Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag är på Sicilien i höst ska jag skriva varje dag vad jag äter!

Det tycker jag!

Kvällens middag var en fullträff. Först en bit focaccia med karamelliserad lök på, sedan en liten pasta med fantastisk tomatsås och lite mozzarella. Så kom äntligen en tallrik med charkuterier, oliver, soltorkade tomater och typ saltgurka (!) och till efterrätt citrongelato. Min typ av middag!

0D579AB1-68CD-4FFE-B47E-FC4E21844491.jpeg
 
Det tycker jag!

Kvällens middag var en fullträff. Först en bit focaccia med karamelliserad lök på, sedan en liten pasta med fantastisk tomatsås och lite mozzarella. Så kom äntligen en tallrik med charkuterier, oliver, soltorkade tomater och typ saltgurka (!) och till efterrätt citrongelato. Min typ av middag!

Visa bifogad fil 33679
Ska inte du åka hem snart :cautious:
 
Jag blev utlurad på finpizza igår, och tänkte för en gångs skull inte beställa den jag alltid beställer på det stället (ricotta, spenat och grillad paprika). Det skulle jag inte ha gjort. Jag beställde en av deras specialare som kom med fänkålssalami och Provolone. Provolone funkar inte på pizza. Det var bland det saltaste jag någonsin ätit, osten tog över helt och jag tror jag bälgade i mig ungefär en liter vatten under middagens gång. Inte helt lyckat, med andra ord. Tur att jag fick ett glas prosecco som tröst.
 
Polarkaka med Coops tofu-sill till frukost, inte jättebra kombination kanske. Igår gjorde jag en jättefin paj med rödbetor och polkabetor från trädgården, "äggstanning" av bl a silkestofu. Snygg sallad till.
Nu är vi på väg söderut med VW-bussen, lunchstopp på SIAs glasscafé i Slöinge. Tre enorma kulor (nougat, salt kola och smultron/jordgubb) och en kopp kaffe gjorde att jag nu är proppmätt. En snus på det.
 
Sista Måltiden bestod av gratinerade zucchiniblommor, risotto-ish med räkor och troligen tunt skivad squash, fisk med oliver, tomat och gröna bönor och denna monstrositet:

24B2AABE-4878-40A2-AD1C-3D9C85E10F13.jpeg


Det är liksom glass av olika slag med nån torr sockerkaka emellan och italiensk maräng uppepå, troligen bränd med vad min käre fästman kallar ”dessertsvets” 😄 Kom in under pompa och ståt med stora tomtebloss och en marschall och bars runt i matsalen till folkets jubel. Det krävdes rätt många ur personalen för att skära upp det hela 😅 men det är rätt gott, särskilt hasselnötsglassen var jättegod.
 
Sista Måltiden bestod av gratinerade zucchiniblommor, risotto-ish med räkor och troligen tunt skivad squash, fisk med oliver, tomat och gröna bönor och denna monstrositet:

Visa bifogad fil 33763

Det är liksom glass av olika slag med nån torr sockerkaka emellan och italiensk maräng uppepå, troligen bränd med vad min käre fästman kallar ”dessertsvets” 😄 Kom in under pompa och ståt med stora tomtebloss och en marschall och bars runt i matsalen till folkets jubel. Det krävdes rätt många ur personalen för att skära upp det hela 😅 men det är rätt gott, särskilt hasselnötsglassen var jättegod.
Nomnom!
Åh vad kul! Har han gått från Boyfriend till Fästman?
 
Jag har SEMESTER! I fem veckor och två dagar! Första dagen med ledighet spenderades igår vid havet. Åt glass, drack folköl och badade extremt många gånger. Och nu sitter jag på tåget mot stugan utanför Grebbestad, där mina föräldrar var förra veckan och skördade ohemula mängder gula kantareller. Hoppas det finns kvar till mig med :D
 
Vive la France!

Igår i Alsace fick vi Quiche Lorraine till förrätt, följt av någon sorts helstekt fläskytterfilé med potatis- och blomkålsgratäng, kokt lila blomkål, någon sorts gul blomkål, ett sorts rotmos och rostad tomat. Lite skysås till vilket pensionärerna blev glada åt 😄 och en ljuuuuvlig crème caramel till dessert.

Ikväll blir det buffé i utkanten av Hannover. Jag håller inte hoppet särskilt högt men chokladpuddingen förra veckan, med någon sorts körsbärskompott, var god!
 
Vi har gäster av olika slag hela tiden, det är
Sjukt högt tempo. Nu längtar jag efter hösten så ingen vill komma hit😬
Tack och lov lugnar det sig efter 13:e augusti, då är det bara enstaka besök och det blir riktigt roligt👍


Ikväll vankas bönor, ska lättkokta dem och servera med vitlök, citron, parmesan, salt och peppar. Små biffar till och säkert potatis till de 5 Avkommor som ska vara här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 800
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 112
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp