Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan förresten rekommendera ett bra "bordsvin" som jag drack igår! Enkelt men gott!

884325.jpg
 
Vi firade min moder och min faders moder idag - som dom välartade BARN jag och min fader ändå är - med lunch i min trädgård mellan regnskurarna.

Smördegsflarn täckt med böncréme, mandolinade grönsaker (fänkål, gulbeta, gurka, knippmorötter, rädisor), gröna blad, fetaost, pumpakärnor och torkade tranbär. Till det en helsida lax som tillagats på låg temperatur i ugn ihop med citron, gräslök och rosmarin. Väldigt god äppelmust med smak av fläder och citron till, samt även rabarbervatten inspirerat av @Anna (och Ernst?!) och några hembrydga öl.

Som avslutning blev det rabarberbullarna från igår, med vaniljglass och kolasås. Kaffe till. Jag är fortfarande mätt efter detta, men väldigt nöjd med dagen :)
 
En av mina bästa kompisar, som också oombedd ikläder sig rollen som min personliga tränare och dietist, säger att jag äter på tok för lite protein. Och jag får ju erkänna att varken torkad frukt eller friterade dagliljor är känt för sitt höga proteininnehåll.

Jag trodde att ett ägg om dagen eller så, mer än väl täckte proteinbehovet, men enligt kompisens beräkningar så ger tre ägg 20 gram protein och jag skulle behöva minst 60 gram. Gärna mer, för jag har just höjt träningsmängden. Det går ju inte! Vad ska jag äta?

Jag vill verkligen i första hand äta växtbaserat, särskilt på sommarhalvåret.
 
En av mina bästa kompisar, som också oombedd ikläder sig rollen som min personliga tränare och dietist, säger att jag äter på tok för lite protein. Och jag får ju erkänna att varken torkad frukt eller friterade dagliljor är känt för sitt höga proteininnehåll.

Jag trodde att ett ägg om dagen eller så, mer än väl täckte proteinbehovet, men enligt kompisens beräkningar så ger tre ägg 20 gram protein och jag skulle behöva minst 60 gram. Gärna mer, för jag har just höjt träningsmängden. Det går ju inte! Vad ska jag äta?

Jag vill verkligen i första hand äta växtbaserat, särskilt på sommarhalvåret.

Jordnötter innehåller ca 25 % protein. Pumpafrön ännu mer.
 
En av mina bästa kompisar, som också oombedd ikläder sig rollen som min personliga tränare och dietist, säger att jag äter på tok för lite protein. Och jag får ju erkänna att varken torkad frukt eller friterade dagliljor är känt för sitt höga proteininnehåll.

Jag trodde att ett ägg om dagen eller så, mer än väl täckte proteinbehovet, men enligt kompisens beräkningar så ger tre ägg 20 gram protein och jag skulle behöva minst 60 gram. Gärna mer, för jag har just höjt träningsmängden. Det går ju inte! Vad ska jag äta?

Jag vill verkligen i första hand äta växtbaserat, särskilt på sommarhalvåret.

Kan du tänka dig att göra avsteg från växtbaserat men köra lakto-ovo så är ju mer ost ett alternativ. Plus att du brukar väl äta mycket baljväxter? De går ju lätt att odla själv också samt att de är bra kvävefixerare. Kanske använda hummus mer som pålägg på bröd?
 
En av mina bästa kompisar, som också oombedd ikläder sig rollen som min personliga tränare och dietist, säger att jag äter på tok för lite protein. Och jag får ju erkänna att varken torkad frukt eller friterade dagliljor är känt för sitt höga proteininnehåll.

Jag trodde att ett ägg om dagen eller så, mer än väl täckte proteinbehovet, men enligt kompisens beräkningar så ger tre ägg 20 gram protein och jag skulle behöva minst 60 gram. Gärna mer, för jag har just höjt träningsmängden. Det går ju inte! Vad ska jag äta?

Jag vill verkligen i första hand äta växtbaserat, särskilt på sommarhalvåret.

Om man inte tränar som en elitidrottare behöver man inte extra protein mer än standardberäkningen enligt dietister. Så satsa på att få i dig det åtminstone. Att vanliga människor som tränar till vardags och inte går in för att verkligen bygga rejäla muskler behöver äta proteinshakes osv är enbart ett försäljningstrick. Liksom alla proteinberikade livsmedel som finns nu. Så kolla upp vad du verkligen behöver få i dig är mitt tips. Kolla Livsmedelsverkets rekommendationer.

Har dock en kompis som är vegetarian och elitidrottar. Hon blandar i något slags ärtmjöl i nästan allt hon äter, det har högt proteininnehåll. Men smakar pecka.
 
Kan du tänka dig att göra avsteg från växtbaserat men köra lakto-ovo så är ju mer ost ett alternativ. Plus att du brukar väl äta mycket baljväxter? De går ju lätt att odla själv också samt att de är bra kvävefixerare. Kanske använda hummus mer som pålägg på bröd?
Jag äter ju allting. Ost varje dag på frukostmacka och lite varstans i maten. Kött emellanåt, fisk också, och skaldjur. Jag äter ju enorma mängder baljväxter, men den där vännen är inte nöjd med mig.
 
Om man inte tränar som en elitidrottare behöver man inte extra protein mer än standardberäkningen enligt dietister. Så satsa på att få i dig det åtminstone. Att vanliga människor som tränar till vardags och inte går in för att verkligen bygga rejäla muskler behöver äta proteinshakes osv är enbart ett försäljningstrick. Liksom alla proteinberikade livsmedel som finns nu. Så kolla upp vad du verkligen behöver få i dig är mitt tips. Kolla Livsmedelsverkets rekommendationer.

Har dock en kompis som är vegetarian och elitidrottar. Hon blandar i något slags ärtmjöl i nästan allt hon äter, det har högt proteininnehåll. Men smakar pecka.
Även med Livsmedelsverkets rekommendationer hamnar jag rätt lågt många av mina matdagar. Den där dagen med de tre äggen (rabarberpannkakakaomelett-ish), gav äggen 20 gram protein. Livsmedelsverket tycker att jag ska äta 50 gram.

Jag brukar använda kikärtsmjöl som bindemedel i olika biffar, tex, men det blir ju inte gott om jag råkar ta för mycket av det. Jag tror inte att det där mjölet är lösningen för mig. Kompisen häller proteinpulver av oklart ursrpung på mycket av sin mat, men det är helt främmande för mig att ta efter det.
 
Även med Livsmedelsverkets rekommendationer hamnar jag rätt lågt många av mina matdagar. Den där dagen med de tre äggen (rabarberpannkakakaomelett-ish), gav äggen 20 gram protein. Livsmedelsverket tycker att jag ska äta 50 gram.

Jag brukar använda kikärtsmjöl som bindemedel i olika biffar, tex, men det blir ju inte gott om jag råkar ta för mycket av det. Jag tror inte att det där mjölet är lösningen för mig. Kompisen häller proteinpulver av oklart ursrpung på mycket av sin mat, men det är helt främmande för mig att ta efter det.

Enligt Livsmedelsverket är det svårt att få proteinbrist om man äter en varierad kost, vilket du ändå verkar göra med tanke på det du skriver om din mat här :) Kanske din friterad växt-middag undantaget då ;) Att man ligger under enskilda dagar är ju ingen katastrof förutom för elitidrottare då. Tror Livsmedelsverket har någon broschyr om protein och vad en vegan äter varje dag och får i sig rätt mängd protein utan extratillsatser, kolla där!
 
Det ska jag göra, tack!

Alltså, det som föranlett hela frågeställningen är att jag i miljövänlig iver har ersatt rätt mycket kortare transporter i bil med cykel. Det blir då runt 15 mil på cykel i veckan, ovanpå den motion jag ändå får (går, cyklar, rider). Alltså en rätt distinkt ökning under maj månad. Och jag har då märkt att jag är väldigt matt i benen dagen därpå, vilket nu denna vän har diagnosticerat som för lite protein i maten.

För mig själv, faller det sig mycket mer naturligt att tänka att jag druckit för lite vatten och att lite kolhydrater säkert piggar upp. Och kaffe. Protein har jag överhuvudtaget inte tänkt på. När jag ska äta tänker jag ju i första hand "Gott" och så därutöver ungefär att jag vill ha fibrer och vitaminer, och helst måttliga mängder fett. I "gott" hamnar ju en del som är proteinrikt, men då inte tillräckligt enligt den här mycket vältränade kompisen.
 
@Petruska jag tror att du tänker rätt och din kompis är lite överdriven med proteinet. Som @VLMF skrev så är det ovanligt med proteinbrist. Det drabbar i allmänhet folk som svälter och inte genomsnittsmänniskor i västvärlden. Den motion du har börjat med (cykling) kräver nog snarare kolhydrater för de befintliga musklerna än protein för att bygga muskelmassa.

Men en enkel grej du kan göra är att ha jordnötssmör på din frukostmacka! :d
 
Det ska jag göra, tack!

Alltså, det som föranlett hela frågeställningen är att jag i miljövänlig iver har ersatt rätt mycket kortare transporter i bil med cykel. Det blir då runt 15 mil på cykel i veckan, ovanpå den motion jag ändå får (går, cyklar, rider). Alltså en rätt distinkt ökning under maj månad. Och jag har då märkt att jag är väldigt matt i benen dagen därpå, vilket nu denna vän har diagnosticerat som för lite protein i maten.

För mig själv, faller det sig mycket mer naturligt att tänka att jag druckit för lite vatten och att lite kolhydrater säkert piggar upp. Och kaffe. Protein har jag överhuvudtaget inte tänkt på. När jag ska äta tänker jag ju i första hand "Gott" och så därutöver ungefär att jag vill ha fibrer och vitaminer, och helst måttliga mängder fett. I "gott" hamnar ju en del som är proteinrikt, men då inte tillräckligt enligt den här mycket vältränade kompisen.

Med en varierad kost lär det vara svårt att få brister så de märks på en månad. Proteinpulver mm ser jag som rent larv, ta en extra ostkväll istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 800
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 124
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 657
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp