Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag varit hos Modern och hjälpt henne att äta upp hennes skörd. Jag lagade gryta på hemodlad stekt aubergine, morot, vitlök, körsbärstomater och curry samt köpt ingefära, lök, kokosmjölk, lime och vin. Vinet var en slatt trevlig ekologisk sauvignon blanc med vacker etikett och hamnade mestadels i kocken. Kokosris, sallad och gurka till. Äppelmust i glasen.
 
Vem/vad är du anställd av??
I vanliga fall är jag anställd av en helt vanlig kommun. Det är inte den som har skickat hit mig, utan ett nordiskt språkprojekt jag har blivit inbjuden att delta i. Otroligt lyxigt. Anledningen till att vi är på Lysebu är att det är en av "De nordiska pärlorna" som samarbetar med Nordiska Ministerrådet som är de som håller i själva projektet.

Igår kväll åt vi fyra fantastiska rätter igen! Framförallt grisen som varit i ugnen i 24 timmar var osannolik. Jag vill inte åka hem.
 
Alltså Göteborgare! I fredags åt jag på Masala vid Redbergsplatsen. Jättegott och prisvärt indiskt! Åt paneer kadhai, vitlöks-koriander-naan och öl. Mums!

På lördagen var jag på 30-årsfest på landet utanför Tidaholm, vegetarisk och vegansk knytisbuffé och chokladtårtor.

Idag västerbottenpaj med sallad, kaffe och kanelbulle på en 4H-gård utanför Kungsbacka, efter ett pass get-yoga :D :D
 
Alltså Göteborgare! I fredags åt jag på Masala vid Redbergsplatsen. Jättegott och prisvärt indiskt! Åt paneer kadhai, vitlöks-koriander-naan och öl. Mums!

På lördagen var jag på 30-årsfest på landet utanför Tidaholm, vegetarisk och vegansk knytisbuffé och chokladtårtor.

Idag västerbottenpaj med sallad, kaffe och kanelbulle på en 4H-gård utanför Kungsbacka, efter ett pass get-yoga :D :D

Åh, varför åt jag aldrig där när jag bodde i närheten?! Äter indiskt alldeles för sällan!!
 
Alltså Göteborgare! I fredags åt jag på Masala vid Redbergsplatsen. Jättegott och prisvärt indiskt! Åt paneer kadhai, vitlöks-koriander-naan och öl. Mums!

På lördagen var jag på 30-årsfest på landet utanför Tidaholm, vegetarisk och vegansk knytisbuffé och chokladtårtor.

Idag västerbottenpaj med sallad, kaffe och kanelbulle på en 4H-gård utanför Kungsbacka, efter ett pass get-yoga :D:D

Getyoga låter spännande, berätta mer trots OT! Är det yoga för getter? Av getter? Tillsammans med getter?
 
Lagat middag till unga klubbkidz. De vill alltid ha samma sak. Lammköttbullar, pasta carbonara med glaserade körsbärstomater, osunda mängder parmesan och persilja.

1A6A03F0-3B54-4FFB-A410-C7A8DD461F5F.jpeg
 
Märklig matdag idag. Brunchade med några f.d. arbetskamrater i morse, fanns i princip inget veganskt så jag svullade fettstinn äggröra och ostfrallor och pastasallad och minimozzarella och säkert en liter svagt bryggkaffe. Fick inte ens hjärtklappning så det var väldigt svagt. Vi hade visst en del att prata om, blev sittande i tre timmar. Efter en lång hemfärd med inställd tunnelbana, ersättningsbuss och några kilometers promenad pga sagda tunnelbana, kom jag äntligen hem, då var jag hungrig igen. :') Åt en skål soppa som snäll sambo svängt ihop igår, en enkel men mycket god grönsakssoppa. Sedan kom min jobbarkompis och tatuerade mitt ben lite spontant. Hen ville öva, så jag ställde upp. Hade lite plats över. Nu har jag käkat hasselnötschoklad och rostade gröna ärtor :love: samt druckit upp den sista slatten rödvin. Eller är där ytterligare en flaska av mitt favoritvin? Måste kika efter!
 
Idag gjorde vi fiskgryta/soppa med torskrygg, räkor, musslor, saffran, grädde, creme fraiche, vitt vin och kryddor/hummerfond etc. Till det vitlöksbröd.
Efterrätt blev en knäckig äppelpaj med kockos och egenodlade äpplen. Till den marsansås.
Sjukt gott! Vi har kvar mycket av både det här och indiska grytan. Muuums!
 
Nödlunch pga akuthunger efter promenad: matjessill, systerligt uppdelad överbliven potatis (en halva var), gräddfil och vid sidan av: kokt broccoli med olivolja, flingsalt och svartpeppar. Broccoli kan vara världens godaste.

Till tidig middag gjorde jag en paj med quinoa i skalet fylld med bladspenat, tomater, oliver och fetaost. Och äggstanning, förstås. Vi åt den med morotssallad och har nu gott om luncher fixade till veckan.
 
Krisartad sushilunch på pendeltåget idag.

Sju timmar senare var jag döende av hunger. Tursamt nog (för hen) hade partner lytt order och gjort en liten deg på dinkelvete. Jag gjorde pizza bianco med äpplen (Aroma), rödlök, fetaost och mycket rosmarin och timjan. Detta blev uppmuntrande tillbehör, skuren i mindre bitar, till salsicchia, stekta vaxbönor och ärtmos på gröna ärter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 245
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 093
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 564
Senast: Madalitso
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp