Tips på billig systemkamera

Sv: Tips på billig systemkamera

Från Wikipedia: Ocker, i svensk rätt ett brott som innebär att någon utnyttjat någon annans nödsituation eller oförstånd för att få till stånd oskäliga ekonomiska avtal, till exempel lån med oskäligt hög ränta.

Negativt, m.a.o. ;)


---
Jag tycker dock att 4500 kr för en systemkamera låter ganska bra. Det är ju ungefär D40:n ligger också och vad jag kan se (jag har ingen praktiskt erfarenhet av någon av kamerorna) så verkar den ganska jämförbar med 350D:n.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på billig systemkamera

Jag menade inte att dom satt i hörnen, det var ett exempel :D.

Och jag kör typ aldrig auto, så jag fokuserar alltid manuellt. Men jag menade om man vill ha objektet i hörnet och fokus där också, då kan du ju inte flytta kamera, för då hamnar ju objektet i mitten :p. Haha, svammel. Jag har vätskebrist :D.
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Men jag menade om man vill ha objektet i hörnet och fokus där också, då kan du ju inte flytta kamera, för då hamnar ju objektet i mitten :p. Haha, svammel. Jag har vätskebrist :D.

Men det är väl då man vrider kameran ett ögonblick så att objektet hamnar på en fokuspunkt, låser foskus och vrider tillbaka.
Eller pratar vi om helt olika saker nu?
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Jag tror vi missförstår varandra :D jag är sämst på att förklara! men vi skiter i det nu :D haha. Jag har fortfarande vätskebrist :angel: :D.
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Jag tror att du menar att du exponerar manuellt, det är dock något helt annat än att fokuser manuellt. Du pratar ju om olika fokuspunkter och då kör du förmodligen autofokus också.
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Så skulle du köpa en Volvo från 92 för låt oss säga kanske 10,000 billigare än du får en ny V70 för idag?

Ja men vadå, den är ju ny?

Jag vill komma till att 350D är gammal och har sämre teknik än dagens kameror, det händer mycket på ett par år i den här branschen, extremt mycket.
 
Sv: Tips på billig systemkamera

350D är inte dålig, absolut inte. Men både D40 och 400D är bättre. Om Canon hade släppt en lika logisk kamera som D40 skulle jag rekommendera den lika mycket som D40 (Om de kunde lägga ner sitt skräpobjektiv och göra en ny version av 18-55 som faktiskt var bra)

Klart man är partisk, jag kör ju Nikon både privat och när jag gör jobb, men det betyder inte att Canon är dåliga.

Jag vill komma fram till att 4700 för 350D är på tok för mycket med tanke på kamerans ålder. 3000 skulle vara ett mer skäligt pris.

Och som ett tillägg angående ocker var det inte olagligt förrän Katolska kyrkan förbjöd ockerutlånare. (Dvs. till sjuka räntor, typ 200% per dag) Detta var flera hundra år sen.
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Nej, verkligen inte. Du ändrar då bara fokuspunkter.
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Hur fokuserar man manuellt då? :D
Isf har alla (och då menar jag verkligen alla) jag har pratat om om det missuppfattat vad det är att fokusera manuellt är :D.
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Gör man inte det genom att plutta till grejen på objektivet till MF o sen vrida på ringen där fram? :confused:
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Hmm, ja vad kan den heta? Den längst fram på objektivet typ? Framför "zoom"-ringen. :D
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Jaa, jag var tvungen att testa :D. Jag visste inte ens att man kunde göra så :angel:. Jag och min kamera håller fortfarande på att lära känna varandra ju ;).

Tack! :angel:
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Vadå en massa folk som har fel? Har någon sagt till dig att genom att byta fokuspunkt så fokuserar du manuellt? Ja, då har de helt fel.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 798
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 393
Fordon Vi måste köpa en till bil när vi flyttar framåt hösten. Jag tänker mig att det blir min bil eftersom mannen kommer att köra betydligt...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 571
Senast: Lingon
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp