Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
33019951_229549267805143_8937105182311841792_n.jpg


Älgfärsburgare med Svartbränna från Oviken ost, diverse grönsaker och ett oversize bröd ;) :D Det var smaskens :d
 
Snabbmiddag mellan solstolen och dressyrsadeln: Färskpasta med citron, fetaost, pinjenötter och basilika. Säkert alldeles för proteinfattigt, men jag lever ändå!

Har just serverat mig själv en sängfösare i form av ett rejält glas rött, efter en alldeles för lång kväll på temat "lagen om all världens jävlighet". Over and out!
 
Ramslökssoppa och vlin på en uteservering i en gullig småstad.

Nu ägnar sig någon eller några i rummet ovanför mig åt någonting som hörs ner i mitt rum på hotellet. Lite oregelbunden takt men verkar ha en del kraft i vad det nu är hen med ev sällskap ägnar sig åt. :o
 
En av mina bästa kompisar, som också oombedd ikläder sig rollen som min personliga tränare och dietist, säger att jag äter på tok för lite protein. Och jag får ju erkänna att varken torkad frukt eller friterade dagliljor är känt för sitt höga proteininnehåll.

Jag trodde att ett ägg om dagen eller så, mer än väl täckte proteinbehovet, men enligt kompisens beräkningar så ger tre ägg 20 gram protein och jag skulle behöva minst 60 gram. Gärna mer, för jag har just höjt träningsmängden. Det går ju inte! Vad ska jag äta?

Jag vill verkligen i första hand äta växtbaserat, särskilt på sommarhalvåret.
men ett ägg innehåller ju 13 gram protein. Och linser och bönor är väldigt proteinrikt. Röda linser innehåller väl mest protein av alla livsmedel tror jag. Så du behöver inte alls tugga i dig en massa rött kött! Däremot tycker jag att det ändå kan vara viktigt att tänka på att öka intaget av protein, dels för att det ökar basmetabolismen och dels för att vi behöver faktist mer protein ju äldre vi blir. Men det behöver ju inte vara några extrema mängder vi pratar om, lite mer linser räcker gott och väl! (Förutom mag-kaoset då, men det är en annan fråga!).
 
Det blev burgare på hamburgarens dag här med! Den där långe föreslog det och jag var inte sen att nappa. Så på hemvägen från träning plockade vi upp ostburgare från Charlies burgers. Det var något som hette Burgarnatten samtidigt, massa folk med lappar på tröjan, men vi kom innan rusningen. Trösterikt efter ett tungt träningspass i värmen!
 
Anar jag riven choklad på yoghurten? @mandalaki :love:

Du zoomade! :laugh:

Ja, dessvärre. Det var det enda på hela brickan som var onödigt (och muffinsen men den spar jag till i eftermiddag :angel:)

Det är alltså frukostbrickan som mina fina hotellvärdar levererar till balkongen. Var på taverna med dem igår: tonfiskcarpaccio, krabbsallad, grönsallad med melon, röra på rökt aubergine med feta och tomat, ostkroketter med spicy kaktusfikonmarmelad, rödbetor med yoghurt, ugnsbakade kikärter och en stor fantastisk grillad fisk med lite hemgjorda pommes frites med flingsalt bredvid (de fyra övriga runt bordet var britter).

Mot bakgrund av att jag viktväktat de senaste två månaderna var det närmast en religiös upplevelse.
 
Du zoomade! :laugh:

Ja, dessvärre. Det var det enda på hela brickan som var onödigt (och muffinsen men den spar jag till i eftermiddag :angel:)

Det är alltså frukostbrickan som mina fina hotellvärdar levererar till balkongen. Var på taverna med dem igår: tonfiskcarpaccio, krabbsallad, grönsallad med melon, röra på rökt aubergine med feta och tomat, ostkroketter med spicy kaktusfikonmarmelad, rödbetor med yoghurt, ugnsbakade kikärter och en stor fantastisk grillad fisk med lite hemgjorda pommes frites med flingsalt bredvid (de fyra övriga runt bordet var britter).

Mot bakgrund av att jag viktväktat de senaste två månaderna var det närmast en religiös upplevelse.

Hur röker man aubergine och tror du det fungerar med zucchini?
 
Hur röker man aubergine och tror du det fungerar med zucchini?
Ööööh ... kan du inte fråga mig hur man kokar ett ägg i stället? :angel:

Jag vet inte. Men jag skulle själv inte känna mig så nyfiken på zucchini. Aubergine har ju en mild, nästan lite jordig smak och det passade till rökningen. Zucchini tycker jag däremot smakar friskt och grönt. Röksmaken var dock inte framträdande. Men konsistensen på grekisk auberginesallad (röra) är så god, de ugnsbakar den tills den bara går att mosa ihop.
 
Ööööh ... kan du inte fråga mig hur man kokar ett ägg i stället? :angel:

Jag vet inte. Men jag skulle själv inte känna mig så nyfiken på zucchini. Aubergine har ju en mild, nästan lite jordig smak och det passade till rökningen. Zucchini tycker jag däremot smakar friskt och grönt. Röksmaken var dock inte framträdande. Men konsistensen på grekisk auberginesallad (röra) är så god, de ugnsbakar den tills den bara går att mosa ihop.
I baba ganousch röker man den väl över öppen eld tror jag? Kolla libanesiska recept på det @athena_arabians

Jag får experimentera lite med röken :D :up:

@mandalaki: Var fetan mosad eller i bitar? Tomaterna antar jag var finhackade, eller? Och var det något mer i typ vitlök? Jag tänkte mest så att jag får någon form av baseline gällande röran.
 
Älgen är ju Skogens Konung och har extra högvärdigt protein. Jag känner att vi alla kommer att bli som nya tack vare allt protein!

En gång i tiden när vi var bortbjudna till en jägarfamilj sa mamma att vi skulle äta DJURENS konung. "Blä! Lejon!" sa jag, typ sju bast. Det får jag höra än. (Och det var ju faktiskt HON som sa fel ;))

Hur röker man aubergine och tror du det fungerar med zucchini?

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 288
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
327
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 128
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 925
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp