Bukefalos 28 år!

Tillridning av hästen

Ellanamde

Trådstartare
Jag går nu i köpetankarna av en häst som ska ridas till. Jag har aldrig gjort det tidigare, min tränare säger att jag med lite hjälp är kapabel till att göra detta, men det känns så stort att utveckla en häst :nailbiting:
Ni som har gjort det tidigare, vad är era erfarenheter? (både bra och dåliga)

Antar att någon gång ska vara den första :)
 
Sv: Tillridning av hästen

Jag har ridit in och vidareutbildad ett par stycken (de ända hästarna jag haft de senaste 5 åren har vart egen inridningar alt. hästar som i princip bara kunnat gångarterna och svänga + stanna) så...

det bra: Man får hästen så som man själv vill.
Man lär känna varandra väldigt bra och man vet hur den hästen ska ridas.

det dåliga: Jag har svårt att rida andras hästar för jag är alldeles för bortskämd med hästar som vet vad jag menar :angel: ofta är de inte tillräckligt känsliga för att jag ska finna nöjet med ridningen.

Det viktigaste när man börjar med en ny häst som är väldigt grön är att sätta sig ner och fundera på följande saker:

- Hur vill jag ha det färdiga resultat och hur ska jag nå dit? (jag t.ex vill ha känsliga hästar som lyssnar för sitsen. Alltså rider jag med små hjälper och är snabbare på att korrigera om hästen inte lyssnar. Lyssnar den inte tredje gången (ökar trycket t.ex vid drivning) kommer den inte lyssna en fjärde och då korrigerar jag med en dutt från pinnen. Jag lär in röstkommandon som jag använder som ett förtydligande om hästen inte lyssnar andra gången. Hittills har det blivit bra iallafall ;) )

- Vad är mina brister och hur arbetar jag på dom? För jag vill inte att mina svagheter ska bli hästens svaghet. Jag t.ex kan bli slarvig och måste arbeta på min noggrannhet när jag utför övningar. Men kan även vara att man fastnar i handen, spänner sig etc. allt sånt som kan påverka ridningen och det slutgiltiga resultatet.

- Vad är målet? Ska hästen gå i skogen som mullepolare eller ska den bli tävlingshäst?

- Tränare har du ju redan tagit upp och det är super bra :)

Hur mycket är hästen riden? på vilken nivå börjar tillridningen?
För det kan ju vara så att hästens ridning inte klickar med din och då får man ta ett par steg tillbaka och göra om liksom. För mig är det super viktigt att hästen är känslig för hjälperna och är den inte det så är det där ifrån jag startar. Är den inte känslig varför ska jag då fortsätta utbildningen när grunden inte är stabil?
 
Senast ändrad:
Sv: Tillridning av hästen

Förstår inte riktigt frågan, vad betyder ridas till för dig? Alla hästar behöver ju ridas till mer eller mindre, beroende på vad du ska ha hästen till förstås. Om du nu inte köper typ en riktig läromästare.
 
Sv: Tillridning av hästen

Är inte all ridning en typ av tillridning om man inte är helt nybörjare?

ELler menar du att hästen är "bråkig" och kastar av osv?
 
Sv: Tillridning av hästen

Jag har ridit in och vidareutbildad ett par stycken (de ända hästarna jag haft de senaste 5 åren har vart egen inridningar alt. hästar som i princip bara kunnat gångarterna och svänga + stanna) så...

det bra: Man får hästen så som man själv vill.
Man lär känna varandra väldigt bra och man vet hur den hästen ska ridas.

det dåliga: Jag har svårt att rida andras hästar för jag är alldeles för bortskämd med hästar som vet vad jag menar :angel: ofta är de inte tillräckligt känsliga för att jag ska finna nöjet med ridningen.

Det viktigaste när man börjar med en ny häst som är väldigt grön är att sätta sig ner och fundera på följande saker:

- Hur vill jag ha det färdiga resultat och hur ska jag nå dit? (jag t.ex vill ha känsliga hästar som lyssnar för sitsen. Alltså rider jag med små hjälper och är snabbare på att korrigera om hästen inte lyssnar. Lyssnar den inte tredje gången (ökar trycket t.ex vid drivning) kommer den inte lyssna en fjärde och då korrigerar jag med en dutt från pinnen. Jag lär in röstkommandon som jag använder som ett förtydligande om hästen inte lyssnar andra gången. Hittills har det blivit bra iallafall ;) )

- Vad är mina brister och hur arbetar jag på dom? För jag vill inte att mina svagheter ska bli hästens svaghet. Jag t.ex kan bli slarvig och måste arbeta på min noggrannhet när jag utför övningar. Men kan även vara att man fastnar i handen, spänner sig etc. allt sånt som kan påverka ridningen och det slutgiltiga resultatet.

- Vad är målet? Ska hästen gå i skogen som mullepolare eller ska den bli tävlingshäst?

- Tränare har du ju redan tagit upp och det är super bra :)

Hur mycket är hästen riden? på vilken nivå börjar tillridningen?
För det kan ju vara så att hästens ridning inte klickar med din och då får man ta ett par steg tillbaka och göra om liksom. För mig är det super viktigt att hästen är känslig för hjälperna och är den inte det så är det där ifrån jag startar. Är den inte känslig varför ska jag då fortsätta utbildningen när grunden inte är stabil?

Tack! Precis detta som jag var lite ute efter :) En struktur och någons erfarenhet! :)
 
Sv: Tillridning av hästen

Det är en gröning som är inriden men inte mer än så, den ska helt enkelt skolas in :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 619
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 690
Senast: JohannaB
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 432
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp