Tar alla kliniker ut BÅDE generellt jourtillägg och tillägg på arvoden?

Jag tror det var jag som tog upp OB som ett exempel på vad man får betala mer för och att det inte är något ovanligt. (Var någon som ville veta vad dom betalade för)

Allmänt
Att lägga ett påslag efter en viss tid är ju också ett sätt att styra bort folk från vissa tider.

Sista meningen där är ganska viktig att ha i åtanke. Utan påslag ökar säkerligen risken det kommer in fall som inte är så himla akuta, eftersom det är behändigare åka in efter jobbet än behöva ta ledigt, förarga chefen, skaffa barnvakt eller vad det nu kan vara. Dessutom skulle det säkerligen öka "åka in för säkerhets skull"-fallen på kväll/helg/natt.
 
Ja, att saker generellt är högre kostnad utanför kontorstid. Men hur OB kom in som diskussion om varför det är eller inte är ohemult att påbörja sin jour efter kl 16 en vardag vet jag faktiskt inte, känns dock rätt malplacerat hursom.
Jag skulle gissa att en av anledningarna är att man vill att folk skall boka tider måndag till fredag mellan tex 08:00-16:00.
 
Jag skulle gissa att en av anledningarna är att man vill att folk skall boka tider måndag till fredag mellan tex 08:00-16:00.
Jouravgift får man väl betala även under kontorstid om man kommer in med ett akut sjukt djur utan tidsbeställning?
F ö verkar tråden mest handla om att ifrågasätta Hbgs jour/akutavgifter. Man kanske når fler likasinnade om man startar en FB grupp?
 
Jouravgift får man väl betala även under kontorstid om man kommer in med ett akut sjukt djur utan tidsbeställning?
F ö verkar tråden mest handla om att ifrågasätta Hbgs jour/akutavgifter. Man kanske når fler likasinnade om man startar en FB grupp?
Det är nog olika från klinik till klinik. Har varit med om båda.
 
Jouravgift får man väl betala även under kontorstid om man kommer in med ett akut sjukt djur utan tidsbeställning?
F ö verkar tråden mest handla om att ifrågasätta Hbgs jour/akutavgifter. Man kanske når fler likasinnade om man startar en FB grupp?

Olika, men oftast ja. Ganska logiskt tycker jag, du stjäl ju tid och resurser som egentligen var uppbokade alternativt utnyttjar en stand-by resurs som finns just för jourfall och som ju måste bekostas.
 
@bettysmatte jag förstår inte alls hur du får det till att ämnet ang klinikavgifter skulle vara tabu ? Du har startat en tråd som handlade om huruvida det var vanligt med de tillägg nu definierat i rubriken. Du har fått svar att ja - det är det.

Sen kom det fram att det var just Hbg du i allmänhet var missnöjd med inte fakturan i sig och då fick du kommentarer om det. Sen säger du att du nu är förundrad över att ämnet ang priser är tabu ?

Jag förstår inte vad ditt jobb på förskola öht har att göra i bilden som referens/jämförelse ? Det är ju som
Om du skulle jämföra din förskolas tider med tex industri som
Har 3 eller 5-skift med jour och/eller vad skilda yrken ligger på i lön ? Dvs det är inte relevant .

Jag tycker ämnet vad djurvård kostar är högst relevant och viktigt att diskutera och belysa utifrån hur gemene man erbjuds djursjukvård och hur den nyttjas 2016 .
Däremot har jag svårt för när folk köper vad tex en individ "journalist" börjat basunera ut på sociala media som om det vore den Enda Sanningen och som resultat per automatik tror att deras klinik lurar dem på pengar .
Om den bilden varit lite mer nyanserad så hade det också blivit tydligt att de större regionsjukhusen ALLTID varit dyrare, oavsett vem som ägt dem, och hade även ifrågasatt F-bolagens engagemang i frågan. Det är rätt uppenbart att F-bolagen SJÄLVKLART har ett väldigt stort intresse i att betala ut så lite som möjligt på försäkringstagares försäkringar, det är liksom hela grundessensen i försäkringsbolagfilosofin och dess vinstbas.... Tro F-N liksom att ett F-bolag väljer att gå ut med ett samarbete med DV i försök att få kunder att välja dem pga en liten rabatt på premien. De slipper ju betala för kostnader som
DV fakturerar kund i fråga om resa och inställelse vilket är en STOR del av prislappen som gör att många heller åker till klinik . Denna aspekt har öht inte höjts i debatten som varit .

Det anser jag är både skevt och dålig journalistik .
 
Jo, det finns ett stort tabu kring frågan eftersom det handlar om priser och djur. Det finns ofta en grundtanke som heter ungefär så här: "Har du inte råd så ska du minsann inga djur ha." Jag är glad att prissättningar och kostnader har börjat diskuteras mer i media, för varför ska man INTE kunna få bli medveten om hur klinikernas finanser fungerar? Jag är jättetrött på att bli "klappad på huvudet" av folk som upprepade gånger bara talar om för mig att jag inte har någon aaaaaniiing om vilka kostnader klinikerna har, och hur lite pengar de tjänar på sina patienter. Sant. Jag vet inte hur stora kostnaderna är, hur mycket veterinärerna tjänar, eller hur stort deras ob-tillägg är. Men är det någon av er som har svarat i tråden som vet eller kan länka till siffror, eller gissar ni bara? För jag är nyfiken på riktigt.
Jag läste en an intervju med Evidensias VD för ett tag sedan. Tror att det var i Ridsport, men inte säker. Det som var mest intressant för mig var hans uttalande att de planerade att äga klinikerna i ca 5 år till, och sedan sälja till någon annan "ansvarsfull ägare". Man investerar inte i något på det viset, och med den planen, om man inte har som mål att tjäna mycket pengar på hyfsat kort tid. Om jag hade intervjuat VDn? Då hade jag frågat honom om han själv har djur, för det säger mycket om en människas karaktär.
 
Jo, det finns ett stort tabu kring frågan eftersom det handlar om priser och djur. Det finns ofta en grundtanke som heter ungefär så här: "Har du inte råd så ska du minsann inga djur ha." Jag är glad att prissättningar och kostnader har börjat diskuteras mer i media, för varför ska man INTE kunna få bli medveten om hur klinikernas finanser fungerar? Jag är jättetrött på att bli "klappad på huvudet" av folk som upprepade gånger bara talar om för mig att jag inte har någon aaaaaniiing om vilka kostnader klinikerna har, och hur lite pengar de tjänar på sina patienter. Sant. Jag vet inte hur stora kostnaderna är, hur mycket veterinärerna tjänar, eller hur stort deras ob-tillägg är. Men är det någon av er som har svarat i tråden som vet eller kan länka till siffror, eller gissar ni bara? För jag är nyfiken på riktigt.
Jag läste en an intervju med Evidensias VD för ett tag sedan. Tror att det var i Ridsport, men inte säker. Det som var mest intressant för mig var hans uttalande att de planerade att äga klinikerna i ca 5 år till, och sedan sälja till någon annan "ansvarsfull ägare". Man investerar inte i något på det viset, och med den planen, om man inte har som mål att tjäna mycket pengar på hyfsat kort tid. Om jag hade intervjuat VDn? Då hade jag frågat honom om han själv har djur, för det säger mycket om en människas karaktär.

Siffror är individuella. Det beror på företaget. Men du kan ju begära ut årsredovisningen om du vill?

Jag var dock berättat att det finns saker man inte tänker på som påverkar pris. Tex endoskopin då som du tyckte var dyr. Det tar typ en timme göra rent utrustningen efteråt. På jourtid, av personal. Sådan måste de ju också ha betalt för. Du bemötte det inte utan har fortsatt tycka det var jävligt dyrt. Mycket utrustning är jävligt dyrt att köpa in. Och en dyr röntgenapparat måste liksom löna sig, dvs man måste få in vad den kostat någonstans. Så tex en klinik som nyss bytt ut det mesta av sin utrustning kan behöva ta ut högre pris än en som har lite äldre utrustning. En klinik med höga lokalhyror måste dra in mer pengar än en med låga.

Sånt är till stor del "vad som kostar". Sen spelar vilken vinstmarginal, utdelning till aktieägare, lönenivå och avtal för personalen man väljer roll.
Varför är ena ICA här dyrare på äpplena än den andra ICA? Jo för det är så det fungerar, varje butik har sina omkostnader och väljer sitt pris. Kunderna väljer var de vill handla.
 
@bettysmatte vem/vilka är det du menar när du svarar allmänt att du är "jättetrött på att bli klappad på huvudet"?

Jag tycker du fått hur mycket vettig feedback som helst i tråden med bra motiveringar och förklaringar . Du har som sagt skrivit ganska högt och lågt vad du egentligen undrar över och dina argument som jämförelse med ditt jobb på förskola förstår jag som sagt verkligen inte öht vad det har med saken dvs prisbilden i djursjukvården och klinikers prissättningar arbetstider och jourtillägg osv att göra . Inte heller förstår jag din onyanserade övertygelse att Evidensia i sak är djävulens skapelse typ utifrån vad du läst för krönikor av någon enskild skribent på sociala media... .

Så ja - möjligtvis ang det onyanserade i din övertygelse ang det, att du får något liknande "en klapp på huvudet" pga den förvissning du verkar ha/dina övertygelser som de ter sig utifrån vad du skrivit i tråden ?

Intressant det du skriver om intervju med Evidensias vd . Jag har läst uttalanden av denne i media senaste året men missat att han skrivit om hur länge de planerade äga klinikerna de äger . Vore jättetacksam om någon kunde länka / vet var man hittar den intervjun då det vore intressant att få ta del av :)
 
Senast ändrad:
Jo, det finns ett stort tabu kring frågan eftersom det handlar om priser och djur. Det finns ofta en grundtanke som heter ungefär så här: "Har du inte råd så ska du minsann inga djur ha." Jag är glad att prissättningar och kostnader har börjat diskuteras mer i media, för varför ska man INTE kunna få bli medveten om hur klinikernas finanser fungerar? Jag är jättetrött på att bli "klappad på huvudet" av folk som upprepade gånger bara talar om för mig att jag inte har någon aaaaaniiing om vilka kostnader klinikerna har, och hur lite pengar de tjänar på sina patienter. Sant. Jag vet inte hur stora kostnaderna är, hur mycket veterinärerna tjänar, eller hur stort deras ob-tillägg är. Men är det någon av er som har svarat i tråden som vet eller kan länka till siffror, eller gissar ni bara? För jag är nyfiken på riktigt.
Jag läste en an intervju med Evidensias VD för ett tag sedan. Tror att det var i Ridsport, men inte säker. Det som var mest intressant för mig var hans uttalande att de planerade att äga klinikerna i ca 5 år till, och sedan sälja till någon annan "ansvarsfull ägare". Man investerar inte i något på det viset, och med den planen, om man inte har som mål att tjäna mycket pengar på hyfsat kort tid. Om jag hade intervjuat VDn? Då hade jag frågat honom om han själv har djur, för det säger mycket om en människas karaktär.
Hur tänker du då att djursjukvård ska drivas? Som välgörenhet? Ska vet. och djursjukvårdare plus annan personal inte ha lön? ALLA bolag bör ha en tanke på att de ska gå med vinst. Allt annat är osunt! Självklart finns det mängder med föreingar/fonder m.m som bedriver välgörenhet men så kan vi ju inte ha djursjukvården i sverige.
 
Om man då jämför Blå Stjärnan och Evidensia så ligger dom på liknande priser här i Göteborg. I alla fall under dagtid. Blå Stjärnan är nog bara den enda som har öppet dygnet runt.
 
Sedan kan man ju fundera på varför inte alla vill äga ett jouröppet hästsjukhus om det nu är en sådan inkomstkälla... Jag tror att riskkapitalisterna kan få svårt att hitta köpare.
 
Sedan kan man ju fundera på varför inte alla vill äga ett jouröppet hästsjukhus om det nu är en sådan inkomstkälla... Jag tror att riskkapitalisterna kan få svårt att hitta köpare.
Fast jnae .. Det där blir jäkligt konstigt som jämförelse /motivation alls i debatten ?
 
Fast jnae .. Det där blir jäkligt konstigt som jämförelse /motivation alls i debatten ?

Nja om jag förstod den inläggsskrivaren rätt så har det bäring i debatten. För det klagas på dyrt och överpriser osv. Samtidigt är det svårt få jourverksamhet att gå med vinst, o h därför är det få kliniker/veterinärer Om har dygnet runt jour. Det kostar så mycket att det är svårt få lönsamhet. Vilket om det var sådana över- och ockerpriser som ofta påstås inte skulle vara fallet.
 
Nä jag tycker det är en högst intressant vinkling. Går det att ha ett dygnet runt-öppet hästsjukhus utrustat och bemannat enligt konstens alla regler som går runt (och gärna med någon liten vinst) utan att folk går i taket pga priserna?
 
Nä jag tycker det är en högst intressant vinkling. Går det att ha ett dygnet runt-öppet hästsjukhus utrustat och bemannat enligt konstens alla regler som går runt (och gärna med någon liten vinst) utan att folk går i taket pga priserna?

Helsingborgs djursjukhus ägdes, innan uppköp av Evidensia, av en stiftelse utan vinstsyfte. Stiftelsen Svensk Djursjukvård, hette den tydligen.
 
Har det fungerat förut (Hbg har funnits i över 50 år), så fungerar det säkert igen utan riskkapitalbolagen. Det är bara att hoppas att någon med en mer långsiktig plan och med djurtänk tar över när det blir aktuellt.
 
Helsingborgs djursjukhus ägdes, innan uppköp av Evidensia, av en stiftelse utan vinstsyfte. Stiftelsen Svensk Djursjukvård, hette den tydligen.

Ja, stiftelser är ju en helt annan sak.

Man får ju inte tänka på företag som samhällstjänter, då blir det ju helfel. Vem sjutton vill starta ett företag för någon annans skull?
Jag menar att det står ju alla fritt att starta egna företag för andras skull då men oftast är det andra som ska göra det inte en själv. Sedan står man gärna utanför och tycker att det är fel att andra tjänar pengar.

Nä, den vinkligen blir ju ännu mer fel än att man ska diskutera varför olika kliniker har olika priser. Den ligger ju liksom utanför det hela.
 
Min favoritfråga som INGEN hittills har svarat på någonstans är: "När är det FÖR dyrt? Var går smärtgränsen?" För vi har alla en, det är ett som är säkert.

När det är FÖR dyrt?
Tja, för var och en är det för dyrt när man inte har råd att betala.
Den gränsen går säkert på olika ställen för olika individer.

Jo, det är dyrt.
Och det bör vara dyrt eftersom jag anser att vi djurägare inte ska sponsras av skattepengar ( i form av exempelvis subventioner) utan ska stå för kalaset själva.
En del väljer att betala kollektivt genom att teckna en försäkring. Det innebär att många av försäkringstagarna går med ett kraftigt minus, medan andra av försäkringstagarna går med "plus" i försäkringen.

Veterinärstationer och djursjukhus ska gå med plus.
Försäkringsbolagen ska gå med plus.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 428
Senast: Bapelsin
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 377
Senast: Kirie
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 648
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp