Tar alla kliniker ut BÅDE generellt jourtillägg och tillägg på arvoden?

Man kan tycka vad som helst egentligen om de höga klinikpriserna men det jag verkligen INTE gillar är att de som tar högst i pris smutsar ner de andra klinikerna med uttal som låter ungefär som; jamen vi måste ta betalt för vi har behandlar djuren ofta och har tillsyn på dem vill man hålla priserna nere så måste man tulla på sådant.

Underförstått är det alltid så att de som tar mindre har sämre tillsyn, mer sällan behandling under dygnet och sämre instrument och material. Det är riktigt fult.

Jag ska se om jag kommer ihåg att citera rätt när jag kommer hem och läser tidningen ridsport.
Så har inte jag tolkat det som. Ser inte något fult i det. Det är ju kapaciteten och tillgängligheten man betalar för.

Tex min hemmanet. Han har två anställda. Inte kan han bedriva dygnetruntvård på bara den bemanningen. Inte behöver han heller stort utrymme för flera operationssalar. Eller för den delen en MR-röntgen.

Klart att han kan hålla lägre priser då. Är det något djur som behöver vård som överstiger hans kapacitet så skickar han en vidare till Blå Stjärnan som har de mesta men då är ju priset ett helt annat också. Men vården i sig är ju inte sämre utan det är kapaciteten som är lägre.
 
Så här står det i Tidningen ridsport, vilket jag tycker är rejält fult sagt, speciellt när man blir lite arg att folk jämför. De gör ju det själva och dessutom förutsätter saker:

"Jag tror inte man kan ge motsvarande vård till en vesäntligt mindre peng. Däremot kan vården avpassas genom exempelvis mindre tillsyn, färre medicineringstillfällen, färre bandagebyten med mindre material och annat som håller kostnaderna nere. Men för oss är det viktigt att ge bästa vård för att de bästa förutsättningarna till tillfrisknande, säger Marie Westerberg"

Man har alltså förutsatt att andra kliniker har sämre vård, mindre material och medicinerar inte hästarna lika ofta. Dessutom ger de andra inte bästa vård eftersom de är billiga. Nej, det finns bättre sätt att svara på den frågan tycker jag.
 
Håller med dig. Helsingborg tar massor för ett akutbesök, men när man kommer dit möts man av endast en veterinär och två djurvårdare. Man har uppenbarligen inte heller tillgång till den mest avancerade utrustningen, och det går inte heller att ta något avancerat blodprov till exempel. Jag blev faktiskt helt paff sist att det var som det var där. Då känns det HELT orimligt att man ska betala nästan 4000 kr bara för att få sticka näsan innanför dörren. Dubbla normala kliniktaxan hade väl känts skäligt, om man ska nämna en summa. Ta munhåleundersökningen till exempel. Inte känns det väl vettigt att man ska betala 3750 kr (jourtillägg) + 2000 kr (undersökning + 100% påslag) + ca 200 kr (sedering + 100% påslag) = nästan 6000 kr för att en veterinär ska titta hästen i munnen på jourtid?! Omvänt, OM man tycker att det känns vettigt var går då smärtgränsen? Hur mycket kan man tänka sig att betala för en munhåleundersökning på jourtid? 10000 kr, 30000 kr....???

Jag hoppas verkligen på fler konkurrenter inom akutvården. Just nu gör jag mitt bästa för att undvika de kliniker som jag inte vill stötta, men på kvällar (läs efter klockan 16:00) och nätter har man tyvärr inget val.

Sedan tycker jag att det är trist att försäkringsbolagen inte ersätter mer av veterinärs resor än de gör. Med tillägg hos agria får jag ersättning med max 1500 kr, och det räcker ju inte alltid långt. När jag tog ut DV på midsommaraftonsnatten, till exempel, så var det en tusenlapp som jag inte fick ersättning för. Det hade kanske varit något för försäkringbolagen att satsa mer på? Är det någon som vet vad det är som gör att just veterinärs resor är exkluderade, och har alla försäkringsbolag (inte för jag tänker byta, men det är ju intressant) ungefär samma policy?

Ett intressant ämne som behöver diskuteras.
Men det är väl inte direkt ovanligt att påslaget på lönen på obekväm arbetstid är 100%. Ibland ännu mer.
 
Så har inte jag tolkat det som. Ser inte något fult i det. Det är ju kapaciteten och tillgängligheten man betalar för.

.

Jo, när man i uttalande talar om att deras kapacitet betalar man för medan nerdrag i kostnaderna på andra ställen måste bero på sämre vård. Något de inte varken vet något om eller ska säga då det lätt blir förtal eller i åtminstone fult.

Jag betalar gärna för både bemötande och kapacitet men då ska jag veta det på andra sätt än att det är mer än dubbelt så dyrt.
 
Jo, när man i uttalande talar om att deras kapacitet betalar man för medan nerdrag i kostnaderna på andra ställen måste bero på sämre vård. Något de inte varken vet något om eller ska säga då det lätt blir förtal eller i åtminstone fult.

Jag betalar gärna för både bemötande och kapacitet men då ska jag veta det på andra sätt än att det är mer än dubbelt så dyrt.
Jag gör som sagt en helt annan tolkning än vad du gör.

Räcker det inte att dom har öppet dygnet runt/året runt? Att dom omedelbart kan göra även större operationer? DV vet man ju inte ens om de kan komma om 5 min eller 5 timmar. På vilket sätt mer behöver du veta det?
 
Jag gör som sagt en helt annan tolkning än vad du gör.

Räcker det inte att dom har öppet dygnet runt/året runt? Att dom omedelbart kan göra även större operationer? DV vet man ju inte ens om de kan komma om 5 min eller 5 timmar. På vilket sätt mer behöver du veta det?

Det är ju det jag menar. Du förutsätter ju också att om man tar mindre betalt har man inte den kapaciteten.
Sedan är väl inte jämförelsen bara akutvård?

Jag menar att precis som med allt man handlarvaror och tjänster så är inte priset alltid ett bevis på att det är bättre.
Dessutom upplever jag som haft häst hos tränare i Norge att det var betydligt billigare att vårda sin häst där. Har de sämre kapacitet för det?

Däremot är jag mycket villig att betala högre om jag VET att vården är bättre.
 
Det är ju det jag menar. Du förutsätter ju också att om man tar mindre betalt har man inte den kapaciteten.
Sedan är väl inte jämförelsen bara akutvård?

Jag menar att precis som med allt man handlarvaror och tjänster så är inte priset alltid ett bevis på att det är bättre.
Dessutom upplever jag som haft häst hos tränare i Norge att det var betydligt billigare att vårda sin häst där. Har de sämre kapacitet för det?

Däremot är jag mycket villig att betala högre om jag VET att vården är bättre.
Det är ju även möjligheten till mer avancerad vård man betalar för.

Jag har då inga problem att avgöra skillnaden i vården gjord av min hemmavet och Blå Stjärnan. Inte heller varför det är dyrare. Och Blå Stjärnan är bland dom som ligger i den översta prisklassen.

Inte heller har jag några problem att förstå skillnaden mellan DV och Helsingborg och då är DV inte så mycket billigare.

Sen ser jag inte riktigt problemet. Vissa är billigare och vissa är dyrare. Är det inte så det skall vara?

Det är oftast inte helt okomplicerat att jämföra priser mellan olika länder.
 
Att resorna är exkluderade är för att den kostnaden är underlaget för vad veterinären ska få betalt för den tiden hen körde, kör hen 1h totalt får hen betalt för 1h körtid, om hen kör i 2h får hen betalt för 2h. det är ju rimligt att man ska få betalt för den tiden, eller tänker du att veterinären ska vara oavlönad för den arbetstiden?
Självklart ska inte veterinären vara oavlönad, hur fick du det till det? Min fråga var varför inte försäkringsbolagen ersätter mer av veterinärens resor, när de uppenbarligen ersätter fasta jourtillägg på kliniker på uppemot 4000 kr. Försäkringsbolagen skulle med största sannolikhet tjäna på detta.
 
Det är faktiskt ett problem med resorna försäkringsmässigt.

Om jag ringer DV på jour kan resan bli 3000 kr.

Om jag lastar hästen och åker in till djursjukhuset istället så kostar det mig cirka 200 spänn. Sen kostar akutavgiften minst 3000 kr. Som försäkringen ersätter.

MÅNGA som bor hyfsat nära djursjukhuset väljer att åka in. Hellre än ringa DV. Vilket leder till dels högre kostnader för veterinärvårdsersättning eftersom behandling av enklare kolik eller sy en sårskada är dyrare på djursjukhus än av DV. Dels leder det till att bolagen får ersätta mer eftersom de ersätter jouravgiften men inte resan för DV (vilket kan vara exakt samma pengar).

Att åka till djursjukhuset är också en fast kostnad. Jag vet vad det kostar mig i bränsle och vad jouravgiften är. Att ta ut DV är omöjligt gissa på kostnaden, då jag inte vet var DV är när jag ringer. Är DV i grannbyn blir det billigt, är DV 10 mil bort i andra änden av distriktet blir det väldigt dyrt med resan.

Så, det är faktiskt ett problem åtminstone inom djursjukhusens upptagningsområden, att bolagen får betala mer bär folk åker in på jour istället för att ringa DV, av enda anledningen att personen ironiskt nog sparar tusenlappar på det.
Precis.
 
Det är ju även möjligheten till mer avancerad vård man betalar för.

Jag har då inga problem att avgöra skillnaden i vården gjord av min hemmavet och Blå Stjärnan. Inte heller varför det är dyrare. Och Blå Stjärnan är bland dom som ligger i den översta prisklassen.

Inte heller har jag några problem att förstå skillnaden mellan DV och Helsingborg och då är DV inte så mycket billigare.

Sen ser jag inte riktigt problemet. Vissa är billigare och vissa är dyrare. Är det inte så det skall vara?

Det är oftast inte helt okomplicerat att jämföra priser mellan olika länder.
Vissa är billigare och vissa är dyrare, ja. Men frågan är ju om vissa av skillnaderna mellan de likvärdiga klinikerna är skäliga? Att det skiljer ca 2000 kr från billigaste till dyraste jourtillägg är väl ändå lite i grövsta laget? Då har man ju jämfört 5 stora jouröppna kliniker, så då går det knappast att skylla på några större skillnader.
 
Men det är väl inte direkt ovanligt att påslaget på lönen på obekväm arbetstid är 100%. Ibland ännu mer.
En munhåleundersökning för 6000 kr är väl knappast dubblad? Snarare tripplad.

Vad ob-påslaget normalt är, det vet jag inte. När vi (förskola) satt i möten en timme efter kl 19 fick vi typ 20 kr extra....
 
Fast blir din resa till djursjukhus ersatt av fb?
Om inte: tänk resa som resa.
Antingen får du själv betala för att färdas till veterinär med ditt djur, eller så får du betala för att veterinären färdas till ditt djur.
Fast det är väl inte "resa som resa"? Varför är veterinärens resor så annorlunda mot att till exempel ersätta ett fast jourtillägg på 4000 kr? HELA dv-besöket på midsommarafton kl 23 kostade 4600 kr. Då åkte vet ca 7 mil enkel resa. Endast jourtillägget (innan man ens börjat behandla) går på nästan 4000 kr i Hbg.
 
Självklart ska inte veterinären vara oavlönad, hur fick du det till det? Min fråga var varför inte försäkringsbolagen ersätter mer av veterinärens resor, när de uppenbarligen ersätter fasta jourtillägg på kliniker på uppemot 4000 kr. Försäkringsbolagen skulle med största sannolikhet tjäna på detta.

Nej de skulle gå back på det. Därför det införts en gräns för resor.
 
Vissa är billigare och vissa är dyrare, ja. Men frågan är ju om vissa av skillnaderna mellan de likvärdiga klinikerna är skäliga? Att det skiljer ca 2000 kr från billigaste till dyraste jourtillägg är väl ändå lite i grövsta laget? Då har man ju jämfört 5 stora jouröppna kliniker, så då går det knappast att skylla på några större skillnader.

Klart det kan finnas skillnader!
Lokaler, bemanning, utrustning, kundunderlag osv. Eller vet du exakt även vilka kostnader och vilket besöksantal respektive klinik har. Och ffa hur dd debiterar i övrigt. Annars blir påståendet tyckande och inte underbyggt. Jag kan tycka 2000 kr skillnad i jourersättning är rätt lite.

Sen när du gör dina jmf mot DV. Det blir helt knas. För DVs slutpris beror extremt mkt på hur långt DV behövt åka.

Det kostar inte lika mycket att byta bromsar på sin bil på alla verkstäder heller. Det kostar inte lika mycket att gå till alla sjukgymnaster heller. Alla matbutiker har inte samma pris osv.
 
Klart det kan finnas skillnader!
Lokaler, bemanning, utrustning, kundunderlag osv. Eller vet du exakt även vilka kostnader och vilket besöksantal respektive klinik har. Och ffa hur dd debiterar i övrigt. Annars blir påståendet tyckande och inte underbyggt. Jag kan tycka 2000 kr skillnad i jourersättning är rätt lite.

Sen när du gör dina jmf mot DV. Det blir helt knas. För DVs slutpris beror extremt mkt på hur långt DV behövt åka.

Det kostar inte lika mycket att byta bromsar på sin bil på alla verkstäder heller. Det kostar inte lika mycket att gå till alla sjukgymnaster heller. Alla matbutiker har inte samma pris osv.
Det är väl klart att jag inte har alla siffror. Men just den frågan/påståendet börjar bli väldigt urvattnat, tycker jag. Den som har siffrorna får gärna länka/visa dem.
Men om man inte ens kan prisjämföra de stora jouröppna klinikerna, vad kan man jämföra då..?
 
Det är väl klart att jag inte har alla siffror. Men just den frågan/påståendet börjar bli väldigt urvattnat, tycker jag. Den som har siffrorna får gärna länka/visa dem.
Men om man inte ens kan prisjämföra de stora jouröppna klinikerna, vad kan man jämföra då..?

Det är klart man kan jämföra. Det gör man ju på nästan allt man köper. Men det är skillnad på att jämföra och välja det man anser är mest prisvärt och att klaga på att alla minsann inte har samma pris!
 
Vissa är billigare och vissa är dyrare, ja. Men frågan är ju om vissa av skillnaderna mellan de likvärdiga klinikerna är skäliga? Att det skiljer ca 2000 kr från billigaste till dyraste jourtillägg är väl ändå lite i grövsta laget? Då har man ju jämfört 5 stora jouröppna kliniker, så då går det knappast att skylla på några större skillnader.
Tja jämför du bilförsäkringar så är det inte ovanligt att det skiljer både en och flera tusenlappar hos de olika bolagen för samma försäkring.

Jag tycker inte att det är vare sig speciellt stor skillnad eller direkt konstigt att det skiljer i prissättning.

Jag har däremot lite svårt för den här fixeringen att alla skall ha samma pris. Om man kommit fram till att alla hade exakt samma pris, det hade gjort mig däremot väldigt misstänksam.
Nu kommer jag inte ihåg men var det inte Strömsholm som var dyrast? Är inte det rätt så förutsägbart?
 
En munhåleundersökning för 6000 kr är väl knappast dubblad? Snarare tripplad.

Vad ob-påslaget normalt är, det vet jag inte. När vi (förskola) satt i möten en timme efter kl 19 fick vi typ 20 kr extra....
Det skiljer säkert från jobb till jobb hur stort ob man har. Det skiljer på olika tider på dygnet och även om det är helg eller storhelger.
Som jag skrev till dig förut så kostade ett enkelt blodprov mer än dubbelt så mycket att göra på Blå Stjärnan en kväll än under dagtid. Så nej jag är inte direkt förvånad.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 424
Senast: Bapelsin
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 377
Senast: Kirie
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 646
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp