Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Petruska jag tror att du tänker rätt och din kompis är lite överdriven med proteinet. Som @VLMF skrev så är det ovanligt med proteinbrist. Det drabbar i allmänhet folk som svälter och inte genomsnittsmänniskor i västvärlden. Den motion du har börjat med (cykling) kräver nog snarare kolhydrater för de befintliga musklerna än protein för att bygga muskelmassa.

Men en enkel grej du kan göra är att ha jordnötssmör på din frukostmacka! :d
Ja, jag är ju uppvuxen i ett Sverige där köttportionerna var ungefär hälften så stora som dagens, utan att det någonsin pratades om att man åt för lite kött. Tvärtom, det var nåt med svälten i världen och global rättvisa och annat numera otrendigt, som sa att svenskar snarast åt för mycket kött. Det ansågs rentav ohälsosamt med för mycket kött, det var nåt med njurarna.

I min ungdom var kokboken Recept för en fattig planet ett vältummat alster. Där anses man få sitt proteinbehov tillgodosett genom att äta råris, bönor och svamp.

Så, ja, det är en ny ingång, det här.
 
En av mina bästa kompisar, som också oombedd ikläder sig rollen som min personliga tränare och dietist, säger att jag äter på tok för lite protein. Och jag får ju erkänna att varken torkad frukt eller friterade dagliljor är känt för sitt höga proteininnehåll.

Jag trodde att ett ägg om dagen eller så, mer än väl täckte proteinbehovet, men enligt kompisens beräkningar så ger tre ägg 20 gram protein och jag skulle behöva minst 60 gram. Gärna mer, för jag har just höjt träningsmängden. Det går ju inte! Vad ska jag äta?

Jag vill verkligen i första hand äta växtbaserat, särskilt på sommarhalvåret.
Jag är också värdelös på att få i mig tillräckligt med protein, trots att jag "äter allt" och tränar relativt mycket. Och helt ärligt talat tror jag att det är en ganska liten del av världens befolkning som faktiskt äter det rekommenderade intaget protein varje dag. Det är jättesvårt, tycker jag!

Ett slag försökte jag verkligen att komma upp i de där Magiska 75 grammen som rekommenderades för mig, bl.a. genom att ha vassleprotein i min morgonsmoothie, men på senare dar har jag börjat nöja mig med att i alla fall tänka på protein lite då och då. Det innebär att jag t.ex. väljer grekisk yoghurt istället för vanlig yoghurt, att jag ibland har någon slags nötsmör på mackan, att jag äter mer nötter än frukt till mellanmål, att jag ibland köper kvarg och andra proteinberikade mejeriprodukter, att jag försöker få in någon slags baljväxter de dagar jag inte äter kött, att jag väljer quinoa och andra korn istället för vitt ris, att jag ibland äter någon form av ägg till lunch, osv... Jag kommer sällan/aldrig upp i det rekommenderade intaget i alla fall, men eftersom att jag mår bra och tycker att allt fungerar i övrigt så tänker jag att det nog är tillräckligt bra ändå.
 
Jo @Hyacinth det är jag helt övertygad om. Den mängd träning man som "vanlig" person hinner komma upp i på en vecka, även om man skulle styrketräna varje dag efter jobb, är inte på den nivån att man behöver extra protein enligt forskning och dietister. De som däremot har idrott till jobb, och alltså har träning som sin huvudsakliga sysselsättning dagligdags, har det behovet. Elitnivå alltså.

Men det är klart trevligt för Pågen och Arla att kunna sälja proteinberikat bröd och mejeriprodukter och allt möjligt till dyrare peng till den stora folkmassan :D och inte bara den smala gruppen elitidrottare. Och man kan ju tycka det är gott och att det är vettiga mellanmål, inget ont om det! Men kroppen behöver inte det extra proteinet.
 
Gårdagen började med kaffe-gravad anka med granatäpple, morot och granola. Sedan makrill med rödbeta, rabarber, bulgur och schalottenlök + havsabborre med palsternacka, grapefruktgelé och musslor + en bit lamm med mafésås, sötpotatis, plantan och papaya. Och slutligen rödbets-semi freddo med valnötter, äpple och maräng.

Lammrätten var lite för tung, och dessertvinet lite för skarpt (jag har rätt svårt för dessertvin rent generellt), men annars var det alldeles fantastiskt gott!
 
På trådens topic åt jag utelunch på St Knuts torg. Sallad med rostad potatis, varmrökt lax och massa annat gottigt. Dijondressingen var jättegod och kaffe på maten ingick.
 
Svenska olympiska kommittén rekommenderar mellan 1,2-1,6 g/kg till sina OS-satsande elitidrottare.
Min vän rekommenderade mig 70 gram/dygn (det blir en anings mer än ett gram/kroppsvikt), medan Livsmedelsverket säger 50 gram, helt enkelt. (Kompisen betonade att den högre rekommendationen gäller nu medan jag blir matt dagen efter mycket cyklande.)

Jag kommer inte upp i de där 50 grammen heller vanliga dagar.
 
Så, tack vare @Trani har jag nu blandat hamburgerdressingen (samma som jag gjorde förut men med lite mer sting av de Arbol, gillar man inte sting är den för stark men jag tycker den är perfekt :D) och tagit fram älgburgaren så den tinar. Jag funderar på att göra lite picklad rödlök också för att höja hipsterfaktorn lite, plus att det är vansinnigt gott :laugh:
 
Idag blev det en potatissallad med rädisor, rödlök, kapris och sockerärter. Älgfärsbiffar kryddade med salt, peppar och vitlök till. Räcker detta för fantastiska idrottsprestationer tror ni, eller måste man träna också? :nailbiting:
DSC_0749.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 812
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 125
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 669
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp