Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tacos ikväll. :D Med vintermust till. Och pepparkaksglass till efterrätt.

Är sugen på att göra shakshuka snart, nån som testat? Verkar najs. :d
 
Åt falafel på ett falafelhak jag inte ätit på innan igår kväll. Väldigt gott!
Skulle till och med vilja påstå att jag äntligen hittat stans bästa falafel. Äntligen!
De hade dessutom både hummus och vegansk sås i den. 😍

I förrgår blev det en indisk saffransgryta med grönsaksbollar på restaurang till kombinerad lunch och middag. Lika gott som alltid.
 
Idag blir det experimentverkstad med hamburgare i dela-format. Alltså en enda stor burgare som delas i ”tårtbitar”. Briochebrödet är på jäsning, blir intressant om det går att få ihop en någorlunda fin jätteburgare....
 
Gårdagens tacorester blev till en paj nu. Utan pajskal. Helt ärligt glömde jag det... Så kanske en tacogratäng då. Det viktigaste är ju ändå den smälta osten. :idea:

Efrersom barnet sover och jag är gräsänka stekte jag även torsk med krispig planering och kokade potatis. Extremt skönt att slippa göra det ikväll med gråtskrikande barn vid benet...
 
Vi åt sojabullar, potatis, gräddsås, lingonsylt och ärtor till lunch idag. Veganskt såklart!
Inte jag som valde mat eller lagade den, som vanligt. Men insåg då hur sugen jag var på husmanskost. Gott var det!
 
Resultat. Väldigt gott. Men mäktigt.

135106ED-F51E-4448-AB8D-EA5DFE69609A.jpeg
 
Behöver distraheras. La en bit karré i marinad igårkväll, tänkt till idag, vilket inte kommer bli av, av en del andra orsaker. Ok att den ligger kvar eller ska jag hälla av marinaden?
 
Tittar på nya säsongen av Peaky Blinders, äter pepparkakor med St Agur och Kinapuffar.
(Glömde posta detta igår?)
Varit på "öppet hus" hos mamma och ätit bullar med god ost och marmelad, med lite kakor till efterätt.
Tomatsoppa med en klick CF riven parmesan och krutonger.
 
Det puttrar en stor sats ärtsoppa på spisen nu, min kompis fixar medan jag latar mig. Den gamla vanliga arbetsfördelningen.
Hoppas på att den blir så god som jag tror den kommer bli iaf!😁
 
Igår blev det en vegetarisk chili till middag. Hemodlad squash, spenat, blomkål och gröna bönor från frysen, samt kikärter, röda linser, körsbärstomater på burk och krossade tomater. Massa kryddor och ris till!

Idag har mannen utlovat köttfärssås och spaghetti på älgfärs. :d
 
Nu ni, kära mattrådare. Förälder har fyllt jämnt.

Detta firades i helgen med storstadsbesök och middag på Rutabaga. Detta var menyn:
_20191126_172322.JPG

Snacksen i form av miniportion svampsoppa och brysselkål i sesamdressing var jättegott, även enligt de av oss som inte tycker om brysselkål. Efterätterna var också ljuvliga. Övrig mat samt vinerna var helt ok, men inte så där magiskt.

Den egentliga födelsedagen inföll dock på måndagen, och då måste en ju också äta något gott även om ingen orkade laga något tidskrävande. Följaktligen blev det smörstekt karljohan till förrätt, sedan örtbakade havskräftor à la Karin Fransson till huvudrätt. Champagne till. Då födelsedagsbarnet bakat tårta till sina kollegor och fått överbliven fyllning i form av nougatmousse tillvaratog jag denna, toppade med vispad grädde och hyvlade över lite choklad till efterrätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 646
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
635
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 994
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp