Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är så INFLUERAD. Gjorde pasta och svamp enligt @VLMF och @Ullmerkott och mig själv. Mycket trösterikt och gott.

SNACKS till vinet under matlagningen i form av salta rostade sojabönor. Mycket nyttig GRÖNSAK.

Chateauneuf du Pape. Är berusad och melankolisk. Blir gräsänka imorgon och två veckor framåt. Kommer att svälta ihjäl.
 
Är så INFLUERAD. Gjorde pasta och svamp enligt @VLMF och @Ullmerkott och mig själv. Mycket trösterikt och gott.

SNACKS till vinet under matlagningen i form av salta rostade sojabönor. Mycket nyttig GRÖNSAK.

Chateauneuf du Pape. Är berusad och melankolisk. Blir gräsänka imorgon och två veckor framåt. Kommer att svälta ihjäl.

Med Chateuneuf du Pape behövs varken svamp, pasta, sojabönor eller partner.
 
Philadelphiaost-fyllda och baconlindade kycklingfilér toppade med wb-ost. Dog lite. :love:
IMG_20190124_175923.jpg
 
Nu hoppas jag VERKLIGEN att gästerna dyker upp den här gången och inte blir magsjuka en stund innan avfärd som senast. :mad: För nu har jag ägnat hela dagen åt att förbereda helgen utfodring. (det är inte samma gäster, men vem vet).

Dels har jag bakat bröd till frukost. Dels har jag gjort en älggryta med kantareller och en massa vin och små lökar och rotfrukter. Ett par nävar lingon ska i precis innan servering. Till efterrätt blir det toscakorgar penslade med mörk choklad, fyllda med egengjord vaniljglass som ska serveras med varma hjortron uppepå.

Eftersom gästerna dyker upp strax efter lunch så tänkte jag mig lite afternoon tea också, med nybakta scones och min fantastiskt goda körsbärs&hallonmarmelad.

Maken har storstädat hela huset medan jag myst i köket, så jag är ganska nöjd med arbetsfördelningen också.
 
Jag hittade hemgjord tomatsås för pizza i frysen när jag frostade av den. Och ett paket skinka. Ops, färska champinjoner i kylen.
Då måste det ju bli pizza som Fredagsmat.
Shoppade hem ett par saker till som topping, gjorde en deg och lät make och don göra sin egen mat.
Min blev med champinjoner, serranoskinka, mozarella, gorgonzola (hittade i frysen) och pesto.
För mycket vin till......
 
Jag har läst om svampdilemmat och kan erkänna mig till team vin i svamppasta. Om svampen är tråkig och inte smakrik har jag en minimal del av en vitlöksklyfta i, utöver vad som redan nämnts här i tråden.

För övrigt har jag en matdeppression och även om jag inte saknar matlust saknar jag lust (och till en del ork) att laga mat för tillfället. Jag känner mig så oinspirerad! Igår åt vi sopprester till middag, på en fredag! Och jag åt en medhavd smörgås med tunnhyvlad morot och hummus till lunch, för att inte behöva göra om omelett-stressen.
 
Resterna av fruktsalladen till frukost :up: Kanske inte vansinnigt mättande men väldigt gott :D

Jag gjorde på blodapelsin, banan, kiwi och färska jordgubbar (de har varit riktigt bra faktiskt, inte alls så smaklösa som de tidiga brukar vara). Jag pressade lite limejuice, blandade i lite apelsinblomshonung i den och hällde över, för att få lite kryddighet av limen och en lätt honungssötma.
 
Jag har läst om svampdilemmat och kan erkänna mig till team vin i svamppasta. Om svampen är tråkig och inte smakrik har jag en minimal del av en vitlöksklyfta i, utöver vad som redan nämnts här i tråden.

För övrigt har jag en matdeppression och även om jag inte saknar matlust saknar jag lust (och till en del ork) att laga mat för tillfället. Jag känner mig så oinspirerad! Igår åt vi sopprester till middag, på en fredag! Och jag åt en medhavd smörgås med tunnhyvlad morot och hummus till lunch, för att inte behöva göra om omelett-stressen.
Jag tog vin som fick koka in/bort. Och sen pastavatten för krämigheten ihop med parmesan, precis som @Myrten s carbonara (minus ägg).

Smaksatte också med lite av de där torkade, rökta champinjonerna och lite tryffelolja (den är nog fejk, men smakrik).

Lök, vitlök, lite finhackad rotselleri, salt och peppar.

När jag säger peppar, menar jag alltid svartpeppar, förresten.
 
Jag tog vin som fick koka in/bort. Och sen pastavatten för krämigheten ihop med parmesan, precis som @Myrten s carbonara (minus ägg).

Smaksatte också med lite av de där torkade, rökta champinjonerna och lite tryffelolja (den är nog fejk, men smakrik).

Lök, vitlök, lite finhackad rotselleri, salt och peppar.

När jag säger peppar, menar jag alltid svartpeppar, förresten.
Svartpeppar är alltid det enda rimliga.
 
Lax, tänker jag.

Eller, har du kollat in Pasta Limone? Sen kan du ha lite vad som helst till.
Pasta limone är vad jag funderat på, men det känns som att det kräver något till tillbehör (eftersom jag är lite knäpp och har svårt för rätter som nästan uteslutande innehåller kolhydrater och fett). Annars funderar jag på något fänkåligt ugnsbakat med mängder av citronzest och kanske parmesan, men det kanske kan vara ett bra komplement till pasta limone?
 
Pasta limone är vad jag funderat på, men det känns som att det kräver något till tillbehör (eftersom jag är lite knäpp och har svårt för rätter som nästan uteslutande innehåller kolhydrater och fett). Annars funderar jag på något fänkåligt ugnsbakat med mängder av citronzest och kanske parmesan, men det kanske kan vara ett bra komplement till pasta limone?
Jag vill också ha något till Pasta limone. Fänkål låter jättebra. Eller (rökt) lax. Eller båda. Sist hade jag stekt grönkål till, vill jag minnas.
 
Jag är sugen på att laga något med en massa citron! Några tankar?
Jag brukar steka hel kyckling fylld med antingen rosmarin eller dragon plus citron i ugnen. Sen gör jag sås på skyn och smaksätter med lite mer citron och en skvätt grädde. Äts med ris eller pressad potatis plus lämpliga lättkokta grönsaker. Citronsåsen är alltid poppis när jag bjuder på den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 238
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 344
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 796
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
325
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp