Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev AW och matförgiftning istället för kanelbullar. Inte helt säker på hur universum tänkte där...

Men jag har mått bra sedan kl 4 i morse i alla fall, och det fick bli en dag hemma på soffan med massor av magnsäll mat. Nu på kvällen slog jag på stort och tuggade i mig en varm macka med ost och grillad paprika. Det var fantastiskt!

FY! Hoppas du snabbt mår bra igen.
 
Jag har varit på miniKONFERANGS idag och hållt föredrag. Fick smarrig lunch: varmrökt lax, yoghurtsås, potatisgratäng, små små bakpotatisar fyllda med finfina räkor, ugnsrostade morötter och pumpaskivor. Och nybakt bröd. Och salladsbuffé. Nu sitter jag på tåg mot Göteborg och har fortfarande matkoma.
 
Vacklar på svältens gräns. På väg hem från stallet. Lunch för 8 timmar sedan och då tomatsoppa.

Hemma väntar fikon, S:t Agur, Manchego, plommon, melon, svindyra små tomater, svindyr skinka, surdegsbröd, fröknäcke och VLIN. Riktigt VLIN. Inte rödtjut från box. Inte Privado Clubo-rödtjut från svärfar.
 
För några månader sedan köpte jag flera förpackningar av en blandning av bönor, matvete och linser, det var kort datum och svinbilligt så min inre snåljåp ba "köp ALLA!" och så gjorde den det:
91Kinjfi6oL._SY445_.jpg


Tills igår låg sagda förpackningar orörda nere i nån kökslåda, men så fick jag ett infall, sneglade på ett recept på italiensk minestrone, och gjorde något helt annat. Men lite minestrone-inspirerat kanske. Det var i alla fall bönor och tomater i. Det blev ett väldigt långt långkok enligt konceptet "en slatt vin i grytan, en slatt vin i kocken" men resultatet var väldigt mustigt och väldigt gott! Utöver bönblandningen hade jag i potatis, morot, lök, purjo, oheliga mängder vitlök samt färska tomater. Fräste upp några gamla champinjoner och hade som grytströssel ihop med persilja. Till maten dracks den resterande fjärdedelen av det franska rödvinet. Gött.

Idag ställde sig min sambo och stekte tortillabröd! Och igår hade hen kokat svarta bönor, så jag idag kunde snegla på ett black bean burrito-recept och göra något helt annat men lite burrito-inspirerat. Även det blev gott! Hurra! Vegansk mozzarella på(den sista av fem förpackningar vi tog med från Sverige för två veckor sedan)!
 
I ett svagt ögonblick häromsistens passade min sambo på att köpa ett alkoholfritt rödvin. Det var skitäckligt. Som druvjuice någon hällt en slatt vin i. Vad kan jag göra med det? Vill ogärna slänga mat men det var så uschligt att jag inte vet om jag vågar laga mat med det. :D
 
Vacklar på svältens gräns. På väg hem från stallet. Lunch för 8 timmar sedan och då tomatsoppa.

Hemma väntar fikon, S:t Agur, Manchego, plommon, melon, svindyra små tomater, svindyr skinka, surdegsbröd, fröknäcke och VLIN. Riktigt VLIN. Inte rödtjut från box. Inte Privado Clubo-rödtjut från svärfar.
Jag var i samma läge som du i går kväll, med skillnaden att jag inte hade varit i stallet (å, vad jag saknar att vara i stallet, plötsligt!). Åtta timmar efter lunch var jag väldigt tacksam för att ha lite lasagne kvar i kylen och medan den värmdes i ugnen gjorde jag en sallad med dijonvinägrett. Åt sen som om jag aldrig förr sett mat.
 
I ett svagt ögonblick häromsistens passade min sambo på att köpa ett alkoholfritt rödvin. Det var skitäckligt. Som druvjuice någon hällt en slatt vin i. Vad kan jag göra med det? Vill ogärna slänga mat men det var så uschligt att jag inte vet om jag vågar laga mat med det. :D
Går det att ha i någon gryta där du balanserar upp den med något annat?
 
I ett svagt ögonblick häromsistens passade min sambo på att köpa ett alkoholfritt rödvin. Det var skitäckligt. Som druvjuice någon hällt en slatt vin i. Vad kan jag göra med det? Vill ogärna slänga mat men det var så uschligt att jag inte vet om jag vågar laga mat med det. :D
Jag fick alkoholfrit rödvin häromdagen och det makade exakt så som du beskriver. Deppigt! Ingen aning om vad du ska göra med det, men kanske att det är möjligt att göra som @Killaloe föreslår, men med stor försiktighet om det är lika sött som det jag smakade!

På tal om alkoholfritt fick jag en god alkoholfri fördrink för en tid sedan: lagen från inkokta citron- och ingefärspäron blandat med kolsyrat vatten. Inte så sött, mycket smak, festligt!
 
För-födelsedagsmiddag igår (på Ubiquitous Chip, @Killaloe!). Hjort-haggis till förrätt - det var en sådan där sak som jag såg på menyn och kände att jag bara var tvungen att prova. Är inte alls förtjust i haggis annars, men när det nu gjordes från scratch på ett riktigt bra ställe och med mitt favoritkött ville jag testa. SÅ gott! Serverades med kålrotspuré och morotschips.

Varmrätt blev hälleflundra med kantareller, favabönor, pancetta och potatispuré. Det påminde så mycket om ett recept som min farmor brukar göra att jag blev lite blödig :angel: (champagnen som jag drack till kan ha spelat in här också)

Oooch för den stora finalen valde jag citronparfait med karamelliserad smördeg, rostade pistaschnötter och maräng. Rullade hem sen - utan taxi.

Nu sitter jag och väntar på att sambon ska bli klar med en mystisk för-födelsedagsbrunch (jag fyller inte år förrän imorgon men utnyttjar det hela fullt och firar i dagarna tre) som han varit väldigt förtegen om. För ett par år sedan körde han ut och hängde på låset till Ikea när de öppnade, och kom hem med nygräddade kanelbullar, Marabou och prinsessbakelse. Han vet då vägen till en svensk expats mage! Vet dock inte om jag vågar hoppas på att det är något lika bra den här gången...
 
Är på någon typ av arbetshelg på Lysebu i Oslo och äter fullkomligt orimligt god mat. Bland annat. Vid ankomst igår fick vi fyrarätters middag. En förrätt med öring och rabarber, en förrätt med havskatt (tror jag) och torsk, huvudrätt med tre sorters lamm och en sinnessjuk dessert som jag inte kommer ihåg vad det var ens. Men bland annat vit choklad. Mycket bra vitt och rött vin till. Till lunch idag var det långa och en efterrätt som var ungefär lika sinnessjuk som den igår. Ser väldigt mycket fram emot kvällens fyrarätters middag. Och morgondagens lunch. Något mindre emot att komma hem imorgon och återgå till vardagens misär :D
 
Är på någon typ av arbetshelg på Lysebu i Oslo och äter fullkomligt orimligt god mat. Bland annat. Vid ankomst igår fick vi fyrarätters middag. En förrätt med öring och rabarber, en förrätt med havskatt (tror jag) och torsk, huvudrätt med tre sorters lamm och en sinnessjuk dessert som jag inte kommer ihåg vad det var ens. Men bland annat vit choklad. Mycket bra vitt och rött vin till. Till lunch idag var det långa och en efterrätt som var ungefär lika sinnessjuk som den igår. Ser väldigt mycket fram emot kvällens fyrarätters middag. Och morgondagens lunch. Något mindre emot att komma hem imorgon och återgå till vardagens misär :D
Vem/vad är du anställd av??
 
Leker med tanken på pizza med fetaost, äpple och lök imorgon. Någon sorts biffar och någon sorts sallad till. Idag får jag middag hos en kompis om en stund. Det kan bli vad som helst mellan scones och skaldjursplatå. Just den här kompisen är en smula svårförutsägbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 755
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 268
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp