kg hö och sen justera kvoten. Jag tycker som sagt inte själv om att hamna i det läget utan drar ner höet själv. Men man får ju utgå från TS situation i svaret :)
men utifrån hästens behov, MÅSTE kvoten verkligen vara 6? Om energin drar iväg, "räcker" det inte med att se till att proteinbehovet är täckt, det MÅSTE väl inte vara i relation till mj-intaget? Eller hur tänker du där? (hänger du med, menar inte som kritik utan reflektion i foderfrågan. 900g smrp och 140mj känns liksom "lite högt" till normalhästen. Men den borde ju lägga på sig synligt ganska fort iaf)
 
men utifrån hästens behov, MÅSTE kvoten verkligen vara 6? Om energin drar iväg, "räcker" det inte med att se till att proteinbehovet är täckt, det MÅSTE väl inte vara i relation till mj-intaget? Eller hur tänker du där? (hänger du med, menar inte som kritik utan reflektion i foderfrågan. 900g smrp och 140mj känns liksom "lite högt" till normalhästen. Men den borde ju lägga på sig synligt ganska fort iaf)

Det räcker på vissa, andra tycks behöva en kvot på X för att inte rasa i hull. Men TS häst har proteinbehovet täckt redan av höet. Men med en totalkvot som är låg. Såg hästen bra ut i hull/överlinje skulle det alltså inte vara något att bry sig om/justera.

Men då TS beskriver att hästen successivt tappat både hull och muskler så tycks den vara en sådan som behöver ha med sig kvoten.

Jag har haft båda sorterna. Svårfödda som sett bedrövliga ut om de haft under 7 i kvot. Och svårfödda som inte hållit hullet om kvoten varit hög utan där man medvetet fått gå in och sänka kvoten och täcka protein efter tabell men MJ efter behov - och då hamna på låg kvot
 
Det går inte att räkna ut vad jag vet men lucern brukar ligga på ca 10MJ 100g smrp.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker eftersom jag inte vet hur stor hästen är eller vad den gör om dagarna.
Så om smrp ligger på 164 kan man då utgå ifrån 16,4MJ bara för att få en fingervisning eller blir det högt? :confused:
Det är en kallblodstravare, 160cm ca 500kg och jag bara kör lättare arbete såsom longering/tömkörning eller lättare dressyrpass på banan annars är det mest uteritter, men ca 4-5dagar/veckan går han. :)
 
Kan du ändra den fria tillgången och ge portionerat? Där vinner du mycket och allt blir lättare (och kostar mindre i slutänden).

Tillägg: Alltså ge mindre hö Per dag än 15 kg
Ja det skulle jag kunna, men saken hör ju till att jag arbetar dagtid, så i nuläget har jag ingen som kan lunchfodra så det är drf jag proppar höhäcken full på morgonen när dom går ut vid 06,00 o direkt på EM när jag kommer hem så fyller jag upp den igen, jag har kollat på helgerna när jag är hemma och dom står utan hö i ca 3-4 timmar innan jag kan ge dom mer i veckorna. :(
 
Ja det skulle jag kunna, men saken hör ju till att jag arbetar dagtid, så i nuläget har jag ingen som kan lunchfodra så det är drf jag proppar höhäcken full på morgonen när dom går ut vid 06,00 o direkt på EM när jag kommer hem så fyller jag upp den igen, jag har kollat på helgerna när jag är hemma och dom står utan hö i ca 3-4 timmar innan jag kan ge dom mer i veckorna. :(

Jag förstår. Knepigt läge
 
Jag förstår. Knepigt läge
Men i helgen kommer jag att byta hage på dom(pga masksituationen) och i den har det nu växt upp en hel del gräs. Och vet jag att dom har att tugga på under dagarna medan jag jobbar så kan jag kanske dra ner höet på morgonen. Hur mycket skulle du rekommendera att jag gav? :)
 
Så om smrp ligger på 164 kan man då utgå ifrån 16,4MJ bara för att få en fingervisning eller blir det högt? :confused:
Nej, utgå ifrån ca 10 MJ.
Energin varierar oftast inte så mycket, det är proteinhalten som kan variera massor beroende på skördetidpunkt mm.
 
Nej, utgå ifrån ca 10 MJ.
Energin varierar oftast inte så mycket, det är proteinhalten som kan variera massor beroende på skördetidpunkt mm.
Ja det stämmer, fick äntligen svar från den lokala kvarnen som gör lucernet och värdet är 10,5MJ och 160g smbrp :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 205
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: axel
·
Hästvård Mitt sto har under ca. 3 veckor plötsligt tappat en massa muskler och hull... Hon var ganska tunn redan då vi fick henne, men med mycket...
Svar
15
· Visningar
1 993
Senast: noble art
·
Hästvård Vi har en valack på 14 år i stallet, en basjkir som tappa muskler och hull i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Han...
2
Svar
35
· Visningar
10 392
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp