Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag minns enbart business class från min barndom, när min familj reste mycket. Föräldrarna frågade alltid efter uppgradering i incheckningen och på den tiden fick man uppgraderas vid mer än hälften av tillfällena :D Har aldrig flugit business i vuxet liv, och hittills aldrig ens flugit i jobbet heller. Första klass tåg och nattåg dock, det sista är himla trevligt!
 
Jag minns enbart business class från min barndom, när min familj reste mycket. Föräldrarna frågade alltid efter uppgradering i incheckningen och på den tiden fick man uppgraderas vid mer än hälften av tillfällena :D Har aldrig flugit business i vuxet liv, och hittills aldrig ens flugit i jobbet heller. Första klass tåg och nattåg dock, det sista är himla trevligt!
Jag har aldrig åkt business class. Första klass på nattåg har ju fördelen att man får eget rum. Men det är mycket länge sedan jag åkte nattåg.

Vanlig första klasståg tar jag när kostnadsskillnaden är obetydligt. Det ger lite mer bekvämlighet, och känns inte lika fjompigt som business class-flyg gjorde.
 
Jag har varit dretförkyld och ätit mackor och kex och sånt. Någon chokladbit. En vaniljbulle eller två. Och några småkakor som kallades för franska våfflor igår. De var otroligt goda men väldigt flottiga och fick mig faktiskt att tröttna på att äta extremsnabba kolhydrater och tycka synd om mig själv.

Nu är ordningen återställd och jag vill bara äta sushi. Hela tiden. Det är någon sorts sjukdom, bevisat av att jag just gav mig iväg i regn och blåst för att hämta just sushi när jag hade kunnat få en fantastisk pasta med grönpepparsås på haket på hörnet.

Nåväl. Som jag just skrev på instagram är det ju åtminstone inte crystal meth eller dylikt jag längtar efter till varje måltid.

Ikväll ska jag ordna matsäck till fyra dagars Bokmässa. Föra årets brie- och salamismörgåsar var förvisso ruskigt goda (de blir ju på riktigt bara godare av att ligga i en väska halva dagen...) men i år ska jag faktiskt käcka mig och ha med gazpacho och matmuffins som jag tänkte fylla med champinjoner (färska, i alla fall innan ugn) och ädelost. Grönsaker och frukt som snacks. Tänkte frysa gazpachon i sin flaska och sedan ta med direkt ur frysen, så att den tinar under förmiddagen och är lagom iskall till lunch.
 
Jag åt gårdagens soppa till försenad lunch alldeles nyss och innan dess en kvarts chokladboll, en tredjedels vegansk kanelbulle, ett halvt glutenfritt kex (det var räligt och inget jag ska göra om) och ett päron i utspritt småätande för att hålla blodsockret fint och skakigt under en lång och arbetsam förmiddag med stora krav på fokus. Nu vill jag aldrig se socker igen och behöver borsta tänderna. Sött på tom mage är verkligen inget vidare, men jag tänkte helt storsint på min omgivning och såg till att jag inte förvandlades till ett monster med de medel som stod till buds så att vi kunde arbeta på.
 
Underbar cafélunch med grillad surdegsmacka med mozzarella och smått och gott på. Och en liten italiensk kaka med citronkräm i. Mjuklandade i den verklighet som jag nu har kraschlandat i. 2 timmar 15 min kvar av arbetsdagen och jag skakar av hunger. Kollega såg min nöd och letade fram urgamla småkakor samt mariannechoklad ur någon gömma. Absolut inte vad jag är sugen på, men tar mig nog genom krisen.
 
Diverse gröna blad, röd spetskål, majs, morötter, tomater, broccoli och salladslök, pasta och parmesanköttbullar med citronsås blev det till middag idag :d till och med de små skeptikerna jag bor tillsammans med som helst skulle leva på mamma scans köttbullar och prinskorv ( :cautious:) glufsade i sig utan mankemang.
 
Rester från igår till lunch. Bestod av thai-inspirerad gryta på fläskfilé, paprika, kokosmjölk, lime, spiskummin, färsk ingefära..... Serverad med ris. Till middag blev det en härlig linssoppa med mycket morötter och lite hetta från kryddorna. Till efterrätt en smaskig äppelkaka.... :d
 
Jag har aldrig åkt business class. Första klass på nattåg har ju fördelen att man får eget rum. Men det är mycket länge sedan jag åkte nattåg.

Vanlig första klasståg tar jag när kostnadsskillnaden är obetydligt. Det ger lite mer bekvämlighet, och känns inte lika fjompigt som business class-flyg gjorde.

Jag har åkt riktig business class en gång och det var magiskt. Speciell mat, dryga affärsmän och fin dryck kan jag vara utan - men sätena!? Jag som är rätt så flygrädd kunde tillochmed sova pga kunde fälla sätet som en säng och fick riktig kudde och täcke. Bästa flygresan i livet!
(åkt business en gång mellan Frankfurt & Köpenhamn också - det var helt menlöst och något jag skulle kunna kalla fjompigt :D)
 
Jag har åkt riktig business class en gång och det var magiskt. Speciell mat, dryga affärsmän och fin dryck kan jag vara utan - men sätena!? Jag som är rätt så flygrädd kunde tillochmed sova pga kunde fälla sätet som en säng och fick riktig kudde och täcke. Bästa flygresan i livet!
(åkt business en gång mellan Frankfurt & Köpenhamn också - det var helt menlöst och något jag skulle kunna kalla fjompigt :D)
Det här var Gbg-Rom med byte i Frankfurt. Alltså två ganska korta flighter.

Jag ser nog flygresan som ren transport. I princip helt spilld tid.
 
Frukost på stan. Jag åt även en generöst tilltagen våffla. Tror att jag skippar lunch.
 

Bifogade filer

  • 20180927_105809.jpg
    20180927_105809.jpg
    187,2 KB · Visningar: 50
Pastadag idag hela dagen, men vem är väl jag att klaga?

Igår var jag huslig nog att laga en stor lasagne, med stekta aubergineskivor som ersättare till hälften av pastaplattorna, en linstomatsås och en bladspenat- och kesosås. Eftersom den blev för sent klar fick den bli lunchlåda idag och resten står och är min rikedom och trygghet i kylen.

Ikväll, efter en lång promenad i rusket, kokte vi linspasta och stekte lök,svamp, tofu, pak choi och paprika till. Inte så krämigt, men med lite pastavatten i blev det ändå okej.
 
Middagsrester till lunch: Ruccola med pesto (som jag blandade ner lite citron + skal i), grillade plommon och halloumi. Valnötter, balsamvinäger och timjan på toppen.

Allt tyder på att jag kommer att baka kanelbullar ikväll, och eventuellt inte äta så mycket mer efter det.
Det blev AW och matförgiftning istället för kanelbullar. Inte helt säker på hur universum tänkte där...

Men jag har mått bra sedan kl 4 i morse i alla fall, och det fick bli en dag hemma på soffan med massor av magnsäll mat. Nu på kvällen slog jag på stort och tuggade i mig en varm macka med ost och grillad paprika. Det var fantastiskt!
 
Det blev AW och matförgiftning istället för kanelbullar. Inte helt säker på hur universum tänkte där...

Men jag har mått bra sedan kl 4 i morse i alla fall, och det fick bli en dag hemma på soffan med massor av magnsäll mat. Nu på kvällen slog jag på stort och tuggade i mig en varm macka med ost och grillad paprika. Det var fantastiskt!
Urk, stackare! Tur att det är några dagar kvar till kanelbullens dag.
 
Urk, stackare! Tur att det är några dagar kvar till kanelbullens dag.
Stackars dig @Mineur! Du får kompensera med extra många kanelbullar!
Ja, i natt var jag inte tuff! Men det verkar i alla fall bara ha varit just matförgiftning istället för något mer långvarigt, vilket jag är djupt tacksam för. Det blir kanelbullerevansch i helgen tror jag, om jag hinner!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 734
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 267
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp