Tik vs hane

Jag har haft 2 hanar och 2 tikar och jag är tyvärr svagast för hanarna. Mina tikar har haft mycket mer will to please och varit betydligt mer lätthanterliga. Däremot har ingen av hanarna kissat inne mer än under en över övergångsperiod, vet inte om jag skulle fixa det konstant.
 
Föredrar tikar. Min erfarenhet är att dom har mer alvar i sig men också mer kan själv. Är ju inte mycket för hundar som ser sin ägare som en allsmäktig gud som kan allt och är där med mer för spets än labrador typ.
Hahaha - du hade gillat vår isländska fårhund (spets på alla vis!). Viss will to please har han ju, särskilt (faktiskt!) när vi är ute i skogen och liknande, men jag vet inte HUR många gånger både jag och dottern ropat på honom inomhus för att han ska komma med tillägget "det är inte valfritt!" :rofl:
 
I min ras är inte skillnaden jättestor, men jag upplever att tikarna har lite mer egna åsikter, lite mer egna intressen och det krävs lite bättre relation för att få ut 100% av dem i arbetet. Hanarna tycker generellt att människans tankar och åsikter är lite viktigare än deras egna, vilket tenderar att passa mig utmärkt :o :D
Det där med att tikarna har mer egna åsikter, egna intressen osv stämmer bra i min ras också, fast aldrig att varken hane eller tik gör något enbart för att få sin människa glad :rofl:

Men, det är just det där med egna åsikter osv som gör att jag gång på gång fastnar för just tikar. Lite kul, förut så var det en (också salukiägande) vän till mig som delade min åsikt om hanar/tikar. Vi var verkligen helt överens om skillnaden, men ja, det hon tyckte var jobbigt var det jag tyckte var kul, och det hon tyckte var skönt och trevligt tyckte jag var tråkigt :angel:
 
Kanske ska svara på grundfrågan också: Jag har enbart haft hanhundar, och de hundar jag i övrigt haft en närmare relation till (typ varit hundvakt åt regelbundet) har också varit hanhundar. Samma med hästarna - det har mest varit hingstar och valacker, även om jag haft (och gillat) ston också.
 
Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer samarbetsvillig och mindre taggig. Och man slipper löpen. Har just följt en kompis tiks skendräktighet, det har varit bedrövligt att se (hon kommer sannolikt att kastreras).

Men nu funderar jag på om jag ska tänka om. Är tikar verkligen svårare (för en förstagångshundägare som jag)? I området där jag bor finns flest tikar. Riskerar jag isåfall en skvättig hane? Hundvakterna jag kan komma behöva använda är dels två som själva har tik, dels en som passar tikar med jämna mellanrum. Och det kanske blir svårare att lämna hane hos dem om han skvätter ner hela huset för att det luktar tik? Skvätter tikar mindre i ett sånt läge?

Det är en aktiv sällskapshund av småhundsras jag tänker mig så inga märkvärdigheter. Men rumsrenheten kommer liksom inte av sig själv hos dem och den kanske sitter ännu sämre med en hane som känner tikdoft överallt? Å andra sidan vore det trist att t ex behöva ställa in en rolig kurs för att tiken är knäckt av skendräktighet ...

Kan jag få lite vägledning här?
Jag har alltid haft tikar, 7 st pappis-tjejer. Jag tycker alltid att jag klickar bättre med tikar på ngt sätt. Jag har ju en väldigt förig ras. Det har aldrig varit problem med deras will to please iom det.
Ser absolut inte att en pappi-tik skulle vara märkbart svårare än en hanhund eller tvärtom.
Känner flera som äger och föder upp pappisar. Ingen jag känner har upplevt svårigheter med att få hundarna rumsrena förutom en hanhund som vuxit upp på en kennel där man inte riktigt hunnit med ev specialbehov.
Löp har aldrig stört mig. Ja, visst kan de försöka skaffa barn med varann, mina tikar. Men det är ju rätt snabbt övegående. Och byxor på ger inga besvär med blodfläckar etc. Är ju rätt lättskött.
 
För mig handlar det om att jag klickar bättre med tikar/ston jämfört med hanar/hingstar/valacker. Tänker att det finns nackdelar med både löp/skendräktighet och skvättiga/doftfixerade individer, men på helheten är det tik för mig. Har haft en hanhund och han var så... mellanmjölk 😅
 
Har bara haft hanar och utifrån de tikar jag umgåtts med så föredrar jag hanar, även om de i min ras (boxer) ofta är mer svårtränade (mer barnsliga, mer egensinninga, mindre will to please). Har inte haft några problem med översexuella hanar eller såna som störts för mycket av löptik. Sen är de snyggare också. ;)
 
Jag har alltid haft tikar, 7 st pappis-tjejer. Jag tycker alltid att jag klickar bättre med tikar på ngt sätt. Jag har ju en väldigt förig ras. Det har aldrig varit problem med deras will to please iom det.
Ser absolut inte att en pappi-tik skulle vara märkbart svårare än en hanhund eller tvärtom.
Känner flera som äger och föder upp pappisar. Ingen jag känner har upplevt svårigheter med att få hundarna rumsrena förutom en hanhund som vuxit upp på en kennel där man inte riktigt hunnit med ev specialbehov.
Löp har aldrig stört mig. Ja, visst kan de försöka skaffa barn med varann, mina tikar. Men det är ju rätt snabbt övegående. Och byxor på ger inga besvär med blodfläckar etc. Är ju rätt lättskött.
Tack för svar ALLA! Det är guld värt, jag får mycket kött på benen när det gäller vad jag ska fråga uppfödaren.

Mina egna funderingar däremot är fortfarande kluvna men jag kanske lutar lite mer åt tik nu. Egentligen mest beroende på alla tikar i den närmaste omgivningen, det kanske blir enklare så. Att hanar har mer will to please tror jag inte är så avgörande i min ras, den verkar rätt samarbetsvillig till sin natur, och jag är nog heller inte ute efter något sådant. Jag är nöjd med en hund som vill ha kul tillsammans med mig - och att jag får ett litet ord med i laget om vad som är kul. :D

tuaphua, detta var ju väldigt skönt att höra, väldigt positivt skrivet. Hoppas att jag får en sån hund som du beskriver🙏
 
Tack för svar ALLA! Det är guld värt, jag får mycket kött på benen när det gäller vad jag ska fråga uppfödaren.

Mina egna funderingar däremot är fortfarande kluvna men jag kanske lutar lite mer åt tik nu. Egentligen mest beroende på alla tikar i den närmaste omgivningen, det kanske blir enklare så. Att hanar har mer will to please tror jag inte är så avgörande i min ras, den verkar rätt samarbetsvillig till sin natur, och jag är nog heller inte ute efter något sådant. Jag är nöjd med en hund som vill ha kul tillsammans med mig - och att jag får ett litet ord med i laget om vad som är kul. :D

tuaphua, detta var ju väldigt skönt att höra, väldigt positivt skrivet. Hoppas att jag får en sån hund som du beskriver🙏
Eftersom det egentligen inte verkar spela så stor roll för dig vilket kön hunden har hade jag i din situation valt tik när alla i omgivningen har det.
 
Eftersom det egentligen inte verkar spela så stor roll för dig vilket kön hunden har hade jag i din situation valt tik när alla i omgivningen har det.
Ja det är nog lite där jag är. Eftersom det nog spelar mindre roll än jag alltid trott kan jag ju faktiskt välja det som verkar mest praktiskt. Jag vill bara slippa skendräktigheter och sånt men jag får kolla med uppfödaren hur de brukar ha det med det.

Jag jobbar inte men kommer att behöva hundvakt ibland när jag ska göra saker på bortaplan. Dessutom vill jag ha hundvakt ibland bara för att hunden ska vara van vid olika människor och inte bli så bunden vid mig att det blir ett problem. Och de tilltänkta möjliga hundvakterna har tikar, antingen egna eller passar andras. Och då är det kanske bäst om jag inte slänger in en hane i ekvationen.
 
Vet faktiskt inte.
Vågar sällan ha honom utan blöja inomhus på andra platser än hemma. Han kissar in rummet. Han går undan så jag hinner inte se honom.
Jag tar ut honom innan vi går och lägger oss. Vissa nätter är blöjan torr men det är sällan. Det går åt stora mängder av Willys billigaste binda. ;)
Magen är bra så varför han inte säger till när han behöver ut fattar jag inte. Jag är lättväckt.

När jag blir friskare och underlaget inte är isgata så blir det dagliga långpromenader. Det verkar hjälpa lite.
Jag hade liknande problem med min chihuahua. Jag kastrerade honom kemiskt i 2 år och problemen försvann efter det.
 
Har haft övervägande hanar innan jag skaffade första tiken. Egentligen är det mer personlighets skillnad än skillnad på kön kan jag tycka.
Äldsta tiken har dragits med täta löp, skendräktigheter och hormonerna har gjort att hon knappt varit träningsbar hälften av tiden. Hon är av sällskapsmix och numera kastrerad. Hon har också varit värre än nån hane jag haft under sina löp och de andra tikarnas löp och jagat, ridit och ylat när man stängt bort henne 🙄.
Nessie hade däremot knappt märkbara löp och oftast märkte jag att hon var i löp endast på att nån hanhund i närheten var lite extra intresserad. Jobbade på och var precis som vanligt.
Nano är lite segare kring löp och över hon har en tendens till skendräktighet.
Hanarna har varit hanar oavsett ras och kunnat stanna vid nån intressant kissfläck och så men mer än så har jag inte direkt märkt av löptikar oftast. Tay (bcn) satt och hackade tänder vid en tävling då vi fick trängas inomhus med löptik brevid men då var han också ett år och ganska hormonell. Han kunde ta sig samman och tävla ändå. Nu senast låg han lös brevid plan när jag tränade med syrran och hennes ena tik var i höglöp utan problem.

Angående kisseriet så är äldsta tiken lika illa på att stanna och skvätta överallt som hanarna. Har aldrig haft nåt problem med att få nån hund rumsren men vet att det förekommer i små raser. Har en bekant med liten hane som kan lyfta benet på nytt ställe men han har skvättskydd på sig hos hundvakt.

Nåt att ta i beaktande är att tikar kan vara rätt jobbiga i löp också och att om det nån gång det blir konfrontation så är det oftast kring löpen är min erfarenhet. Alltså kan man behöva ha dem isär då även om de i normala fall kommer bra överens eller behöva ha dom isär för att de kommer för bra överens och man lessnar på att de uppvaktar och rider på varann 😝. Risken för valpar är ju dock obefintlig.

Skulle gå på individ med hanar kan man ju även kastrera eller kem kastrera om det problematiskt medans en kastrering på tik är ett lite större ingrepp.
 
Jag hade liknande problem med min chihuahua. Jag kastrerade honom kemiskt i 2 år och problemen försvann efter det.
intressant!
Mao så "töjde han ut" blåsan som kastrerad? Märkte du nån skillnad i matlust, mage, päls?

Efter de två åren - bestod alltså effekten?
 
Nu sitter jag med en papillon som är över tre år och inte är rumsren. Dvs han klara inte mer än 3-4 timmar utan att behöva kissa. Hemma lyfter han inte på benet och markerar. Det verkar mest vara så att "blåsan är för liten"? Han har skvättskydd på nätterna och när jag åker hemifrån utan honom.
Alltså antingen är han ju sjuk eller så är han inte rumsren/markerar inne. Det är liksom inte friskt att en hund inte kan hålla sig längre än så.
 
Alltså antingen är han ju sjuk eller så är han inte rumsren/markerar inne. Det är liksom inte friskt att en hund inte kan hålla sig längre än så.
Att som okastrerad hane revirmarkera har ju dock inget med att hunden är kissnödig/inte kan hålla sig att göra.
I @tanten fall tror jag nog att hunden inte är rumsren, men jag tycker inte att det är helt ovanligt att en intakt hanhund markerar hemma hos någon annan med hundar utan att någonsin kissa inomhus hos sig själv. Såklart inte önskvärt, men det har enligt mig inget med rumsrenhet att göra utan mer revirpissande/översexualitet.
 
intressant!
Mao så "töjde han ut" blåsan som kastrerad? Märkte du nån skillnad i matlust, mage, päls?

Efter de två åren - bestod alltså effekten?

Ja konstigt nog så slutade med allt efter kastrering och det höll i sig även efter att jag slutade med det. Jag hade en som kissade överallt och sket på mattor så fort det fanns inne. Var så trött på det så jag testade med kemisk kastrering främst för att få slut på kissandet.


Det var inte så att han skvätte heller utan han kissade pölar.

Tror inte han tömde blåsan heller, tror snarare att behovet av att markera försvann och att beteendet befästes efter några års kastrering.
 
Att som okastrerad hane revirmarkera har ju dock inget med att hunden är kissnödig/inte kan hålla sig att göra.
I @tanten fall tror jag nog att hunden inte är rumsren, men jag tycker inte att det är helt ovanligt att en intakt hanhund markerar hemma hos någon annan med hundar utan att någonsin kissa inomhus hos sig själv. Såklart inte önskvärt, men det har enligt mig inget med rumsrenhet att göra utan mer revirpissande/översexualitet.
Jag håller helt med. Jag syftar mest på att det knappast har något med blåsans storlek (isf är det ju något fel på hunden).
I min ras är det dock extremt ovanligt med hundar som kissar inne så det är nog rasbundet till viss del. Känner inga hanhundar som kissar inne efter att de blivit vuxna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 599
Senast: Halali
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 381
Senast: ako
·
Övr. Hund ni som har tikar och hanar ihop hur tycker ni att hanarna reagerar när tiken löper? reagerar dem likadant varje gång eller är de mer på...
Svar
3
· Visningar
1 219
Senast: CurlySue
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 625
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp