Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi åt indiskt på uteservering igår! Dock under grislampor :angel: Jag tog palak paneer. Och så drack vi billig öl till.
Åh bara för det, jag åt ju på ett indiskt hak i Landskrona i veckan. (Kom på det nu när du skrev.)
Små portioner (men definitivt så att man blev mätt, är van att kunna ta matlåda med hem). Men blev förvånad över hur gott det var, tog en palak som var helt ok, en tikka masala som var bra och ost naan som var väldigt gott. Rullade därifrån.


Edit: Äter nu skorpor med smör, dricker te och tittar på Lewis.
 
Kornrieska och Koskenlaskijaost till middag idag, det märks att sambon inte är hemma :D

Imorgon måste det dock tillverkas matlådor så då får det bli något med lite mer substans.
 
Exotiskt! Är det finska eller meänkieli?

Rieska bakar man i större delen av Finland men på lite olika sätt. Här uppe är det som ett slags tunnbröd och det bakas av kornmjöl. Riktigt gott med gravad lax på. Osten kallas på finlandssvenska för smältost men då tänker jag mer på hamburgare och tillbehör till strips. Den är mjuk och går nästan att bre, jag vet faktiskt inte om det finns något liknande i Sverige, jag handlade på finska sidan igår.
 
Jag blir tokig på mig själv. Jag sätter alltid på övervärmen först för att få lite fin yta, sedan ner med temperaturen och värme upp och ner. Nu insåg jag att jag lyckats med konststycket att glömma att sätta över det från bara övervärme :banghead:
 
Jag är totalt ur form på alla möjliga plan så var mycket tacksam över att slippa lyfta ett finger mot kvällens tidiga middag - stekt tonfisk med niçoisegrönsaker och en mycket god vinägrett med kapris, tomat och sardeller.

83279FB6-456E-40D9-8034-0228AFFAB20A.jpeg
 
Ikväll gjorde vi något jox med kycklinglårfilé, lökar, buljong, soja etc. Till det gjorde vi libanesiskt ris. Vi skulle nog haft lite mindre buljong eller soja. Blev ngt för salt. Men annars gott!
 
Det är väl engelska, indisk sommar.

Precis, men fran Nord Amerika och den hansyftar till "indianerna" (Indian Summer). Jag minns inte om det var nagot som Native Americans (Indianerna) beskrev och berattade for invandrarna nar de forst kom ... eller om det hade nagot att gora med Native Americans och nar det var mest lampligt att jaga; pa hosten nar det var varmt, fuktigt och lite "hazy".
 
Igår parmesanchips och champagne (vilket ironiskt nog dracks för att fira min svågers säljande av en mycket speciell flaska whisky) vilket följdes av lax med nypotatis som hade gottat till sig i ugnen tillsammans med en massa citron, parmesan och diverse örter. Otroligt gott!

Ikväll blir det pizza à la PARTNER, igen. Denna gången testar han 72 timmars-jäsning vilket tydligen ska göra en väldigt stor skillnad jämfört med de vanliga 24. Jag nickar och låtsas att jag förstår, och ser fram emot att lägga getost och rödbetor på min.
 
Igår parmesanchips och champagne (vilket ironiskt nog dracks för att fira min svågers säljande av en mycket speciell flaska whisky) vilket följdes av lax med nypotatis som hade gottat till sig i ugnen tillsammans med en massa citron, parmesan och diverse örter. Otroligt gott!

Ikväll blir det pizza à la PARTNER, igen. Denna gången testar han 72 timmars-jäsning vilket tydligen ska göra en väldigt stor skillnad jämfört med de vanliga 24. Jag nickar och låtsas att jag förstår, och ser fram emot att lägga getost och rödbetor på min.

Kalljäst är gott!
 
Igår blev det linsgryta med tomatbas, potatis och en massa chili och spiskummin, gott! Också lyxigt att någon lagar mat till mig. :)
Ikväll ska vi äta stekt rotselleri, sötpotatis i ugn, brysselkål och en mixad bönröra till. Ser fram emot middagen.
 
Jag lägger för mycket pengar på att äta ute och fika etc.

Ikväll blev det en rätt god bowl med linser och grönsaker och fröknäcke.
 
Nu har vi atit gott (det fanns nagot att tugga pa hela tiden forutom goda maltider) och min framtid som en mycket rund, liten, gammal tant, har kommit avsevart narmare. Det KAN handa att det blir nagot som inte ar friterat, eller sota efterratter i dag. :cautious:
 
Precis, men fran Nord Amerika och den hansyftar till "indianerna" (Indian Summer). Jag minns inte om det var nagot som Native Americans (Indianerna) beskrev och berattade for invandrarna nar de forst kom ... eller om det hade nagot att gora med Native Americans och nar det var mest lampligt att jaga; pa hosten nar det var varmt, fuktigt och lite "hazy".

Ja, jag googlade och det har med amerikanska ursprungsbefolkningen att göra, att det passade bra att gå på buffeljakt om det kom milt väder på hösten :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 338
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
601
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 524
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp