Testar nya grepp inom matlagning

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 6 630

Bukefalos 30 år!

Jag behöver förenkla min matlagning. Det som andra tycker är lätt, tycker jag är svårt. Ett recept där man skär morötter, potatis och purjo, ner i buljong med linser, är för avancerat. Det är inte det att jag inte kan laga den maten. Problemet är att jag inte kommer igång. Och då blir det mackor eller musli i stället, och det håller inte.

Det behöver vara i nivå med att steka fiskpinnar och äta med kokt potatis och kall sås där jag bara blandar några ingredienser.

Så idag testade jag att laga fisk i micron. Jag la fisken på en tallrik, saltade och pepprade, hällde på en skvätt grädde och så adderade jag frysta grönsaker från påse. Till det åt jag potatis som jag kokat vid annat tillfälle. Det blev faktiskt rätt okej.

Jag har också fått tips om att steka tofu, hälla på tomater och krydda efter behag. Det ska nog provas. Jag är dock inte förtjust i tofu. Det smakar inget så jag tar gärna emot tips på hur man kan få tofu att smaka gott.

I sommar kommer jag inte att ha tillgång till ugn och jag kommer heller inte att kunna laga så mycket mat åt gången att det räcker en vecka för jag kommer inte ha plats att lagra det. Och eftersom jag bara har boendestöd en gång i veckan, trots att jag är beviljad två gånger, så måste jag klara av att fixa mat själv.

Linser, bönor, ris etc får smak om du kokar dem i buljong! Så gör jag. Bönor/linser/quinoa kokade i buljong ihop med ris! En liten sked sambal i, om du gillar hetta? Annars lite pressad citron. Eller soja.

Pestopasta gör jag ibland.
Koka pasta rör sen i pesto ihop med körsbärstomater sockerärtor och fetaost på burk. Den från arla med örter och persilja. Ev lite ruccola eller annan sallad om du gillar det.

Linser, bönor, ris etc får smak om du kokar dem i buljong! Så gör jag. Bönor/linser/quinoa kokade i buljong ihop med ris! En liten sked sambal i, om du gillar hetta? Annars lite pressad citron. Eller soja.
Svarar mig själv: Ris (eller quinoa) kokt i buljong, lite vita bönor (färdigkokta i tertrapack) med en sked creme fraiche och lite sambal, en citronklyfta (och broccoli om vi hade tid och lust) var standard i dotterns lunchlådor till jobbet. Hon tröttnade aldrig - och hon valde dessutom bort creme fraichen, det var jag som ville ha den. Och lite sojasås.

En grillad kyckling kunde du också köpa, jag vet inte hur dyra de är? Men den räcker ju ett litet tag i kylskåp, plocka lite bitar då och då.

När jag inte fixar mer omfattande matlagning äter jag ofta kikärtor.
Värm olja i en kastrull med kryddor. Går säkert bra att enbart ta curry om man vill hålla det enkelt.. Jag använde spiskummin, gurkmeja och paprikapulver, samt lite chilipeppar.
Häll av kikärtorna, tippa mer i kastrullen när oljan blivit varm, men innan kryddorna bränns och sänk värmen. Rör tills ärtorna nått ättemperatur, samtidigt som du häller på salt och lite lime- eller citronsaft.
Man kan äta bara så direkt ur kastrullen. Som variation röra ner 1/2 dl creme fraiche och få en annan stil på såsen.
Går även att hälla i något mer om man vill ha någon grönsak som också bara blir ätvarm på slutet, t.ex. grönkål, tomat, gurka.

Sen tuggar jag ofta på en hel morot, nyttig mättande grönsak utan att skära och tillaga.
Mackor med stekt ägg och gröt räknar jag också som bra mat även om de inte typiskt tänks på som "lagat mål".

I ditt läge hade jag gjort stokok linssoppa eller tomat-lins-pastasås när boendestödet är där.

När jag inte fixar mer omfattande matlagning äter jag ofta kikärtor.
Värm olja i en kastrull med kryddor. Går säkert bra att enbart ta curry om man vill hålla det enkelt.. Jag använde spiskummin, gurkmeja och paprikapulver, samt lite chilipeppar.
Häll av kikärtorna, tippa mer i kastrullen när oljan blivit varm, men innan kryddorna bränns och sänk värmen. Rör tills ärtorna nått ättemperatur, samtidigt som du häller på salt och lite lime- eller citronsaft.
Man kan äta bara så direkt ur kastrullen. Som variation röra ner 1/2 dl creme fraiche och få en annan stil på såsen.
Går även att hälla i något mer om man vill ha någon grönsak som också bara blir ätvarm på slutet, t.ex. grönkål, tomat, gurka.

Sen tuggar jag ofta på en hel morot, nyttig mättande grönsak utan att skära och tillaga.
Mackor med stekt ägg och gröt räknar jag också som bra mat även om de inte typiskt tänks på som "lagat mål".

I ditt läge hade jag gjort stokok linssoppa eller tomat-lins-pastasås när boendestödet är där.
Det lät som ett bra och enkelt recept på min nivå.

En grillad kyckling kunde du också köpa, jag vet inte hur dyra de är? Men den räcker ju ett litet tag i kylskåp, plocka lite bitar då och då.
Köpt grillad kyckling är dock lite känsligt att spara flera dagar utifrån matförgiftningsperspektiv. Kräver väldigt bra rutiner kring varmhållningen i butik och ska egentligen inte kylas ner och värmas upp igen. Hade personligen inte ätit en sådan mer än max dagen efter inköp. Men alla gör såklart som de själva känner är bäst :)

Köpt grillad kyckling är dock lite känsligt att spara flera dagar utifrån matförgiftningsperspektiv. Kräver väldigt bra rutiner kring varmhållningen i butik och ska egentligen inte kylas ner och värmas upp igen. Hade personligen inte ätit en sådan mer än max dagen efter inköp. Men alla gör såklart som de själva känner är bäst :)
Ja, så kan det nog vara. Och en hel grillad kyckling är ju väl mastigt för en person/en måltid.

Angående kyckling finns det även där bra alternativ i frysdisken, tillagade och kryddade så det är bara att värma och äta med valfria tillbehör. Jag brukar köpa Guldfågelns grillkryddade filéer och en sån är stor nog nog att räcka till två portioner åt mig... då är jag ändå rätt stor i maten. Enda nackdelen är priset, dom är tyvärr inte så billiga.

Till bakpotatis: en burk creme fraiche, en burk tonfisk, rör ihop. Smaksätt med salt och valfria kryddor, jag brukar ha chilipeppar. Vitlökssmör bredvid om jag orkar. Gott!

När jag pluggade levde jag på kinamix (ris, paprika, majs, ärtor, allt i samma påse i frysdisken) och rörde ihop med creme fraîche och tonfisk på burk.
Kinamixen kan du värma i skål i micron, kanske med lite smör i, och creme fraîche och tonfisk rör du ihop kall. Blanda ihop allt, eller dela upp det för sig på tallriken. Gillar du rödlök kan du hacka i det ihop med tonfisken och creme fraîchen också :)

En annan god tonfiskröra är creme fraîche, tonfisk på burk, hackad rödlök och hackade kokta ägg. Blir matigt och är supergott i tunnbrödsrulle!

https://www.koket.se/spansk-kikartsgryta-med-vegansk-aioli
Det här är en av mina favoritgrytor. Kan kräva hackande, eller så använder man frysta grönsaker. Det är väldigt förlåtande gällande grönsaker så jag brukar lite ta det som finns hemma och som är i säsong. Men originalreceptet är fullt tillräckligt! Receptet säger 4 portioner men jag tycker att det blir mycket mer. Perfekt att frysa in i portioner, tex i plastpåse så du kan platta ut det (tar mindre plats i frysen och tinar snabbare). Man måste absolut inte göra aiolin och ha till, det går bra ändå.

Ja, det känns avancerat, men planera något sånt här till en boendestödsdag så får du ett gäng middagar klara på en gång?

Jag köper ibland frysta kycklingdelar i portionsform (finns på lidl) särskilt när det är extrapriser på dem. Bara att ställa in i ugnen i 1 timme ca, håller bra i kylen beroende på vad man äter till så räcker det i tre, fyra dagar. Jag äter bara sallad till, men det går också att koka ris, blanda creme fraiché med lite chilisås, klart.

Jag behöver förenkla min matlagning. Det som andra tycker är lätt, tycker jag är svårt. Ett recept där man skär morötter, potatis och purjo, ner i buljong med linser, är för avancerat. Det är inte det att jag inte kan laga den maten. Problemet är att jag inte kommer igång. Och då blir det mackor eller musli i stället, och det håller inte.

Det behöver vara i nivå med att steka fiskpinnar och äta med kokt potatis och kall sås där jag bara blandar några ingredienser.

Så idag testade jag att laga fisk i micron. Jag la fisken på en tallrik, saltade och pepprade, hällde på en skvätt grädde och så adderade jag frysta grönsaker från påse. Till det åt jag potatis som jag kokat vid annat tillfälle. Det blev faktiskt rätt okej.

Jag har också fått tips om att steka tofu, hälla på tomater och krydda efter behag. Det ska nog provas. Jag är dock inte förtjust i tofu. Det smakar inget så jag tar gärna emot tips på hur man kan få tofu att smaka gott.

I sommar kommer jag inte att ha tillgång till ugn och jag kommer heller inte att kunna laga så mycket mat åt gången att det räcker en vecka för jag kommer inte ha plats att lagra det. Och eftersom jag bara har boendestöd en gång i veckan, trots att jag är beviljad två gånger, så måste jag klara av att fixa mat själv.

Min enklaste maträtt är den här. Skär kassler i skivor. Koka ris eller potatis till. Blanda gräddfil med sådan blandning man har till dipp till chips.Hittas vid chipshyllan i affären finns flera olika smaker. Skär en tomat i skivor och ha till.

Quesadillas. Extremt enkelt. Skinkan byts ut mot rökt kyckling/kalkon (pålägg) eller vegetarisk variant, t ex Pärsons skivor.

https://www.ica.se/recept/quesadilla-med-ost-och-skinka-722315/

För att göra det roligare brukar jag ta en klick gräddfil och en sked färdig tacosås eller salsa och dippa i. Vill man ha grönsaker till kan man ta småbladig sallad (behöver inte skäras) eller riva blad av isbergssallad. Om man gillar majs på burk passar det bra.

Ett annat generellt tips är att soppor typ varma koppen går att använda som pastasås:

Koka pastan. Tillred soppan enligt instruktionerna men ta bara ca 2/3 vatten. Låt gärna soppan dra medan pastan kokar. Häll av pastan och slå sedan tillbaka den i kastrullen. Häll på soppan och rör om, låt det bli varmt tillsammans. Om du vill toppa med riven ost.

Alla soppor passar inte som pastasås, men här är några säkra kort förutsatt att man gillar dem:

- Ost & broccoli
- Svamp, alla sorter
- Sparris
- Tomat, alla sorter

De tre första kan man öka protein- och näringsvärdet i genom att knäcka i ett rått ägg direkt efter att man rört ner soppan i pastan. Så rör man och låter det bli varmt tillsammans.

Ägg är ju för övrigt en bra källa till protein. Äggröra med rökt kyckling eller rökt tofu ( mycket godare än naturell tycker jag!) kan vara en enkel brunchrätt.

Jag hade en maträtt som jag ofta gjorde förut. En hackad gul lök, fräs i olja, tillsätt krossade tomater och krydda. Ibland hade jag i röda linser.
Brukade koka pasta till men det borde funka med potatis också. Eller så åt jag lök/tomatröran enbart.
Går att ha mindre lök o lägga till andra grönsaker efter smak.

Har också NPF så kan förstå svårigheten med för många ingredienser och moment.
Minns att jag läst om nån kokbok med recept som innehåller bara 4-5 ingredienser, men kommer inte ihåg vad den hette.

Jag hade en maträtt som jag ofta gjorde förut. En hackad gul lök, fräs i olja, tillsätt krossade tomater och krydda. Ibland hade jag i röda linser.
Brukade koka pasta till men det borde funka med potatis också. Eller så åt jag lök/tomatröran enbart.

Minns att jag läst om nån kokbok med recept som innehåller bara 4-5 ingredienser, men kommer inte ihåg vad den hette.
Jag vet att Jamie Oliver har gett ut en kokbok som innehåller recept med 5 ingredienser. Har sett den på biblioteket 😊

Den rätten kan man använda för att göra en enkel variant av shakshuka, d v s en tomatgryta med ägg med ursprung i mellanöstern. Man gör tomatsåsen i en panna och äggen pocheras direkt i såsen. Äts med bröd.

Här är ett enkelt recept på shakshuka.

Det viktiga är väl att man har en traktör- eller stekpanna så att det finns ordentligt med plats för äggen. Det behöver inte vara mellanösternstuk på kryddningen, det går bra att ta något annat. Det blir en mättande rätt och ägg, lök och tomat är billiga råvaror.

Det finns ju verkligen många färdiga saker man kan köpa som inte alls blir dyrt om man bara är en person (eller två) som ska äta. Jag köpte t.ex. kycklingklubbor (chicken drumsticks) från frysdisken häromdagen. De kostade 39 kr för en påse. De är färdiglagade, marinerade och möra. Dessutom väldigt gott kryddade. Tjugo minuter i ugn eller fem minuter i mikro så är de klara att ätas. Det var fem kycklingklubbor i påsen och för mig räcker det med en till en måltid för de är rätt stora. Cirka åtta kronor för köttet in en måltid tycker jag är ett fynd, när det dessutom är smakrikt och inte kräver en massa besvärlig tillagning. Perfekt att ha i frysen och ta fram efterhand som man vill äta, och sedan bara göra något tillbehör till.

Liknande trådar

• Komma igång med matlagning? Tips/råd
  • Jobb
  • Alkohol
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat