Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortfarande arg efter dagens möte med två incel-klimatförnekande-rasist-härskarteknikanvändande mansplainande-egoncentriker. Vi äter alltså rester, ty här finns inte energi över för dylika världsliga ting.
Eller som min mentor sade: Hyacinth, det är skillnad på Södermalm och södra Skåne.
Jo. Jag märkte det.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
 

Mest idiotkrock. Och jag kunde inte vara tyst, vilket ledde till episkt dålig stämning men också att jag nu har ett helt gäng nya vänner. Klart värt det. Men jag träffar aldrig såna typer normalt, jag läser möjligen om dem på nätet. All media är korrupt, FN är jättekorrupta och vi borde ha samma brist på vapenlagar som USA. Bland det mer lättsmälta då.

Sen fick jag übergoda biscotti med arabisk kryddning av mina nya kompisar. Lycka.
 
Jag drabbades vid 10-snåret i morse av ett vansinnigt sug efter riktigt god bolognese, och eftersom suget kvarstod framåt 17-snåret var det bara att ge efter - trots att jag redan ätit pasta två dagar den här veckan. Nämnda bolognese fick puttra på spisen i 2,5 timmar medan jag gjorde annat (och drack vin) och åts sedan tillsammans med drivor av parmesan samt ett okänt rödvin som var gott trots att jag mest köpte det för att det var extrapris. Nu kan jag dö (eller åtminstone somna för kvällen) lycklig.
 
Tomatsoppa och liten brödbit till lunch.
Smördegspizza med hemodlad grönkål, cheddarost, äpple och valnötter.
Fralla med ost och marmelad efter att ha lyssnat på Rebellkirurgen.
 
Mest idiotkrock. Och jag kunde inte vara tyst, vilket ledde till episkt dålig stämning men också att jag nu har ett helt gäng nya vänner. Klart värt det. Men jag träffar aldrig såna typer normalt, jag läser möjligen om dem på nätet. All media är korrupt, FN är jättekorrupta och vi borde ha samma brist på vapenlagar som USA. Bland det mer lättsmälta då.

Sen fick jag übergoda biscotti med arabisk kryddning av mina nya kompisar. Lycka.
"Träffar aldrig såna typer normalt". Välkommen till din nya normalitet.

Jsg har firat dina nya kompisar med gormeh sabzi-ish och basmatiris.
 
Bara skräpmat nu. Var på stans bakgata med min kära mor och åt vegansk hamburgare gjord på tofu. Mycket gott!
Jobbar på att visa mor alla ställen jag brukar bli full på, fast i nyktert tillstånd. Tur att nästan alla ligger på samma gata så det är lätt att beta av. 😀
 
Igår åt jag avsmakningsmeny med vinpaket på Stadshuskällarens kitchen table. Fantastiskt att få sitta i köket med kockarna och serveringspersonalen! Vilken upplevelse, vilket team de är. Stärkte min känsla att jag någon gång vill jobba i branschen (mer i mat- än i krogbranschen som jag tidigare varit i). Goda viner, fantastisk mat (några Nobelrätter bland annat). Rullade därifrån i både mättnad och schalongskänslan :angel:

Bild på en av de tre desserterna: stekt brioche med bryntsmörglass, varma björnbär, mandlar och saltkolakräm.
 

Bifogade filer

  • 22800813-FD52-45ED-AC18-EDA83FCC76A1.jpeg
    22800813-FD52-45ED-AC18-EDA83FCC76A1.jpeg
    185,1 KB · Visningar: 29
Jag har också ätit lite extra tjusigt idag minsann! Jag utnyttjar det faktum att det snart är min födelsedag så mycket jag bara kan, som ett proffs.

PARTNER och jag besökte min favoritrestaurang där det blev makrillsmousse med surdegsknäcke och rödbeta samt Kir Royale till förrätt och hälleflundra med jordärtskocka, "wild mushrooms", spenat, baconsky och hasselnötter till varmrätt. Varmrätten innehöll även någon slags vita bubblor/blåsor som jag inte kunde minnas vad det var, och tyvärr glömde att fråga efter. De smakade lite syrligt i alla fall, lite som surkål (de syns nedanför fiskens nedre vänstra hörn i bild, vid spenaten)... Jag drack ett glas Riesling till.

hf.jpg


Till min stora besvikelse var jag för mätt för efterrätt (det här händer typ aldrig!), men det var en mycket trevlig kväll ändå! Hälleflundran var magiskt god, sådär så att den knappt behövde alla tillbehör!

Nu ska jag sova några timmar innan det bär av till Sevilla tidigt som tusan imorgon bitti.
 
"Träffar aldrig såna typer normalt". Välkommen till din nya normalitet.

Jsg har firat dina nya kompisar med gormeh sabzi-ish och basmatiris.

Jag tröstar mig med att jag fått massa fin feedback från oväntade håll också. Tack och lov var det många som reagerade även om de inte sade något då. Jag förstår dem, men skönt med lite pepp efteråt.
 
Igår åt jag dumplings till lunch och på kvällen var vi bjudna till min mamma och vi fick...dillkött! Jag har inte ätit dillkött sen kanske -92 och det här smakade precis som då, men på lamm (då var det nog kalv, tror jag). Till efterrätt inkokta päron med citronzest i lagen och lättvispad grädde till.
 
Igår åt jag dumplings till lunch och på kvällen var vi bjudna till min mamma och vi fick...dillkött! Jag har inte ätit dillkött sen kanske -92 och det här smakade precis som då, men på lamm (då var det nog kalv, tror jag). Till efterrätt inkokta päron med citronzest i lagen och lättvispad grädde till.

Jag har aldrig ätit dillkött. Måste nog testa det.
 
En fantastisk dag på Bokmässan, med sju seminarier, lämnade mig mycket hungrig på mat och mätt på intryck. Det var likadant i torsdags (då dock med åtta seminarier), då köpte jag sushi men det ska jag äta imorrn och jag var inte sugen på något annat.

Efter lite planlös vandring på Ica blev det i alla fall mat: rostad broccoli med lite tryffelolja, rostade tomater med citronbalsamico, stekta champinjoner och en bit ryggbiff. Satt fint faktiskt!

FAF62294-1D02-4D23-B093-0C7D79F52EA0.jpeg


Igår traditionsenlig middag på Pinchos med sisådär tjugofyra andra bokbloggare/influerare. Ljuvligt umgänge och absolut habil mat! Jag åt minilangos, en minicaprese, dumplings och dirty fries vilket alltså är pommes frites med srirachamajonnäs, ostsås och hackad rödlök. Och två tokroliga alkoholfria drinkar med godis och glada färger!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
11 927
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
676
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
17 011
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp