Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lagat mat och ätit benfri fläskkotlett, potatiskaka, stekta champinjoner, sallad och pepparsås. Blev gott! Var nog den mest avancerade måltiden vi fått ihop här. Har hyrt en lägenhet medan vi har stamrenovering hemma och köket är inte jättebra utrustat men helt okej. Men saknar vissa saker som bunkar, visp och lite annat. På grund av att visp inte finns blev det färdig och inte hemlagad sås.
 
Toast Skagen till förrätt och oxfilé black and white med baconlindad sparris och potatisgratäng och tomatsallad till varmrätt. Klassiskt, men brukar bli himla gott. Och så hoppas jag att det här passar bra till :
804D87CE-11E6-4457-A502-69D3C93C114B.jpeg
 
Efter middagen ikväll startar preppandet av morgondagens måltid, första gången som en kyckling Adobo ska få koka till sig i detta kök. Fin färsk kycklingklubba från affären idag. Kyckling, vitlök, soja, vinäger och tid. Får se om det blir bra...
 
Igår fick vi skaldjur. Jag ville ha rökta räkor och havskräftor. Tyvärr var havskräftor slut. Så det blev hummer och färska räkor också. Till det aioli och vitlöksbröd. Sååå gott! Bästa hummern jag fått i Sverige. Så även om jag hade velat ha havskräftor så var det galet gott!
Efterrätt prinsesstårta!

Idag ska vi steka på entrecote i grillpannan, göra rotfruktspommes i airfryern och göra ngt gott kryddsmör till. Det finns kvar tårta. Så det blir efterrätt.
 
I går gjorde jag auberginegryta med lamm. Väldigt enkelt recept som blev väldigt gott. Lammgrytbitar, lök, riven vitlök och hackad chili bryns, i med en burk krossade tomater, vatten, buljongtärning och gurkmeja. Puttra i minst 1,5 tim. I med en aubergine och en squash i små tärningar, puttra 10-15 min till. Recept från Ica, persiskt eller nästan-persiskt; himla gott och enkelt i alla fall. :d
 
Igår hembakad surdegspizza med ricotta, spenat och paprika.

Just nu håller "vi" (= sambon) på att grilla och det blir grillspett med lamm som legat i marinad sedan igår kväll, sparris som jag penslat med vitlöksolja, aioli, pitabröd samt grekisk sallad. Ett glas rosé eller två blir det till. Hoppas det är matdags snart :cautious:
 
Jag ska helsteka en bit entrecote i ugnen :d men det står att den ska rullas i grovsalt innan. Kan jag använda flingsalt istället?
 
Jag gjorde en klassisk lasagne till middag idag, men tyckte att den blev lite smaklös. Just lasagne är en sådan där grej som jag aldrig riktigt lyckas få till tycker jag. Åtminstone inte så pass att jag tycker det är värt mödan, det tar ju ändå ett tag att laga menar jag. Men men, det var helt okej och en rejäl sallad med citrondressing samt ett glas Cabernet Sauvignon till piggade upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 519
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 959
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp