Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ätit pasta med rensakylskåpet-sås. Några slantar morot, några slantar courgette, ett par svampar och den tomatsås som blev över från söndagens pizzabak. Med massor av parmesan på toppen blev det helt okej, om än lite platt.
 
Min heminlagda gurka (plundrad ur föräldrarnas odlingar) var redo att åtnjutas på leverpastejmacka till frukost i morse. Så gott!
Sedan grönsakssoppa med vitlök, chili, persilja, krutonger och parmesan till lunch. Dragen älg i tunnbröd med spetskål, ugnsbakad butternutpumpa och picklad rödlök till middag. Känner mig sjukt husmoderlig.
 
Bakade bröd igår som blev jättedåligt, så jag blev alldeles barnsur. Tröstade mig med en hamburgare tillsammans med en kollega på saluhallen. Idag blir det hemmagjord pizza med några vänner, så snart ska jag pallra mig ur soffan och göra en pizzasallad.
 
Fantastisk lunch idag. Jag var och gjorde ett litet extraknäck och blev bjuden på lunch. Vitt vin och små munsbitar med smördeg och spenatfyllning vid ankomst. Sedan själva knäcket. Sedan grönsakspaté med rökt lax och romsås. Därefter röd paprikasoppa med lite olika saker att strössla i sin portion, plus gott surdegsbröd och ost. Och mer vin. Avslutningsvis björnbärspaj på vilda björnbär med vispad grädde, samt kaffe.

Vissa dagar är lite bättre än andra.
 
Jag har ätit finlunch på stan två dagar i rad, både gångerna fantastisk fisk!

Igår var det rågstekt kummel (jag antar att den var panerad i råg) med pommes Anna och sautérade sojabönor med lök, och någon sås. Hummer kanske? Detta på Sjöbaren i Haga.

Idag åt jag lunch med en gammal kollega i centrala stan och hon hade fått nys om en nyöppnad lunchrestaurang i Arkaden och det var så gott och så trevligt där! Jag åt panerad kolja med potatismos och stuvad spetskål. De har tydligen öppet på helgerna också vilket ju är trevligt om man gillar husmanskost. I den delen av stan brukar det sluta med macka eller möjligen sushi för min del annars.
 
CE42D83A-8222-4500-878E-886CE2F4DB17.jpeg


Oerhört färgglada potatisar som serverades med lika färgglada morötter och polkabetor, en sallad på rödkål, mangold i 5 olika kulörer och diverse röda, gröna och lila bönor. Efter den epileptiska upplevelsen var kycklingen med massa kryddor än mer anemisk. En liten Sååås med cognac, trattkantareller och mycket svartpeppar.
 
Visa bifogad fil 37164

Oerhört färgglada potatisar som serverades med lika färgglada morötter och polkabetor, en sallad på rödkål, mangold i 5 olika kulörer och diverse röda, gröna och lila bönor. Efter den epileptiska upplevelsen var kycklingen med massa kryddor än mer anemisk. En liten Sååås med cognac, trattkantareller och mycket svartpeppar.

WOW vad fina! Är de egenodlade?
 
Pangstor hotellfrukost med bland annat pannkakor och croissant. En uråldrig gubbe före mig i frukostkön tog 3 löskokta ägg (enbart, av vad jag kunde se :D ), tyckte det var gulligt.

Helt okej vegetarisk konferanslunch, kryddig tomatsås med massa grönsaker och svamp, plus en trevlig risrätt med linser och ärter i.

Till middag sushi i Gamla stan, förtjänar en bild! Otroligt god fisk.
 

Bifogade filer

  • 837C206A-48C4-4148-9E66-D162D18AFAB2.jpeg
    837C206A-48C4-4148-9E66-D162D18AFAB2.jpeg
    267,8 KB · Visningar: 21
Gjorde halloumistroganoff här om dagen, gjorde storkok och kommer äta ett tag framöver.
Igår åt jag i pastakällaren, färsk pasta med ostsås och svamp, men tryffelolja (och nybakat bröd att fånga upp den sista såsen med). Precis vad jag behövde.
 
Fortfarande arg efter dagens möte med två incel-klimatförnekande-rasist-härskarteknikanvändande mansplainande-egoncentriker. Vi äter alltså rester, ty här finns inte energi över för dylika världsliga ting.
Eller som min mentor sade: Hyacinth, det är skillnad på Södermalm och södra Skåne.
Jo. Jag märkte det.
 
Jag var jattetrott i gar nar vi inte kom hem forran efter 7:30 pa kvallen i gar kvall ... och gjorde en superladdning med :crazy: mac'n cheese. Jag gjorde en jatte stor portion. Det racker sakert tva middagar till.:cautious: Den lilla runda gamla tanten ar pa gang.:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
11 920
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
676
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
17 010
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Forl kostnad?
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp