Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir lite förvirrad när ni vattnar ur svampen. Jag gjorde så förr, men så läste jag Det nya franska köket. Nu steker jag till yta först i het panna och förstår varför folk äter championer.

Fast jag har inte haft plocke-svamp på länge. Det kanske är annorlunda med typ kantareller?

F-n nu måste jag göra svamppasta för att göra jämförande studier! DET tänkte ni inte på :rage:
Jag har också läst att man inte ska vattna ur champinjoner. Men mina experiment med att undvika det har inte fallit väl ut. Jag vattnar ur all svamp. Kommer det inget vatten, anses urvattningen klar, och då steker jag direkt i smör/olivolja.
 
Med champinjoner:
Jag steker dem först i smör och olja - så varmt att de piper och blir brynta - sedan drar jag ner värmen och låter vattnet gå bort

Det blir så goda att de sällan hinner bli någon maträtt :o
 
Håller helt med @Ullmerkott , svamppasta är MAGI och våran go-to-mat när vi vill ha något smålyxigt men väldigt snabblagat ;) Meeeen det är ju plocksvamp och inte köpesvamp.
Ungefärligt recept: hacka trattkantareller/gula kantareller i mindre bitar. Vattna ur i varm stekpanna tills de inte är så blöta (både om det är färska eller frysta). Addera smör, vitlök, hackad lök (gul eller schalotten), fräs. Koka under tiden pastavattnet. Slå på en skvätt vitt vin på svampen, efter en stund en sked CF eller en halv dl grädde. Salta, peppra, rör i hackad persilja, smaka av. Tillsätt ev lite citron eller mer vin. Rör ner al dente-pastan i svamppannan ihop med lite pastavatten, rör om och addera parmesan. Tadaaa! Det viktiga är att inte steka svampen i smör förrän den vattnat ur sig, det gör stor skillnad tycker jag. Vinet passar jättebra i, men bara en skvätt i samma storleksordning som mejeriprodukten, inte som till risotto. Jag slänger också i strimlad svartkål, grönkål eller spenat om jag råkar ha det hemma.
Ok, jag ångrar mig. Efter att ha läst det här är jag också team pasta!
 
På temat restaurang och kocken vill äta maten:
Var på restaurang (av sån där sk finare sort) med amerikansk kollega för ett par månader sedan och flera rätter var "slut" trots förbokning i god tid, då presenterade servitrisen en alternativ rätt med en helt annan råvara och helt annan smakbild (marulk istället för torsk) med orden "Både kocken och jag har smakat och den var toppen!". Varpå min amerikanska kollega, efter att ha blivit nekad att beställa både lax och torsk innan dess, utbrast "Då får ni ha en trevlig matupplevelse sen, du och kocken, jag tar gärna musslorna från förrättsmenyn i en huvudrättsstorlek istället - om det nu verkligen finns musslor här i Linköping?"
 
Trattkantareller har jag nog aldrig lyckats få någon nämnvärd stekyta på, de blir ju jättetunna när de är urvattnade! Jag delar alltså på sjtälken vid rensning eftersom den är ihålig.
 
Jag brukar vattna ur all svamp innan jag steker den i olivolja eller smör. För en pastarätt lutar det åt olivolja. Allt enligt min mors visdom: mat från norr om Paris - stek i smör. Mat från söder om Paris - stek i olivolja. (Gäller alltså europeisk mat.)

I sak håller jag med dig, men svamp KRÄFVA smör! Min svamp kommer dessutom från norr om Paris :D och svampen definierar rätten mer än pastan :idea:
 
I sak håller jag med dig, men svamp KRÄFVA smör! Min svamp kommer dessutom från norr om Paris :D och svampen definierar rätten mer än pastan :idea:
Det blir ju verkligen helt olika smak med smör resp olivolja. Men nej. Pasta och parmesan tillsammans utesluter smör i det här fallet! Och det växer VISST svamp söder om paris!
 
Middag med borrare idag (vi har gjort det till tradition nu och jag tycker det är mysigt med lite sällskap, utöver katten :D).

Rostbiff i ugn, klyftpotatis (jag har två ugnar här numera!), svampsås och ljumma grönsaker. Efterrätt blir fruktsallad med glass. Enkelt och förhoppningsvis gott.
 
Idag var en av de få dagar på året då jag kände mig riktigt sugen på pizza, så så fick det bli! En av mataffärerna i våra kvarter har ett så himla fiffigt koncept med en slags "deli-disk" för pizza, där man kan välja vilken bas man vill ha och sedan vilken sorts tomatsås och vilka toppingar. Jag valde en "multiseed base" som sas innehålla typ havre, råg, korn och grejer och tog sedan vanlig tomatsås, pulled jackfruit, rödlök och marinerad paprika. Så gott! Laddar nu upp för att gå ut och ta en drink eller två med sambo + vänner. Känner mig ohälsosamt sugen på caipirinha... (och ja, jag fick googla för att stava det rätt)
 
Dricker kaffe och äter inköpt baklava, typ den godaste jag ätit nånsin. Köpt i TOMELILLA. Som borde stavas Tommelilla. Köpte även lamm, så ska ge mig på gormeh sabzi ikväll, efter @Petruska s hyllningar.
Baklava? I Tommelilla?! Det var som attan! Den kommer inte från Bo Ohlssons, antar jag? Men tipsa gärna om var du köpte den, mina föräldrars sommarhus ligger i de krokarna (ok, en dryg halvtimme därifrån, men det räknas som "i de krokarna" på landet har jag hört!) och vi ska dit om två veckor!
 
Baklava? I Tommelilla?! Det var som attan! Den kommer inte från Bo Ohlssons, antar jag? Men tipsa gärna om var du köpte den, mina föräldrars sommarhus ligger i de krokarna (ok, en dryg halvtimme därifrån, men det räknas som "i de krokarna" på landet har jag hört!) och vi ska dit om två veckor!

uncle Salah’s, nära Hasse&Tage-museet. Kollade förpackningen och den är gjord i Malmö nånstans, men supergod!


Bo Ohlssons. Jag dör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
7 955
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 186
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 570
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp