Tillrättavisa annans hund - får man det?

mino

Trådstartare
Undrar vad ni anser i allmänhet - hur pass ok tycker ni att det är att säga till andra hundar när deras mattar och hussar är med? Jag kan känna det som om jag kritiserar hundägarna genom att säga till hunden så länge de inte säger till den, är det så eller blir man bara tacksam som hundägare över att andra människor sätter gränser för ens hund? Är det okej med er om andra rent av ställer större krav på er hund än vad ni själva gör?

/mino
 
jag vill inte att andra tillrättavisar min hund om han då inte gör något som han absolut inte får, annars vill jag sköta min hunds uppfostran själv..
 
Personer jag och hunden känner, ja.
men inte andra, han skulle ändå aldrig göra nått mot en okänd människa (om den inte tränger sig på honom... då kan jag inte säga)
 
Nej! Har en benhård regel att jag inte säger till djuret (oavsett om det är häst, hund, katt etc.) om dess ägare är med eller om inte hon/ han ber mig om hjälp.
 
JA SNÄLLA!

Säg åt mina hundar om de hoppar, tigger eller hoppar upp i möbler!! Nu är det bara den yngre hunden som ägnar sig åt sådant här, men jag vill att folk skall sätta gränser mot henne.
 
Stör hunden mig eller mina hundar så säger jag åt hunden ifråga. Jag förväntar mig också att andra säger ifrån om mina hundar stör dem.
 
Rent generellt, nej men om hundens beteende går ut över mig eller mina djur säger jag ifrån oavsett om husse/matte är med eller inte. Om mina hundar tex hoppar på någon får de gärna tillrättavisa hunden om inte jag av något skäl gör det (dvs om jag inte är där).
 
jag är själv inte hundägare, men hadejag varit det skulle jag inte vilja att folk gick och sa till den titt som tätt. Däremot tycker jag det är okej att folk säger något om hunden är väldigt påflugen och hoppar eller ska vara framme och gosa/slicka. det bästa är förstås om man kan be ägaren om hjälp att få undan hunden en bit, men det är ju tyvärr inte alltid ägaren har tid/möjlighet att hjälpa till direkt.
 
Om en hund börjar hoppa glatt på mig och ägaren säger till men ändå fortsätter hunden då tycker jag att jag har rätt att visa hunden att inte jag heller tycker om vad den gör.
Visst måste man få säga ifrån. Man behöver ju inte vara uppfostrande för det men i all vänlighet visa hunden att detta acksepterar inte jag.
 
Beror på vad det är ,om hunden har ett "problem" som är störande (exempelvis att hoppa upp på människor) vill jag att alla som utsätts ska putta ner den ,INGEN får däremot börja skrika/slå/höja rösten .
Man har rätt till en egen "bubbla" och att säja ifrån när nån träder in i den ,men det finns ju som alltid gränser .
...tex så hatar jag verkligen när folk pratar med ens hund när man är ute med den ,jag kanske jobbar som satan för att få henne att sluta skutta fram till allt och alla och behöver inte nån som tar kontakt med henne ...men det förstår ju sällan folk :crazy:
 
Jag säger som Jadzia och Tippan, dvs att det är helt okej om det är befogat.
 
Ett klart och tydligt NEJ, får mina hundar acceptera från andra än mig.

Det är mycket jobbigare när det är omvänd situation. När människor tillåter mina hundar att göra sakar som jag förbjudit dem att göra. :crazy:
 
Är det inte fler än jag som har problem
med att man automatiskt ryter tyst när
en hund skäller. Har hänt ett antal gånger
på parkeringen och det är pinsamt att upptäcka
att jag inte har min hund med så det är definitivt
inte hon som låter.
 
Om hunden beter sig på ett olämpligt sätt ( hoppar eller naffsar) och ägaren inte säger åt den , JA då säger jag till.
Inte i lydnadssyfte utan jag föser bort hunden och markerar att jag inte gillar det betendet
 
lite olika uppfattningar på det stora hela alltså.

Ni som tycker att det är ok att andra säger till era hundar, känner ni någonsin det som en kritik av er egen hunduppfostran om andra säger till era hundar och ni själva inte hann/orkade göra det?

/mino
 
det beror ju på vad vovven gör, andra får säga åt mina hundar om de hoppar, tigger osv. Likadant om min hund ( har aldrig varit med om det iofs) rusar fram till någon annan som ex tränar på apellplan, då vill jag att den andra ska markera att min hund inte har där att göra.

Sedan beror det mkt på vad som har ingått i min hunduppfostran om jag tar åt mig eller ej. Min terrier är väldigt snackig av sig och gnäller gärna för att tala om att detta är kul, jag har tråkigt osv. Dock är hon oftast tyst. Jag har valt att ignorera detta störmoment (är ju inte direkt rogivande), men andra försöker titt som tätt säga till henne, det är bara att be dem att sluta, hon är 6 år och kommer aldrig sluta med detta då jag har uppmuntrat det (ngt jag ångrar djupt).

Jag säger till hundarna jag har i min kurs, en hanhund fick ex för sig att han skulle rida på mitt ben, matte låtsades som om det regnade så han fick en välplacerad nätt spark... DET är det värsta jag vet...

//E
 
Nej min hund uppfostrar jag, och ingen annan..
Jag skulle aldrig få för mig att ta tag i en annan människas hund.. Kommer folk hem till mig så får dom ta min hund som den är annars vet dom vart dörren är.. Men hoppar hon upp på folk så får dom ju naturligtvis säga nej och ta bort henne.. Men i övrigt så skall dom överlåta allt annat till mig...
 
Om andras hundar hoppar på mig hindrar jag dem, men säger inget till hunden.
När mina vänners hundar skäller kommer ett automatiskt "tyst". Tycker det är så odrägligt med hundar som skäller konstant. Alla hundar går ju inte att få stopp på så då är det ju ingen idé.
När väninnans testosteron-stinna lille unghund ska jucka på allt och alla och inbegriper mig i detta så åker han på en knuff och en redig tikmorrning.
När andra hundar äter eller rider på min hund så skickar jag handgripligen iväg dem fortare än kvickt. Det är mitt ansvar att se till att den ranglägste i min flock (dvs min hund) inte blir trakasserad av hundar från utomstående flockar.
När andras hundar jagar vilt (fåglar, kaniner etc) så vrålar jag till åt dem. Hittills har jag inte mött en hund som inte reagerat.
 
Kan hålla med dig, men skulle inte tveka att tillrättavisa någon annans hund om den hunden gjorde något mot mig (eller hos mig) som JAG inte tillåter. I annat fall så blir det ju tokigt i och med att hundens ägare tillåter hunden göra något jag inte tillåter. Inom mitt revir så att säga. Därmed hamnar jag i den situationen på 3:e plats i rangordningen på nåt sätt och det kan jag inte acceptera.

Har dock aldrig haft några problem med detta att tillrättavisa andras hundar. Men det beror väl på att jag umgås med såna som har samma värderingar, riktlinjer som jag själv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 109
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 887
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 115
Senast: Brie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 313
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp