Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det smakar iofs ingenting :) Jag gjorde kladdkaka på kikärtsspad (istället för ägg då) och för att vara första gången blev den ändå helt rimlig tycker jag. Kanske inte superkladdig men smaken var ungefär som en vanlig kladdkaka. Den största förlusten är liksom smör tycker jag, inte ägg :)

Annars testade jag även det här receptet på vegansk kladdkaka med vit choklad och mandelmjöl i somras som var riktigt bra :)
Den vita vegana chokladen är ett orosmoment. Lite väl mycket rismjöl och lite väl lite vit choklad i de jag har testat.
 
Jag trodde att det var i Kanada man får poutine, @Miran och @hastflicka ? Underlig rätt, som jag har fått en gång på en middag med kanadensiskt tema.

Yep. Det ar en typisk Canadensisk ratt. Nu ar vi valdigt "globala" :p har pa vastkusten och inte allt for langt fran Canada sa poutine kan man fa lite har och dar. Faktum ar att det nog bara ar sodra USA som inte har poutine alls.
Mycket underlig ratt ... men orimligt gott om det ar god sas och man ar riktigt hungrig.

/hastflicka som absolut inte gillar "soggig" mat :confused:/
 
Har ni noterat att vi har en allvarlig samhällskris? 😨 Jag hade som vanligt inte insett allvaret, och jag har inte preppat! 😱 Misär, nöd och katastrof!

Det finns ingen iKaffe i affärerna, på grund av de där återkommande problemen med att få fram produkten.

😧😧😧
 
Har ni noterat att vi har en allvarlig samhällskris? 😨 Jag hade som vanligt inte insett allvaret, och jag har inte preppat! 😱 Misär, nöd och katastrof!

Det finns ingen iKaffe i affärerna, på grund av de där återkommande problemen med att få fram produkten.

😧😧😧

När det inträffar och mitt bunkrade lager inte räcker brukar jag köpa Oatleys "havredyck deluxe" eller "havredryck mellan" som står i kyldisken (blåa förpackningar med "toppig" topp). Tycker de funkar lika bra båge i kaffe och allt annat, möjligen kan de inte skummas lika bra, men brukar inte ägna mig åt sånt ändå... och de ska stå i kylen även när de är oöppnade.

På festival i helgen fick jag kaffe med Garants havremjölk serverat av en trevlig husbilsgranne på campingen och även den fungerade märkte jag. Ville ju inte säga nej när nyblivna bekanta genast ställde sig och kokade nytt kaffe när jag gäspande öppnade husvagnen mittemot på morgonen.
 
Senast ändrad:
Det hette Moules Frites på menyn, men serverades inte med pommes frites? Det låter ju lite konstigt, även om jag inte direkt tycker att det behövs pommes frites till musslor. Förutom sconestävlingarna (!?!?) kunde en tro du är i Nederländerna. Någonstans i trakterna av Wageningen fick man in ett litet ställ med tre sorters potatis (tex stekt, potatisbollar och pommes frites) till allting, förutom den sorts potatis som ingick i själva rätten (tex potatisgratäng).

Nej det hette inte Moules frites på menyn. Det hette bara Muessels nåt, men på ett ställe där även pizzan serveras med en skål pommes så var det ändå en överraskning att just musslorna serverades utan med tanke på Moules Frites ändå är en etablerad rätt.

En sak jag verkligen saknar här är riktigt bröd. Typ allt (utom toast) är sodabread och det är faktiskt väldigt sällan som bakpulverbröd blir riktigt gott, tycker jag. Idag hittade jag ett litet ostställe som sålde levande surdeg. Något bröd bakat på surdeg syntes däremot inte till. Däremot många sorters lokalt tillverkade getostar.
 
Nej det hette inte Moules frites på menyn. Det hette bara Muessels nåt, men på ett ställe där även pizzan serveras med en skål pommes så var det ändå en överraskning att just musslorna serverades utan med tanke på Moules Frites ändå är en etablerad rätt.

En sak jag verkligen saknar här är riktigt bröd. Typ allt (utom toast) är sodabread och det är faktiskt väldigt sällan som bakpulverbröd blir riktigt gott, tycker jag. Idag hittade jag ett litet ostställe som sålde levande surdeg. Något bröd bakat på surdeg syntes däremot inte till. Däremot många sorters lokalt tillverkade getostar.
När jag var i Shannon blev jag helt såld på sodabrödet. Men det var bara sådär tre dagar. Jag kanske hade fått nog sedan.
 
Ju mer jag tänker på det desto orimligare känns det att någon någonsin kan bli sugen på pommes med ost och brunsås. :crazy:

egentligen haller jag med :cautious: det tog mig flera ar efter att jag var introducerad till poutine innan jag smakade och upptackte att det var gott. Som sagt. Kanske mest for att jag var hungrig och det numera ger glada, mumsiga associationer. 🤔 (Det tog mig lika lange innan jag smakade pa grits ... och det ar en riktig favorit nu. 😲)
 
Eftersom maten idag bestod av en, förvisso god men kanske inte så spännande, köttgryta från frysen så slog vi på stort och plockade björnbär till en smulpaj som fick sällskap av hemkokt vaniljsås. Jag hade kunnat äta hela själv (och dricka vaniljsåsen ur glas).
 
Goda mackor ikväll, eller snarare sen eftermiddag för jag åt dåligt hela dagen. Grovt rågbröd, lite skagenröra och rökt lax. Tryffelchips till efterrätt!
 
Med två timmar försenad middagsgäst, är mitt heta tips att inleda middagen med en generöst tilltagen Bitterfitta. Stämningen blir på topp direkt!

Vegan koobideh, ris med dill och bönor, ezme-ish. Plus egendomlig efterrätt. Plus rödtjut och fler Bitterfittor.
 
I dag blev det min favoritsnabbmat, influencertortellini! Som så ofta med svamp (denna gång ostronskivling), matlagningsgrädde, lök och vitlök samt balsamico och rosmarin :d. IPA som måltidsdryck och GLOW som underhållning :up:.
Alltså.. Har googlat men kommer bara till buke.. Vad är influencertortellini? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 141
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 086
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp