Tappat hull och muskler

Precis som Alexandra skrev, så måste du ge annat än bara hö. Som jag skrev tidigare - ge 2-3 kg lusernpellets (vilket INTE är kraftfoder, utan bara i princip "finfördelat grovfoder, sammanpressat till pellets"), öka korngivan (upp till 2 kg/måltid är okej att ge!) och dubbla eller tredubbla betforgivan (betfor är inte heller kraftfoder, utan ligger närmare grovfoder tack vare sitt höga fiberinnehåll).

För att få upp hullet på din häst, med det grovfoder du har, MÅSTE du ge en hel del tillskott av lätt-tuggat, näringstätt foder. Dvs sånt man ger i krubban, som går fortare att äta upp (tuggtid/kg foder) än grovfoder. Mer näring på mindre tuggande, helt enkelt.
Blir ju bara såna enorma mängder som han ska pilla i sig, men jag ökar på allt till det dubbla nu då till att börja med o ser om det sker nån förändring. :)
 
Blir ju bara såna enorma mängder som han ska pilla i sig, men jag ökar på allt till det dubbla nu då till att börja med o ser om det sker nån förändring. :)

Det går att ge mer koncentrerat proteintillskott med om man föredrar det. Men du måste proteinkomplettera det höet. Ska han gå på bete i sommar?
 
Det går att ge mer koncentrerat proteintillskott med om man föredrar det. Men du måste proteinkomplettera det höet. Ska han gå på bete i sommar?
Ja han ska ut på bete i sommar. Men jag är så jävla dålig på värden och så i höet, behöver han inte en massa energi också då hans revben syns litegrann? :confused: Jag menar så man inte bara pruttar i en massa proteiner?
 
Bytt veterinär och se till att dom andra hästar bli behandla for bandmask och se till att dom få HELA DÅSEN I SIG!! Om du vet inte hur man göra begär veterinär att göra det.
Det kommer att ta tid innan du se att hästen börja lägga på sig.
Har du läst hela tråden? :meh:
 
Ja han ska ut på bete i sommar. Men jag är så jävla dålig på värden och så i höet, behöver han inte en massa energi också då hans revben syns litegrann? :confused: Jag menar så man inte bara pruttar i en massa proteiner?
Jag skulle tippa på att det ändå är muskler som normalt "täcker" revbenen.
 
Det låter ju super, har även hört talas om sojaprotein. Kan det vara nåt? Vart får man tag på potatisprotein? :)
Jag köpte det från en återförsäljare för Kvarnbyfoder, man kan ringa dem och fråga vilka som finns i ens område, de har inte alla på hemsidan.
En sån säck räcker läääänge och kostade inte så mycket faktiskt.
Det är som mjöl, så man får blanda upp det med vatten och något gott.
 
Ja han ska ut på bete i sommar. Men jag är så jävla dålig på värden och så i höet, behöver han inte en massa energi också då hans revben syns litegrann? :confused: Jag menar så man inte bara pruttar i en massa proteiner?

Jo han behöver energi med. Men det är enklare lägga till utan att få en massa volym om man inte vill det.

Så, i slutänden beror det på hur mycket man vill ge i krubban. Så länge du ger lucern och betfor spelar mängden ingen roll hälsomässigt, men du skrev det var jobbigt med så mkt krubbmat. Vill du ha mindre i krubban går det alltså att ordna om man vill :) annars kör du på mer lucern och betfor.

Ett alt - inte billigt men - är att ösa på med lucernhack och byta ut en del hö mot hackad lucernstrå
 
Blir ju bara såna enorma mängder som han ska pilla i sig, men jag ökar på allt till det dubbla nu då till att börja med o ser om det sker nån förändring. :)
Vi har ett liknande hösilage i stallet jag står i. Min häst (500kg swb svårfödd och tränas 6 dagar/v) äter 12 kg av det, 1,2 kg krafft grund och 0,5 kg sojamjöl om dagen. Jag har svårt att tro att du behöver lägga till massor med energifodermedel, jag hade skippat kornet helt och bara dubblat lucernen och betforen.
 
Jo han behöver energi med. Men det är enklare lägga till utan att få en massa volym om man inte vill det.

Så, i slutänden beror det på hur mycket man vill ge i krubban. Så länge du ger lucern och betfor spelar mängden ingen roll hälsomässigt, men du skrev det var jobbigt med så mkt krubbmat. Vill du ha mindre i krubban går det alltså att ordna om man vill :) annars kör du på mer lucern och betfor.

Ett alt - inte billigt men - är att ösa på med lucernhack och byta ut en del hö mot hackad lucernstrå
Men vad ska jag köra på då? Potatisprotein eller soja? :) För jag vill absolut minska volymen i krubban. :)
 
Jag håller med, TS, du måste absolut OCKSÅ behandla mot bandmask, annars kvittar det vad du ger.

Jag tycker förvisso att det för den hästen (inte de andra i stallet som troxel skrev) är värt behandla för bandmask på symptom.

Men med det höet så en lite mer svårfödd häst är jag inte så förvånad den nu framåt våren inte ser rolig ut. Så nyfiken vad du grundar "annars spelar det ingen roll vad du ger" på, dvs att det så säkert är bandmask och inte helt enkelt oavsiktlig underutfodring?

Och åter - även jag hade behandlat mot bandmask för säkerhets skull.
 
Men vad ska jag köra på då? Potatisprotein eller soja? :) För jag vill absolut minska volymen i krubban. :)

När släpper ni på bete? Vill du ha torrt foder eller foder som behöver blötas? Osv.

Potatisprotein tar minst plats men är lite bökigt fodra med och smakar inte jättegott. Men brukar gå fint blandas med annat. Absolut mest protein per kg. Du måste vara försiktig då det finns en maxgiva per utfodring på proteinkomcentrat. Gäller även soja och andra koncentrat.

Soja är enklare fodra med men alla hästar tycker inte om det och alla hästar tål det inte. Rätt miljöovänligt tyvärr. Men billigt.

Sen finns tex krafft muskel (hette tidigare krafft protein) som är pellets, smakliga och enkla att fodra med men dyrare per gram protein än de ovan.

Jag hade om det snart är bete bytt ut en del hö inne mot lucernhack och gett krafft muskel. Det är ett rätt safe och enkelt alternativ även om det inte är billigast men det handlar ju bara om tills bete.
 
Jag tycker förvisso att det för den hästen (inte de andra i stallet som troxel skrev) är värt behandla för bandmask på symptom.

Men med det höet så en lite mer svårfödd häst är jag inte så förvånad den nu framåt våren inte ser rolig ut. Så nyfiken vad du grundar "annars spelar det ingen roll vad du ger" på, dvs att det så säkert är bandmask och inte helt enkelt oavsiktlig underutfodring?

Och åter - även jag hade behandlat mot bandmask för säkerhets skull.
Jag menar att OM den har bandmask (vilket verkar troligt) och den inte behandlas för det så kommer hon kunna ösa i hästen hur mycket som helst helt i onödan. Ev även utan resultat.
Så jag menar att det är ingen idé att stirra sig blind på bara foderstaten, utan man måste också vara säker på att den är maskfri. Onödigt att mata ett gäng med maskar med dyra tillskott..
 
När släpper ni på bete? Vill du ha torrt foder eller foder som behöver blötas? Osv.

Potatisprotein tar minst plats men är lite bökigt fodra med och smakar inte jättegott. Men brukar gå fint blandas med annat. Absolut mest protein per kg. Du måste vara försiktig då det finns en maxgiva per utfodring på proteinkomcentrat. Gäller även soja och andra koncentrat.

Soja är enklare fodra med men alla hästar tycker inte om det och alla hästar tål det inte. Rätt miljöovänligt tyvärr. Men billigt.

Sen finns tex krafft muskel (hette tidigare krafft protein) som är pellets, smakliga och enkla att fodra med men dyrare per gram protein än de ovan.

Jag hade om det snart är bete bytt ut en del hö inne mot lucernhack och gett krafft muskel. Det är ett rätt safe och enkelt alternativ även om det inte är billigast men det handlar ju bara om tills bete.
Vad är maxgivan på soja och potatisproteinet? :) Jag ska ringa veterinären och be om avmaskning mot bandmask. ;) Men oavsett så måste han lägga på sig. :)
 
Äldre hästar behöver oftast högre proteinkvot och om man vill nå en kvot på 7 så saknas det 30 g protein på varje kg grovfoder. Jag vet ju inte hur många kg den äter om dagen, men ett tillägg av potatisprotein skulle jag valt för att få upp kvoten ordentligt.
 
Jag menar att OM den har bandmask (vilket verkar troligt) och den inte behandlas för det så kommer hon kunna ösa i hästen hur mycket som helst helt i onödan. Ev även utan resultat.
Så jag menar att det är ingen idé att stirra sig blind på bara foderstaten, utan man måste också vara säker på att den är maskfri. Onödigt att mata ett gäng med maskar med dyra tillskott..

Då är vi helt överens :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 276
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 600
Senast: axel
·
Hästvård Mitt sto har under ca. 3 veckor plötsligt tappat en massa muskler och hull... Hon var ganska tunn redan då vi fick henne, men med mycket...
Svar
15
· Visningar
1 995
Senast: noble art
·
Hästvård Vi har en valack på 14 år i stallet, en basjkir som tappa muskler och hull i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Han...
2
Svar
35
· Visningar
10 419
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp