Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får experimentera lite med röken :D:up:

@mandalaki: Var fetan mosad eller i bitar? Tomaterna antar jag var finhackade, eller? Och var det något mer i typ vitlök? Jag tänkte mest så att jag får någon form av baseline gällande röran.
Normalt får man bara röran på en tallrik. Men denna var formad som en puck, alltså i en liten rund form. Aubergine i botten, sedan mosad feta, sist finhackad tomat.

Vitlök, ja. Jag googlade melitzanosalata nu, första träffen var baba ganoush :laugh:

Men t ex så här: https://www.kokaihop.se/recept/auberginerora-melitzanosalata
 
Jag kräver namnbyte! Till Baktus eller Nacho eller nått liknande med matanknytning. Ett artistnamn liksom.
Alltså det här inlägget och diskussionsämnet tycker jag fick alldeles för lite uppmärksamhet! Kanske nästan att det är värt en egen tråd?!

Jag tycker iaf @Petruska ska skaffa ärtgrön tröja till sina cykellopp och tar artistnamnet Ärtan som en hyllning till det vegetarisks proteinet!
 
Le Petite Pois, känns mer jag, känner jag. Petite är ju ett viktigt feminint ideal, och dessutom klingar ju franskan SÅ mycket bättre än det bonniga ÄRTAN som en person vars namn jag har valt att glömma föreslog.

Petite. Nätt I ärtgrön tröja. Cyklandes mellan åkrarna. Där det för närvarande överhuvudtaget inte ens växer. Bönder i mina trakter är inte vana vid att behöva vattna och saknar maskiner för ändamålet.
 
Le Petite Pois, känns mer jag, känner jag. Petite är ju ett viktigt feminint ideal, och dessutom klingar ju franskan SÅ mycket bättre än det bonniga ÄRTAN som en person vars namn jag har valt att glömma föreslog.

Petite. Nätt I ärtgrön tröja. Cyklandes mellan åkrarna. Där det för närvarande överhuvudtaget inte ens växer. Bönder i mina trakter är inte vana vid att behöva vattna och saknar maskiner för ändamålet.

Det låter som en tavla av Van Gogh, "Ärtätaren" istället för "Potatisätarna" :up:
 
Le Petite Pois, känns mer jag, känner jag. Petite är ju ett viktigt feminint ideal, och dessutom klingar ju franskan SÅ mycket bättre än det bonniga ÄRTAN som en person vars namn jag har valt att glömma föreslog.

Petite. Nätt I ärtgrön tröja. Cyklandes mellan åkrarna. Där det för närvarande överhuvudtaget inte ens växer. Bönder i mina trakter är inte vana vid att behöva vattna och saknar maskiner för ändamålet.
Om du börjar käka ohemula mängder bönor och linser för dina cykellopp så behöver du knappast trampa för att ta dig framåt. Fabulöst som kära @Hyacinth skulle uttrycka det!
 
Jag har upptäckt sobanudlar. Perfekta i värmen, äter dom kalla doppade i sås på soja, vinäger och chili. Troligen inte autentiskt japanskt, men gott.

Inget proteinrikt till. http://lakartidningen.se/Klinik-och...brist-pa-protein--for-hogt-intag-storre-risk/

Har du fått tag på riktiga enbart gjorda på bovete? Om inte så rekommenderar jag att jaga rätt på sådana, de är :d Tyvärr säljs de ofta som soba fast de inte är gjorda på enbart bovete.

När jag pluggade och kanske festade en aning :angel: hade jag ett test om jag var tillräckligt nykter för att lägga mig utan att sängen skulle snurra. Jag gjorde sobanudlar och kunde jag äta dem med pinnar var det ok att lägga sig :rofl: funkade inte alltid dock för jag är rätt bra på att äta med pinnar oavsett nykterhetsgrad... :cautious:
 
Nej, dessa var från ICA och gjorda på både vetemjöl och bovete tror jag. Tack för tipset, får leta nästa gång jag åker in till stan!

De är också goda men de med bara bovete är ännu godare så det är som sagt värt att leta efter dem. De brukar kunna finnas i thai/asiatiska affärer men även en del arabiska som har en asiatisk hylla. Jag har hittat online på en thaiaffär, Thailaan och på Med24 (eftersom de är glutenfria).
 
Le Petite Pois, känns mer jag, känner jag. Petite är ju ett viktigt feminint ideal, och dessutom klingar ju franskan SÅ mycket bättre än det bonniga ÄRTAN som en person vars namn jag har valt att glömma föreslog.

Petite. Nätt I ärtgrön tröja. Cyklandes mellan åkrarna. Där det för närvarande överhuvudtaget inte ens växer. Bönder i mina trakter är inte vana vid att behöva vattna och saknar maskiner för ändamålet.
Härmed föreslås ett avatarbyte. Kanske någon av dessa kan falla i smaken?

images

images

images
 
De är också goda men de med bara bovete är ännu godare så det är som sagt värt att leta efter dem. De brukar kunna finnas i thai/asiatiska affärer men även en del arabiska som har en asiatisk hylla. Jag har hittat online på en thaiaffär, Thailaan och på Med24 (eftersom de är glutenfria).

Jag har hittat dem i asiatiska affärer vid Hötorget, Asian Markets och den lilla roliga koreanska affären - om jag nu kan lita på ägaren eftersom allting är på koreanska utan översättning. :grin:

Edit: Det finns också en japansk affär som säljer både livsmedel och om man går till höger när man går upp, uppgång Olof Palmes gata. De säljer också lite annat som porslin och kläder. Vet dock inte om de är kvar eftersom det var några år sedan jag var där.

Riktiga glasnudlar gjorda på sötpotatis och särskilt japache är :d det tar lite tid att skära allt men det är definitivt värt det. Särskilt med Arirangs japachesås.
 
En ceasarsallad på en takterrass, vatten till. Latte och croissant till frukost. Kaffe och någon jättegod småkaka med mandel till eftermiddagsfika. Om någon kan berätta vad den hette blir jag väldigt glad ;) den kan ha börjat på a eller c.
 
Gårdagens potatissallad och älgfärsbiffar till lunch. Magnums nya chokladglass till efterrätt. Färsk basilikafylld pasta toppad med parmesan, basilika, olivolja och svartpeppar till middag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 426
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
327
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 128
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 943
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp