Tappat hull och muskler

Jag menar att OM den har bandmask (vilket verkar troligt) och den inte behandlas för det så kommer hon kunna ösa i hästen hur mycket som helst helt i onödan. Ev även utan resultat.
Så jag menar att det är ingen idé att stirra sig blind på bara foderstaten, utan man måste också vara säker på att den är maskfri. Onödigt att mata ett gäng med maskar med dyra tillskott..
Du har helt rätt, som jag nämnde innan så ska jag ringa vet så jag får ut mot bandmask :)
 
Vad är maxgivan på soja och potatisproteinet? :) Jag ska ringa veterinären och be om avmaskning mot bandmask. ;) Men oavsett så måste han lägga på sig. :)

Den kan jag inte i huvudet för potatisprotein och beror på hästens vikt med.
Soja så är det 100 gram/100 kg häst. Den är lägre för potatisprotein men jag måste räkna för att säga exakt. Det är mängd protein/100 kg häst som inte bör överskridas per utfodringstillfälle, därför det blir olika på olika tillskott.
 
Nu har jag fått Banminth utskrivet av veterinären så det ska ges ikväll, sen har jag köpt krafft muskel för att komplettera upp smrp. Nån som är duktig på analyser och kan säga om denna foderstat passar min gubbe?
Allt uppdelat på som sagt på 3ggr om dagen:
Lusern 1kg(torrt uppmätt)
8 dl betfor(torrt uppmätt)
1/5 kg krafft muskel
B-vitamin
:)
Om inte så får nån gärna säga hur 17 man räknar ut kvoter. Jag tror jag har hajat lite hur man gör men det kan ju inte vara så enkelt som att plussa ihop allt smrp? :angel:
 
Nu har jag fått Banminth utskrivet av veterinären så det ska ges ikväll, sen har jag köpt krafft muskel för att komplettera upp smrp. Nån som är duktig på analyser och kan säga om denna foderstat passar min gubbe?
Allt uppdelat på som sagt på 3ggr om dagen:
Lusern 1kg(torrt uppmätt)
8 dl betfor(torrt uppmätt)
1/5 kg krafft muskel
B-vitamin
:)
Om inte så får nån gärna säga hur 17 man räknar ut kvoter. Jag tror jag har hajat lite hur man gör men det kan ju inte vara så enkelt som att plussa ihop allt smrp? :angel:

Jo, du plussar allt smrp. Sen plussar du allt MJ. Sen delar du summan av smrp och dividerar den med summan av allt MJ. Resultatet är kvoten smrp/MJ
 
Nu har jag fått Banminth utskrivet av veterinären så det ska ges ikväll, sen har jag köpt krafft muskel för att komplettera upp smrp. Nån som är duktig på analyser och kan säga om denna foderstat passar min gubbe?
Allt uppdelat på som sagt på 3ggr om dagen:
Lusern 1kg(torrt uppmätt)
8 dl betfor(torrt uppmätt)
1/5 kg krafft muskel
B-vitamin
:)
Om inte så får nån gärna säga hur 17 man räknar ut kvoter. Jag tror jag har hajat lite hur man gör men det kan ju inte vara så enkelt som att plussa ihop allt smrp? :angel:
Men nej, varför Banminth? Dubbel dos tar bara vuxna bandmaskar och blodmasken har du ju redan tagit med Noromectinet. Droncit är det du skulle haft. Byt veterinär i parasitfrågor!!
 
Men nej, varför Banminth? Dubbel dos tar bara vuxna bandmaskar och blodmasken har du ju redan tagit med Noromectinet. Droncit är det du skulle haft. Byt veterinär i parasitfrågor!!
Jag sa droncit men han sa dubbeldos banminth, nu provar jag och ser om det blir bra i alla fall. :crazy: Maskade honom igår så ska byta hage IGEN på lördag borde väl bli lagom.
 
Jo, du plussar allt smrp. Sen plussar du allt MJ. Sen delar du summan av smrp och dividerar den med summan av allt MJ. Resultatet är kvoten smrp/MJ
Men om det inte står smrp på innehållet då utan bara %? Hittade nämligen inte smrp på innehållet på betfor men det står bara råprotein 8,6%, hur tyder man det? :confused:
 
Men nej, varför Banminth? Dubbel dos tar bara vuxna bandmaskar och blodmasken har du ju redan tagit med Noromectinet. Droncit är det du skulle haft. Byt veterinär i parasitfrågor!!

Eller EQUAMAX, QUAST+ el Zimecterin gold
Byt Vet...... I already told her that!!!
I told you......your waisting your time in this country.
 
Eller EQUAMAX, QUAST+ el Zimecterin gold
Byt Vet...... I already told her that!!!
I told you......your waisting your time in this country.
Quest och Zimectrin är läkemedelsnamn i utlandet, används inte i Sverige. Ivomec Comp och Equimax finns att välja på som är ivermektin+prazikvantel. Men hon behöver ju inte ivermektin eftersom hästen redan fått det och då är det Droncit man ger.
 
Jag sa droncit men han sa dubbeldos banminth, nu provar jag och ser om det blir bra i alla fall. :crazy: Maskade honom igår så ska byta hage IGEN på lördag borde väl bli lagom.
Funkar dubbla dosen Banminth så får du upprepa det eftersom det bara tar vuxna maskar. Tala om det för din veterinär nästa gång, det finns de som inte känner till skillnaden eller ens att det finns prazikvantel.
 
Funkar dubbla dosen Banminth så får du upprepa det eftersom det bara tar vuxna maskar. Tala om det för din veterinär nästa gång, det finns de som inte känner till skillnaden eller ens att det finns prazikvantel.
Det ska jag absolut göra, när måste man avmaska igen då? :)
 
Men om det inte står smrp på innehållet då utan bara %? Hittade nämligen inte smrp på innehållet på betfor men det står bara råprotein 8,6%, hur tyder man det? :confused:

Det kan man inte tyvärr. Står inget på säcken? Räkna med 60 gr smrp/kg annars (det anges lite olika på olika ställen och av olika tillverkare men räknar du på 60 gr smrp får du ett genomsnitt och hamnar inte helt galet)
 
Det kan man inte tyvärr. Står inget på säcken? Räkna med 60 gr smrp/kg annars (det anges lite olika på olika ställen och av olika tillverkare men räknar du på 60 gr smrp får du ett genomsnitt och hamnar inte helt galet)
Tack! Stämmer denna utträkning:
Ca MJx0,4
P MJx0,3
Mg MJx0,15
Läste det nånstans. :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 202
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: axel
·
Hästvård Mitt sto har under ca. 3 veckor plötsligt tappat en massa muskler och hull... Hon var ganska tunn redan då vi fick henne, men med mycket...
Svar
15
· Visningar
1 993
Senast: noble art
·
Hästvård Vi har en valack på 14 år i stallet, en basjkir som tappa muskler och hull i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Han...
2
Svar
35
· Visningar
10 392
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp