Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma tjugo minuter för lunch: omelett. Stekte rödlök, hyvlad butternut och fänkål att toppa med. Fick kasta i mig maten, mycket otillfredsställande. Imorgon får det bli lunchlåda, som jag hoppas kunna sno ihop på morgonen:angel:

Sent hemma för middag, men tack och lov fanns färdig butternutsoppa med ingefära och nybakat surdegsbröd redo.
 
Imorgon vill jag ha en GOD middag! Är lite sugen på svamp, pga har både rökta champinjoner och tryffelolja. Frågan är om pasta med svamp ens KAN bli gott nog? Annars risotto, kanske?
 
Testade att göra bulgogi med chilipicklad gurka, sesamstekta böngroddar, kimchi och sriracha i vitkålsblad. Blev inte lika gott som jag hade tänkt mig, själva köttet blev lite sött och "muggigt" i smaken, men åtminstone ätligt. Ska testa med ris istället till lunch imorgon, funkar inte det bättre får nog resten av köttet bli wok och kryddas om.
 
Imorgon vill jag ha en GOD middag! Är lite sugen på svamp, pga har både rökta champinjoner och tryffelolja. Frågan är om pasta med svamp ens KAN bli gott nog? Annars risotto, kanske?

Du kan ju alltid slänga i några gnocchisar. :)

Färska räkor och smågodis här. En typisk torsdagskväll. Himla gott vin till. Leth tror jag det heter. Nu är jag för dimmig för att kunna jobba. Så var INTE planen. :(
 
Du kan ju alltid slänga i några gnocchisar. :)

Färska räkor och smågodis här. En typisk torsdagskväll. Himla gott vin till. Leth tror jag det heter. Nu är jag för dimmig för att kunna jobba. Så var INTE planen. :(
Just svamp, då tror jag mer på pasta. Men jag tycker gnocchi är UNDERBART. Överlag gillar jag deg.
 
Jag har så klart gjort det. :) Har du något säkert tips? (Köpesvamp gäller.)
Varianten jag brukar göra går ut på att man steker svampen i olivolja med salt och peppar tills den får fin stekyta och är jättegod, sedan kryddar med vitlök, chili och hackad lök som får stå på låg värme tills löken är genomskinlig. Helst utan att bränna svampen. Sen rör man ner pasta kokt ett par minuter kortare än angiven tid, lite av pastavattnet så att det blir lagom krämigt när det gottar ihop sig, och persilja. Toppa med ett lass parmesan.

(Jag utgår från att du vet hur man kokar pasta, men skrev med det ändå ifall någon mindre bevandrad i kokkonsten vill följa receptet) :)
 
Varianten jag brukar göra går ut på att man steker svampen i olivolja med salt och peppar tills den får fin stekyta och är jättegod, sedan kryddar med vitlök, chili och hackad lök som får stå på låg värme tills löken är genomskinlig. Helst utan att bränna svampen. Sen rör man ner pasta kokt ett par minuter kortare än angiven tid, lite av pastavattnet så att det blir lagom krämigt när det gottar ihop sig, och persilja. Toppa med ett lass parmesan.

(Jag utgår från att du vet hur man kokar pasta, men skrev med det ändå ifall någon mindre bevandrad i kokkonsten vill följa receptet) :)
Kanske en skvätt vitt vin i också, eller istället för vattnet? Jag uppskattar särskilt ett recept som innehåller ordet krämigt utan att innehålla mängder av grädde!
 
Kanske en skvätt vitt vin i också, eller istället för vattnet? Jag uppskattar särskilt ett recept som innehåller ordet krämigt utan att innehålla mängder av grädde!
Testa kan man alltid! Som jag förstått det är det dock stärkelsen i pastavattnet som ger krämighet. Jag misstänker också att vin kan döda svampsmaken lite, så det är kanske bättre att hälla det direkt i kocken?
 
Testa kan man alltid! Som jag förstått det är det dock stärkelsen i pastavattnet som ger krämighet. Jag misstänker också att vin kan döda svampsmaken lite, så det är kanske bättre att hälla det direkt i kocken?
Så är det nog med krämigheten, ja. Enligt samma princip som gör den influerade carbonaran så trevligt krämig, helt utan grädde.

Kocken har tänkt dricka ett riktigt bra vin!
 
Håller helt med @Ullmerkott , svamppasta är MAGI och våran go-to-mat när vi vill ha något smålyxigt men väldigt snabblagat ;) Meeeen det är ju plocksvamp och inte köpesvamp.
Ungefärligt recept: hacka trattkantareller/gula kantareller i mindre bitar. Vattna ur i varm stekpanna tills de inte är så blöta (både om det är färska eller frysta). Addera smör, vitlök, hackad lök (gul eller schalotten), fräs. Koka under tiden pastavattnet. Slå på en skvätt vitt vin på svampen, efter en stund en sked CF eller en halv dl grädde. Salta, peppra, rör i hackad persilja, smaka av. Tillsätt ev lite citron eller mer vin. Rör ner al dente-pastan i svamppannan ihop med lite pastavatten, rör om och addera parmesan. Tadaaa! Det viktiga är att inte steka svampen i smör förrän den vattnat ur sig, det gör stor skillnad tycker jag. Vinet passar jättebra i, men bara en skvätt i samma storleksordning som mejeriprodukten, inte som till risotto. Jag slänger också i strimlad svartkål, grönkål eller spenat om jag råkar ha det hemma.
 
Håller helt med @Ullmerkott , svamppasta är MAGI och våran go-to-mat när vi vill ha något smålyxigt men väldigt snabblagat ;) Meeeen det är ju plocksvamp och inte köpesvamp.
Ungefärligt recept: hacka trattkantareller/gula kantareller i mindre bitar. Vattna ur i varm stekpanna tills de inte är så blöta (både om det är färska eller frysta). Addera smör, vitlök, hackad lök (gul eller schalotten), fräs. Koka under tiden pastavattnet. Slå på en skvätt vitt vin på svampen, efter en stund en sked CF eller en halv dl grädde. Salta, peppra, rör i hackad persilja, smaka av. Tillsätt ev lite citron eller mer vin. Rör ner al dente-pastan i svamppannan ihop med lite pastavatten, rör om och addera parmesan. Tadaaa! Det viktiga är att inte steka svampen i smör förrän den vattnat ur sig, det gör stor skillnad tycker jag. Vinet passar jättebra i, men bara en skvätt i samma storleksordning som mejeriprodukten, inte som till risotto. Jag slänger också i strimlad svartkål, grönkål eller spenat om jag råkar ha det hemma.
Jag brukar vattna ur all svamp innan jag steker den i olivolja eller smör. För en pastarätt lutar det åt olivolja. Allt enligt min mors visdom: mat från norr om Paris - stek i smör. Mat från söder om Paris - stek i olivolja. (Gäller alltså europeisk mat.)
 
Håller helt med @Ullmerkott , svamppasta är MAGI och våran go-to-mat när vi vill ha något smålyxigt men väldigt snabblagat ;) Meeeen det är ju plocksvamp och inte köpesvamp.
Ungefärligt recept: hacka trattkantareller/gula kantareller i mindre bitar. Vattna ur i varm stekpanna tills de inte är så blöta (både om det är färska eller frysta). Addera smör, vitlök, hackad lök (gul eller schalotten), fräs. Koka under tiden pastavattnet. Slå på en skvätt vitt vin på svampen, efter en stund en sked CF eller en halv dl grädde. Salta, peppra, rör i hackad persilja, smaka av. Tillsätt ev lite citron eller mer vin. Rör ner al dente-pastan i svamppannan ihop med lite pastavatten, rör om och addera parmesan. Tadaaa! Det viktiga är att inte steka svampen i smör förrän den vattnat ur sig, det gör stor skillnad tycker jag. Vinet passar jättebra i, men bara en skvätt i samma storleksordning som mejeriprodukten, inte som till risotto. Jag slänger också i strimlad svartkål, grönkål eller spenat om jag råkar ha det hemma.

Jag för nästan exakt samma, men med ingefära också:)
 
Jag blir lite förvirrad när ni vattnar ur svampen. Jag gjorde så förr, men så läste jag Det nya franska köket. Nu steker jag till yta först i het panna och förstår varför folk äter championer.

Fast jag har inte haft plocke-svamp på länge. Det kanske är annorlunda med typ kantareller?

F-n nu måste jag göra svamppasta för att göra jämförande studier! DET tänkte ni inte på :rage:
 
Jag blir lite förvirrad när ni vattnar ur svampen. Jag gjorde så förr, men så läste jag Det nya franska köket. Nu steker jag till yta först i het panna och förstår varför folk äter championer.

Fast jag har inte haft plocke-svamp på länge. Det kanske är annorlunda med typ kantareller?

F-n nu måste jag göra svamppasta för att göra jämförande studier! DET tänkte ni inte på :rage:

Ja, champinjoner tycker jag ofta har en konsistens som blir bäst att steka till het yta utan att vattna ur. Nyplockade kantareller och soppar däremot har en tendens att innehålla så mycket vatten att missad urvattning gör att man får kokt svamp (passar bra till soppa och buljong men mindre gott som tillbehör).
 
Jag blir lite förvirrad när ni vattnar ur svampen. Jag gjorde så förr, men så läste jag Det nya franska köket. Nu steker jag till yta först i het panna och förstår varför folk äter championer.

Fast jag har inte haft plocke-svamp på länge. Det kanske är annorlunda med typ kantareller?

F-n nu måste jag göra svamppasta för att göra jämförande studier! DET tänkte ni inte på :rage:
Jag brukar inte heller vattna ur champinjoner. Kantareller, trattisar och karljohan brukar behövas vattna ur innan det går att få fram någon stekyta att tala om. Och det är ju stekytan som är det godaste.. :angel:

Jag ser fram emot att ta del av resultatet från din jämförande studie!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
7 901
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 186
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 566
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp