Bukefalos 28 år!

Tips för lastning av panik häst!

Tjockisina

Trådstartare
Letat mycket på nätet och här och hittar mycket om svårlastade hästar men inte hittar jag nått om hästar som går in i transporten men sen får panik.. går alltså inte stänga in han i transporten (stänga bakom han)
Vad gör man??
Hästen de handlar om har inte åka transport mycket i sitt liv.. senaste gången va när han va 4 år nu är han 17år.
Han vart en såkallad problem häst när han va ung och antagligen vad vi tror fick han lugnande vid transporteringen till hans hem han står i idag o stått sen han va 4 år.

Nu har de tänkts han ska till ett nytt hem och för att komma dit behöver han åka transport.
Har trännats på o gå in i transporten och det går fint men får panik om man försöker stänga luckan bakom han. Känns som det blir farligt med en häst som får panik i transporten och vi har ingen aning om hur man ska få bort detta?!

Man blir liksom lite rädd för honom då han blir panikslagen visar ögonvitorna osv och man får ingen kontakt med honom.

Ägaren till hästen testade o ge honom lugnande vilket resulterade i en ännu mer skärrad häst konstigt nog hmm.. hur kan detta komma sig?? reagerar inte hästar bra på lugnande utan tvärtom?

Så nu vet vi inte vad man ska göra.. nån med tips o råd, kanske nån bra hemsida om detta problem??

Hoppas ni förstår blev lite långt o lulligt nu=)
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Ellen Ofstad har en bra film där det är mkt lasttränin i ("problemhästar"?). Hon har en del på sin hemsida också.
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Vi hade en häst med liknande beteende, han gick in (efter en del övertalande..) och stod still...en stund tills han hörde att nån började pilla med bommar eller lemmen och då var han ute lika fort igen:(
Vad vi till slut fick göra var tussar i öronen för att han inte skulle höra vad som hände bakom honom (och att vi berömde med hög röst för att ännu mer överrösta ljudet bakom honom), och jacka över huvudet så han inte såg vad som hände bakom honom...då gick det att stänga. Till saken hör att han när vi väl stängt accepterade att han stod där han stod, så han var lugn då.
Annat som gick var Bkortslastbil med sidour/inlastning där fick han inte panik, man vänder ju liksom runt hästen där och då gick det bra.
Majeld
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Hur pass långt har ni kommit? Har ni kunnat stänga transporten och låtit hästen stå en stund eller är det "omöjligt"?
Har ni testat med sällskap?

Har ni testat andra transporter än vanlig transport?

Lastbil, transport där hästen står bakofram lr liknande kan ju funka.
Har hästen dåliga erfarenheter av transportsituationen så kan det ju vara värt ett försök att börja om från början med en annan transportsort. (jätteviktigt att ta det extra försiktigt så man inte skrämmer hästen även där..)
Just lastbil brukar ju sällan vara problem för någon häst.

Att hästen reagerar negativt på lugnande är inte alls konstigt.
När den har de i kroppen så kan den ju inte ha koll på allting = måste bli på helspänn för att ha koll, och får därmed lättare panik.
Har den då negativa erfarenheter av lugnande och transportering innan så är det nog extra dumt att trycka i hästen det..
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Har du provat att ta bort mellanväggen ? Hästen kanske är en bredåkare.
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Min ena ponny var som din häst. Hon gick in i transporten men väl där inne fick hon panik och kastade sig ut. Provade med linor bakom henne men det gjorde situationen bara värre. Så jag började med att ställa en människa inne i transporten med en hink fylld med krafftpellets och morötter. Tur man har en matglad ponny;)

Väl inne i transporten så började jag med att klappa/stryka henne bakom rumpan medans hon åt "gotta". Hon fick också panik då hon kände något bakom rumpan. När det gick bra så började jag att flytta mellanväggen hit o dit, skrammla lite med kedjan bakom hästen. Ska tillägga att jag gjorde detta korta stunder och backade ut henne INNAN hon själv kastade sig ut, för att sen lasta på henne igen. Ska även påpeka att hon "fick" kasta sig ur när hon gjorde det. Vi höll inte emot eller sa något. Stod tyst kvar inne i transporten och väntade på att hon skulle kliva på igen. När hon gjorde det så berömde vi och pratade med henne.
Man måste vara steget före hästen. Om hon kastade sig ut när jag strök henne på rumpan i 5 sekunder så stryker jag bara i 1 sekund nästa gång och ber henne backa ut sen.

Hade transporten ståendes mellan stallet och hagen så den måste passeras varje dag. Ibland fick hon titta in genom framdörren och ta sig någon tugga hö.

Det här funkade super på henne. Senaste gången vi lastade så drog hon iväg in i transporten. Jag orkade inte hålla emot och var tvungen att släppa henne för att inte bli klämd i mellanväggen. Det tog jag som ett säkert tecken på att min träning lyckats och att hon nu associerar transporten med något possitivt (läs MAT:D). Nästa mål blir att ta bort mutan och hon nöjer sig med beröm men det dröjer ett bra tag innan vi är där.
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Min ena ponny var som din häst. Hon gick in i transporten men väl där inne fick hon panik och kastade sig ut. Provade med linor bakom henne men det gjorde situationen bara värre. Så jag började med att ställa en människa inne i transporten med en hink fylld med krafftpellets och morötter. Tur man har en matglad ponny;)

Väl inne i transporten så började jag med att klappa/stryka henne bakom rumpan medans hon åt "gotta". Hon fick också panik då hon kände något bakom rumpan. När det gick bra så började jag att flytta mellanväggen hit o dit, skrammla lite med kedjan bakom hästen. Ska tillägga att jag gjorde detta korta stunder och backade ut henne INNAN hon själv kastade sig ut, för att sen lasta på henne igen. Ska även påpeka att hon "fick" kasta sig ur när hon gjorde det. Vi höll inte emot eller sa något. Stod tyst kvar inne i transporten och väntade på att hon skulle kliva på igen. När hon gjorde det så berömde vi och pratade med henne.
Man måste vara steget före hästen. Om hon kastade sig ut när jag strök henne på rumpan i 5 sekunder så stryker jag bara i 1 sekund nästa gång och ber henne backa ut sen.

Hade transporten ståendes mellan stallet och hagen så den måste passeras varje dag. Ibland fick hon titta in genom framdörren och ta sig någon tugga hö.

Det här funkade super på henne. Senaste gången vi lastade så drog hon iväg in i transporten. Jag orkade inte hålla emot och var tvungen att släppa henne för att inte bli klämd i mellanväggen. Det tog jag som ett säkert tecken på att min träning lyckats och att hon nu associerar transporten med något possitivt (läs MAT:D). Nästa mål blir att ta bort mutan och hon nöjer sig med beröm men det dröjer ett bra tag innan vi är där.

Låter som en bra metod, värd o testa :) tack för svaret!
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Hur pass långt har ni kommit? Har ni kunnat stänga transporten och låtit hästen stå en stund eller är det "omöjligt"?
Har ni testat med sällskap?

Har ni testat andra transporter än vanlig transport?

Lastbil, transport där hästen står bakofram lr liknande kan ju funka.
Har hästen dåliga erfarenheter av transportsituationen så kan det ju vara värt ett försök att börja om från början med en annan transportsort. (jätteviktigt att ta det extra försiktigt så man inte skrämmer hästen även där..)
Just lastbil brukar ju sällan vara problem för någon häst.

Att hästen reagerar negativt på lugnande är inte alls konstigt.
När den har de i kroppen så kan den ju inte ha koll på allting = måste bli på helspänn för att ha koll, och får därmed lättare panik.
Har den då negativa erfarenheter av lugnande och transportering innan så är det nog extra dumt att trycka i hästen det..

Har inte kunnat stänga, det går liksom inte gå bakom honom då får han panik som jag förstår det (är ägaren som laststränat jag har bara sett på)
Har inte testat med sällskap då den andra hästen som finnes inte är direkt lastvan heller så känns kanske inte så smart då o lasta dem ihop.

Lastbil skulle säkerligen funka men om man har inte har nån lastbil eller nån som har det så e det svårt, annars hade vi testat det.. men ska försöka få tag på en som vi vet har lastbil så vi kan flytta honom tillslut förhoppningsvis:)

Men skulle ju va skönt om han på nått sätt kunde lära sig åka transport o lära sig att det inte är farligt men är svårt då han drabbas av sådan panik som sagt och man vill ju inte förvärra nått.
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Blev såå glad när jag såg ditt svar!!!
Tänk om fler visste vad det betyder för många hästar.
Har en unghäst som ömsom gick bra att lasta ömsom katastrof.
Tills vi rensat transporten på allt utom uppbindnings grimskaften.
Nu går hon raka vägen in och ut... ALDRIG några problem:D
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Stallägarna bytte transport och så blev deras unghäst lättlastat ;)

Det hjälpte inte om de breddade mellanväggen, tog bort allt för att lastträna (fast det kunde bli farligt om de stängt rampen utan något bakom...), lasttränade med mat osv.

I nuvarande transporten springer hästen in och tjejen måste akta sig fort så hon inte blir klämd mot mellanväggen :laugh:
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Ta ut mellanväggen och vänd hästen i transporten så den står med nosen mot utgången? Detta fungerade på en häst jag vet. Sällskap i transporten. Boka en hästtransportör. Vissa åker bättre i lastbil. Testa dig fram. Lycka till.
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Fronturlastning och prova att bara gå rätt igenom ett par gånger?
Fronturlastning fungerar inte något bra...igår skulle vi provlasta vår 5åring i ett släp med fronturlastning. Gick bra till en början, men sen såg vi hur han stegrade sig och gick över bommen och vi öppnade människordörren längst fram och fick panik...hade innan gått igenom transporten bak->fram osv och nu försökte han kasta sig ut genom människodörren. Innan vi med hjälp lyckades få ur säkerhetsspärren så hade han skrapat upp frambenen och tillslut kom han ut genom människordörren där fram...värsta jag vart med om...vet inte heller hur vi ska få honom att kunna bli lastad igen. Jag är livrädd. Vågar inte!
 
Sv: Tips för lastning av panik häst!

Men varför öppna skötardörren med en häst som fått instruktioner att gå ut fram? Känns ju som en riktigt dålig idé.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 570
Senast: Juli0a
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 489
Senast: Dentaku
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 659
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp