Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev vansinnigt sugen på julbord. Handlade på vägen hem och tycker nu i mig färska räkor, skagenröra, inkokt lax, gravad lax, inlagd strömming, ankleverpaté, massa goda ostar och rödbetssallad och mumsar nu i mig detta och sippar på ett glas Barolo Alba 🤤🤤
 
Jag gjorde en sorts ramen igår, hade äntligen kommit mig för att köpa hem dashibuljong men hade inget speciellt spännande att ha i hemma och noll inspiration i butiken, så det blev bara nudlar, svamp och ägg. Färsk chili och sesamfrön på toppen. Det var gott, men lite torftigt.
 
Idag blir det hemmagjort potatismos och Bullens! Klassiker. :d

Och så är ju torsdagar klassikernas klassiker, en dag i veckan man aldrig behöver fundera på vad det blir till mat. Fantastiskt och pannkakor på en torsdag lyfter ju hela veckoslutet. Speciellt om man orkar vispa grädde.
 
Har glömt att skriva här hur länge som helst. På matfronten blandat högt och lågt som vanligt :D Har fyllt år, lagom till att årets Beaujolais nouveau släpptes, så det hade sambon köpt hem och det var första gången jag drack det. Gott! I matväg väldigt höstigt med kikärtsgrytor, fiskgryta med saffran, risgrynsgrötmiddag, boeuf bourguignon, och ikväll ska vi ha vänner på middag, se På Spåret och äta borsjtj.
 
Sambon kom hem med helt otroligt goda lammracks! Har nog aldrig ätit så bra lammracks som de här. Mkt mer kött än normalt och sååå mört. Han höll på med dem i en evighet och öste smör etc i pannan. Sjuuukt gott!
Till det gjorde jag rotfrukter, rödlök, vitlök i ugnen. Hade på sesamfrön och fetaost och örter också.
Till efterrätt tog jag lite sorbet och sambon inhalerade en jumbo-size Dumle. Fattar inte varför jag lägger på mig och inte han. :laugh:
 
Jag hade tid och energi att laga mat igår och gjorde Riktig Söndagsmiddag med adventstouch. Grytstek på nöt med glögg och annat i grytan, rostade rotfrukter, svamp och paprika med chili, rostade tomater med balsamico och bräserad brysselkål med knapriga baconbitar och citron. En hit!
 
Pljeskavica blir det ikväll, MUMS! Snabbmat från Balkan. Blir på köpt pljeskavica (själva köttbiten alltså) och bröd (som vi kallar lepinja men i affären heter det Somun), stark ajvar, kajmak och tomat! Snabbt, enkelt och farligt gott. Stort plus för somunbröd från Plivit, så ruskigt gott för att vara köpt. Och den kajmak som WIllys har nu för tiden var riktigt god, kan vara lite svårt att få tag på en god variant.
 
Panerad torskfilé och potatis.
Är frysfilér som jag köper, gör alla samtidigt, så jag lägger de i en form och klickar i smör så att det blir en stekyta. Efter halva tiden tar jag ut och vänder de och har i lite till smör.
Potatisen snittar jag och lägger i en skål, har i 2- 3 centimeter vatten och micrar. Sedan jag upptäckte det knepet så blir micrad potatis väldigt mycket bättre.
På med rejält med salt och peppar, lingonsylt till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 489
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 952
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp