Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, den makrill jag har sett har varit fångad typ utanför Frankrike. Då brukar jag inte köpa den, för det förstår ju vem som helst att då är den inte som den ska. Inte ens fiskhandlaren rekommenderar mig den.

Nej, det kan jag tro! Jag utgår ifrån att denna är relativt lokal. Här är en dagsfärsk bild från deras disk som jag just nöp från deras Facebooksida, tror jag tar den där i mitten... ;)

33553728_1711634112246737_7892824025053790208_n.jpg
 
Den billigaste, vad hette den? Finns den på Systemet nu?
+ @athena_arabians

Japp! A Viot, 197 kr.

Har legat 3+ år på sin jästfällning vilket är ovanligt länge (15 mån är det vanliga pga platsbrist på gårdarna i Champagne).

Sedan även denna, Alice Bardot , 199 kr, är också väldigt prisvärd (men A Viot är snäppet mer välgjord). Av dessa tyckte jag dock att Alice var somrigare och mer sällskapsdryckig.

Båda kan lagras 5-10 år och bli ännu mer utvecklade om man gillar det, men är jättegoda att dricka även inom 5 år. Och båda kommer öka i pris de närmaste åren. Champagne är förövrigt enda vinet som kan lagras stående! Att det är konstant lagringstemperatur är viktigare än att det är en viss temperatur.
 
Nåja, enklare i betydelsen mer lättlagat är det ju mycket som inte är. Enklare i betydelsen mindre svindyrt (och mindre skrytbetonat) är det ju däremot rätt enkelt att få till.

Men det låter jättegott! Jag orkar aldrig göra rårakorna tunna nog.

Jag har kontakt i de undre löjromskretsarna i norrbotten, just sayin ;)
 
+ @athena_arabians

Japp! A Viot, 197 kr.

Har legat 3+ år på sin jästfällning vilket är ovanligt länge (15 mån är det vanliga pga platsbrist på gårdarna i Champagne).

Sedan även denna, Alice Bardot , 199 kr, är också väldigt prisvärd (men A Viot är snäppet mer välgjord). Av dessa tyckte jag dock att Alice var somrigare och mer sällskapsdryckig.

Båda kan lagras 5-10 år och bli ännu mer utvecklade om man gillar det, men är jättegoda att dricka även inom 5 år. Och båda kommer öka i pris de närmaste åren. Champagne är förövrigt enda vinet som kan lagras stående! Att det är konstant lagringstemperatur är viktigare än att det är en viss temperatur.

:rofl: A Viot har jag i kylen :D Tror de tog in den tillfälligt till Falun och de har en tysk man anställd som f-n är fenomenal på mousserande och vita viner. Ryskan som jobbar där är fenomenal på röda viner :p :up:
 
:rofl: A Viot har jag i kylen :D Tror de tog in den tillfälligt till Falun och de har en tysk man anställd som f-n är fenomenal på mousserande och vita viner. Ryskan som jobbar där är fenomenal på röda viner :p:up:

A Viot har legat i beställningssortiment ett tag, men pga det låga priset har många beställt den så då ramlar den automatiskt in på ordinarie sortiment vid ett visst antal beställningar. Helt enligt vingårdens plan, som nu kan börja höja priset och köparna fortsätter ändå köpa för de känner igen etiketten, namnet och smaken och har rekommenderat den till sina kompisar. Bra affärsteknik :D
 
A Viot har legat i beställningssortiment ett tag, men pga det låga priset har många beställt den så då ramlar den automatiskt in på ordinarie sortiment vid ett visst antal beställningar. Helt enligt vingårdens plan, som nu kan börja höja priset och köparna fortsätter ändå köpa för de känner igen etiketten, namnet och smaken och har rekommenderat den till sina kompisar. Bra affärsteknik :D

Jag säger bara Brochet mousserande... totalfynd för 99 kr, skrevs upp till nyår och tog slut. När det kom in igen var priset 114 kr vilket fortfarande är ett fynd men ja... Jag köpte de sista som fanns kvar till 99 kr :D
 
Fördelen med att inte förstå sig på VLIN är att man inte vet om det här passar till saffran och parmesan. Så det smakar jättebra tillsammans!

Jag går på systemet typ en gång om året och köper en liten flaska VLIN. Den dagen inföll nu. Och katastrofen var nära för jag greppade matlagningsVLINET från Ica i kylskåpet och såg inte skillnaden förrän jag skulle öppna det och det redan var öppet. :laugh:

@Anna min blick råkade falla på den där risotton i går och jag hade något vagt minne om att du tipsat om den såg jag högg ett par. Smakar jättebra! Skyhög comfortfaktor. :up:
 

Bifogade filer

  • 47329833-4C96-4BC6-9AFC-92C5AF025B8B.jpeg
    47329833-4C96-4BC6-9AFC-92C5AF025B8B.jpeg
    206,1 KB · Visningar: 17
Håller på att ugnsbaka oliver och ska strax tända röken (Missia ska få rökta räkor :love:) :up:

Pga snål blir det ingen champagne (det var ju ingen som ville komma hit :cry: ;)) utan gäddan (dvs Brochet). Till den blir det (förutom oliverna) havskräftor med creme fraiche, rödlök och surdegsbaguette. Skulle jag få för mig att jag vill ha efterrätt finns det två olika sorters meloner, kiwi och jordgubbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 826
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 125
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 676
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp