Tappat hull och muskler

Så om jag fattat allt rätt men uträkning av kvot så blir detta:

7,9MJ 27g smpr
Lusern
8,5MJ 105g smpr
Krafft muskel
12MJ 200g smpr
Betfor
11,2MJ 60g smpr
= 392g smpr/ 38,6MJ=10,1 i kvot?
Är det rätt??:confused:
 
Så om jag fattat allt rätt men uträkning av kvot så blir detta:

7,9MJ 27g smpr
Lusern
8,5MJ 105g smpr
Krafft muskel
12MJ 200g smpr
Betfor
11,2MJ 60g smpr
= 392g smpr/ 38,6MJ=10,1 i kvot?
Är det rätt??:confused:

Sänk kvoten. Inte ligga på så hög kvot med tillskott. Lägg kvoten på sju.
Men nog sjutton får hästen mer än 38 MJ? Det är vad min lättfödda B-ponny får!

Edit - såg felet. Du måste räkna med antal kilo. Tex 10 kg hö = 79 MJ och 270 gram srp. Det ska vara TOTALEN i hela foderstaten! (Då sjunker din kvot pga höet med)
 
Är du säker på att du har rätt siffror åp krafft muskel? 1kg innehåller 12mj 370 g smrp. Ett halvkilo borde bli 6MJ 185g smrp
Ja just det, tänkte inte på att MJ halverades, ger ju 1/2 kg om dagen men på innehållsförteckningen så stod det iaf 200g smrp 0,5kg, men hur blir det då med höet? Räknar man då 27gx15kg+7,9MJx15kg(så många kg han äter om dagen?):confused:
 
Ja just det, tänkte inte på att MJ halverades, ger ju 1/2 kg om dagen men på innehållsförteckningen så stod det iaf 200g smrp 0,5kg, men hur blir det då med höet? Räknar man då 27gx15kg+7,9MJx15kg(så många kg han äter om dagen?):confused:

Precis. Och du måste göra lika för allt, även kraftfodret. Mängd i kg x värden per kg
 
Vadå waisting your time in this country??
For att hon kan inte skriva ut medlet. Allt hennes kundskap och information man kan läsa till sig på internet utan kurs kostnad är meningslös om veterinär är inte med på spelet.
Jag skulle inte råd giva dig att gå till veterinären och säjer "Madick mitt internet mask guru säjer att du ska skriva ut det här medlet"! du kan bli ståenda utan en veterinär när du mest behöva en.
 
Quest och Zimectrin är läkemedelsnamn i utlandet, används inte i Sverige. Ivomec Comp och Equimax finns att välja på som är ivermektin+prazikvantel. Men hon behöver ju inte ivermektin eftersom hästen redan fått det och då är det Droncit man ger.
Det vet jag val.
 
For att hon kan inte skriva ut medlet. Allt hennes kundskap och information man kan läsa till sig på internet utan kurs kostnad är meningslös om veterinär är inte med på spelet.
Jag skulle inte råd giva dig att gå till veterinären och säjer "Madick mitt internet mask guru säjer att du ska skriva ut det här medlet"! du kan bli ståenda utan en veterinär när du mest behöva en.

Det är ganska omöjligt att på internet läsa sig till hur man gör träckprovsanalyser...

Och uppdaterade veterinärer följer exakt samma normer och rekommendationer som Madick framför.

Nej, Madick kan inte skriva ut recept på maskmedel. Veterinärer med förskrivningsrätt kan som regel inte analysera träckprov (finns ev någon enstaka). De samarbetar... Utan den ene faller den andre...
 
Precis. Och du måste göra lika för allt, även kraftfodret. Mängd i kg x värden per kg
Så om jag räknat detta rätt nu för hö är bara ca vad jag tror han äter eftersom han får fri tillgång ute i hagen och på natten får han en totalt proppad ikea påse, ca 4-5 kg.
Hö (ca 15kg)
118,5 MJ 405g smrp
Lusern (1 kg)
8,5 MJ 105g smrp
Betfor (1kg)
11,2 MJ 60g smrp
Krafft Muskel (0,5kg)
6 MJ 200g smrp
=144,2 MJx770g smrp= kvot 5,3?
 
Så om jag räknat detta rätt nu för hö är bara ca vad jag tror han äter eftersom han får fri tillgång ute i hagen och på natten får han en totalt proppad ikea påse, ca 4-5 kg.
Hö (ca 15kg)
118,5 MJ 405g smrp
Lusern (1 kg)
8,5 MJ 105g smrp
Betfor (1kg)
11,2 MJ 60g smrp
Krafft Muskel (0,5kg)
6 MJ 200g smrp
=144,2 MJx770g smrp= kvot 5,3?

Om värdena stämmer för respektive foder har du räknat rätt. Och ligger som synes på för låg kvot. Prova minska betfor till 0.5 kg och öka kraft muskel till 1 kg.

Då får du om värdena är korrekta
0,5 kg Betfor 4,25 MJ och 30 gr srp
1 kg krafft muskel 12 mj och 400 gr srp (fast värdet är fel, men för att visa skillnad får det ligga kvar)

Totalt i foderstaten 143 MJ (dvs ungefär som innan) och 940 gr srp = kvot 6,57

OBS dock att du har fel värden på Krafft Muskel, korrekt värde är 370 gr srp/kg, men det gör inte nån jätteskillnad.

Jag personligen skulle dock köra en annan foderstat.
15 kg hö, 118.5 MJ och 405 gr srp
1,5 kg krafft muskel 18 MJ och 562,5 gram srp
Totalt 136,5 MJ och 967 gram srp = kvot 7

Jag skulle dela kraftfodret på minst två givor.
 
Om värdena stämmer för respektive foder har du räknat rätt. Och ligger som synes på för låg kvot. Prova minska betfor till 0.5 kg och öka kraft muskel till 1 kg.

Då får du om värdena är korrekta
0,5 kg Betfor 4,25 MJ och 30 gr srp
1 kg krafft muskel 12 mj och 400 gr srp (fast värdet är fel, men för att visa skillnad får det ligga kvar)

Totalt i foderstaten 143 MJ (dvs ungefär som innan) och 940 gr srp = kvot 6,57

OBS dock att du har fel värden på Krafft Muskel, korrekt värde är 370 gr srp/kg, men det gör inte nån jätteskillnad.

Jag personligen skulle dock köra en annan foderstat.
15 kg hö, 118.5 MJ och 405 gr srp
1,5 kg krafft muskel 18 MJ och 562,5 gram srp
Totalt 136,5 MJ och 967 gram srp = kvot 7

Jag skulle dela kraftfodret på minst två givor.
Men är lusernet inräknat i detta? :) Han får kraftfodret uppdelat på 3ggr om dagen, blir bara lite enklare att se om man lägger ihop allt tänkte jag. :)
 
Om värdena stämmer för respektive foder har du räknat rätt. Och ligger som synes på för låg kvot. Prova minska betfor till 0.5 kg och öka kraft muskel till 1 kg.

Då får du om värdena är korrekta
0,5 kg Betfor 4,25 MJ och 30 gr srp
1 kg krafft muskel 12 mj och 400 gr srp (fast värdet är fel, men för att visa skillnad får det ligga kvar)

Totalt i foderstaten 143 MJ (dvs ungefär som innan) och 940 gr srp = kvot 6,57

OBS dock att du har fel värden på Krafft Muskel, korrekt värde är 370 gr srp/kg, men det gör inte nån jätteskillnad.

Jag personligen skulle dock köra en annan foderstat.
15 kg hö, 118.5 MJ och 405 gr srp
1,5 kg krafft muskel 18 MJ och 562,5 gram srp
Totalt 136,5 MJ och 967 gram srp = kvot 7

Jag skulle dela kraftfodret på minst två givor.
Men på krafft muskel så står det att man inte ska ge mer än 0,75 kg om dagen. Är det bara en fingervisning då? :confused:
 
Jag personligen skulle dock köra en annan foderstat.
15 kg hö, 118.5 MJ och 405 gr srp
1,5 kg krafft muskel 18 MJ och 562,5 gram srp
Totalt 136,5 MJ och 967 gram srp = kvot 7
KF är ju ganska så dyrt om jag måste ge så mycket, finns det nåt annat jag skulle kunna komplettera med istället? Sojakross kanske? :up::down:
 
Men på krafft muskel så står det att man inte ska ge mer än 0,75 kg om dagen. Är det bara en fingervisning då? :confused:

Ja. Du kan ge mer om du vet att du har en proteinbrist. Men du ska inte ge 1.5 kg på en gång.

Ja det blir dyrt. Och du får ett proteinöverskott från kraftfoder. Det enklaste och billigaste är och förblir att byta hö.

Det går att ge soja eller pp men jag personligen undviker det när man är i din sits. Din häst får mer än sitt tabellbehov av protein från höet. Men kvoten blir fel. Många hästar fixar det fint - men din verkar vara en av de som behöver en högre kvot. Att rätta den ökar överskottet.

Så jag väljer personligen sänka ner höet på sådana hästar - inte fri tillgång på dåligt hö. Och rättar sen med ffa lucern och vid behov proteinkoncentrat.
Men din häst äter fritt ute och då kan du bara justera kvoten så länge han har fri tillgång kvar. Och då väljer jag själv säkrare val såsom krafft muskel.

Jämfört med när man ska täcka en brist jmf med tabellbehov i en portionerad foderstat - då använder jag helst koncentrat för att kunna ge maximalt med hö. Hängde du med?
 
Ja. Du kan ge mer om du vet att du har en proteinbrist. Men du ska inte ge 1.5 kg på en gång.

Ja det blir dyrt. Och du får ett proteinöverskott från kraftfoder. Det enklaste och billigaste är och förblir att byta hö.

Det går att ge soja eller pp men jag personligen undviker det när man är i din sits. Din häst får mer än sitt tabellbehov av protein från höet. Men kvoten blir fel. Många hästar fixar det fint - men din verkar vara en av de som behöver en högre kvot. Att rätta den ökar överskottet.

Så jag väljer personligen sänka ner höet på sådana hästar - inte fri tillgång på dåligt hö. Och rättar sen med ffa lucern och vid behov proteinkoncentrat.
Men din häst äter fritt ute och då kan du bara justera kvoten så länge han har fri tillgång kvar. Och då väljer jag själv säkrare val såsom krafft muskel.

Jämfört med när man ska täcka en brist jmf med tabellbehov i en portionerad foderstat - då använder jag helst koncentrat för att kunna ge maximalt med hö. Hängde du med?
Njae inte riktigt.. :crazy: för är det nåt jag läst så är det ju att först o främst öka på grovfodret innan man gör nåt annat så jag trodde ju att bästa är att ge så mycket hö jag kunde först och främst och sen korrigera kraften. :nailbiting: Men nu blev jag lite snurrig när du säger tvärtom. :confused:
 
Det går att ge soja eller pp
Hur mycket MJ och smrp ca är det i soja och pp? :) Många frågor är det nu. ;) Men saken hör ju till den att jag har köpt in ett stort parti hö och kan inte tycka att det är ekonomiskt försvarbart att bara kasta bort det. För att sen dessutom lägga en stor summa pengar för ett nytt parti hö, vi har dessutom bara 2 hästar så det kostar ju lite mer med transport osv eftersom vi inte har nån möjlighet att hämta själva. Därför vill jag gärna kunna komplettera upp det foder jag redan har
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 171
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: axel
·
Hästvård Mitt sto har under ca. 3 veckor plötsligt tappat en massa muskler och hull... Hon var ganska tunn redan då vi fick henne, men med mycket...
Svar
15
· Visningar
1 993
Senast: noble art
·
Hästvård Vi har en valack på 14 år i stallet, en basjkir som tappa muskler och hull i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Han...
2
Svar
35
· Visningar
10 392
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp