Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var vi latmaskar och gjorde vad vi brukar kalla English Breakfast; stekt Ernst falukorv, äggröra och vita bönor i tomatsås.
Vi efterrättade oss med Fazer Lakridsglass igen. Gudomligt god!
 
Ikväll dillkokade jag färskpotatis och gjorde en kall sås på grekisk yoghurt, citronskal, citronsaft, vitpeppar och fetaost. Till det hade vi rökt peppar-makrill.

Iom att min sambo är typ ett svart hål så åt han även en burk sill, gräddfil och gräslök.
 
Kom och hälsa på i Skåne! Engelholmsglass har flädersorbet i butikerna här. Annars har jag nog inte några bra uppslag tyvärr. Trots att jag är en inbiten glassälskare så får jag medge att jag nog aldrig har testat att göra sorbet? Sneglar ibland på lite lyxigare glassmaskiner, sådan där som fryser glassen direkt när man rör ihop den utan att man måste förbereda och frysa behållaren separat först. Men risken är att jag skulle spåra ur helt med den värld av möjligheter som skulle öppna sig då.

Sent svar här, men jag köpte en sorbetmaskin i somras, den är fantastiskt käck. Man stoppar i fryst frukt / frusna bär som fått tina i typ en kvart och ut kommer sorbet. Den mal alltså mest och fluffar till på något vis, så det är väldigt okomplicerat men gott. Man kan ha lite nötter eller choklad eller saft eller grädde eller vad man nu tycker också, det enda den inte vill ha i sig är is för det tål inte kvarnen.

 
Oj, vilken bearnaise är det? Ska själv grilla ryggbiff i kväll och servera med gårdens grönsaker. Hade ändå tänkt handla en färdig bearnaise till - så en som alla verkar älska känns som ett bra val!
Missade helt notisen om detta svar (den drunknade nog någonstans i de 70+ notiser jag hade när jag loggade in för första gången på två veckor häromdagen), men det var i alla fall Jureskogs jag menade! Den var fantastiskt god och krämig tycker jag, och den uppskattades av de andra i sällskapet också. Lite sent för den där bjudningen, men nu vet du till nästa gång ;)
 
Jag har blivit bortskämd med all möjliga sorters god mat på senaste och börjar faktiskt känna mig liiite mat-trött :o Ni vet sådär som man kan känna efter att man varit på semester och bara ätit gott i flera dagar?

Jag har i alla fall tagit initiativ till lite lättare måltider den här veckan, så hittills har det blivit caesarsallad en kväll och sushi en kväll. Idag blir det knappast något lätt, men däremot väldigt gott: äkta skånsk äggakaga :d
 
Sent svar här, men jag köpte en sorbetmaskin i somras, den är fantastiskt käck. Man stoppar i fryst frukt / frusna bär som fått tina i typ en kvart och ut kommer sorbet. Den mal alltså mest och fluffar till på något vis, så det är väldigt okomplicerat men gott. Man kan ha lite nötter eller choklad eller saft eller grädde eller vad man nu tycker också, det enda den inte vill ha i sig är is för det tål inte kvarnen.


Lägg gärna sådana bilder och bildtexter i en spoiler med texten "VARNING: denna information kan framkalla ett starkt och akut behov av att handla glassmaskin + konsumera obscena mängder sorbet. Öppnas på egen risk" :cautious:

Skämt åsido, den låter toppen! Ser ett uppenbart användningsområde när mina nio svartvinbärsbuskar har vuxit till sig lite och börjar leverera.
 
Ikväll gjorde vi fläskpannkaka, Kalle Kulas fläskpannkaka. Den är lite udda iom att man ska steka fläsket i olivolja med salt och peppar etc. Men den är så himla god!

Till det rårörda lingon och lingon-kål.
 
Till lunch blev det burgare med bröd, tomat, gurka, lök, sallat, hamburgerdressing och hemgjorda pommes frites.
I kväll äter vi ugnsbakade tomater med parmesanost och örter och bröd. Och marängcup till efterrätt.
 
Igår gjorde vi lite skåpröjning och gjorde omelett av vad vi ville bli av med: grönsaker, mozzarella, skinka etc.

Idag gjorde vi ngt paella-liknande med saffran, risoni, grönsaker, lökar, vanameiräkor och bräserade kycklinglår. Serverades med färsk basilika. Supergott! 😍
Efterrätt blev Fazers Salmiak-glass som vi knarkar nu. Den är helt gudomlig!
 
Veganska bullar, Felix potatismos, stekt lök, morotsbitar, Mor Annas smörgåsgurka och Felix tomatketchup.
 
Ännu en riktig pang-middag med föräldrarna ikväll! Mycket lättstekt tonfiskfilé åts tillsammans med broccoli & citron-risotto samt en sallad på avocado, mango, silverlök och lime. Intogs tillsammans med en Bourgogne Blanc från 2018 med bästa utsikten:

IMG_20200830_192433_494.jpg
 
Idag har jag lagat spagetti med köttfärssås samt korvstroganoff och ris som jag fryst in i åtta matlådor. Sedan gjorde jag stuvade makaroner och stekt falukorv till middag och fick även två extra lådor där som ligger i kylen. Känns bra förberett med lunchmat på jobbet just nu för en gångs skull :)
 
Spaghetti och köttfärssås också här idag, det var ett tag sedan senast! Och nästa omgång köttfärsröra klar för lasagne i morgon. Enligt ett recept från en person med italiensk härkomst, men mer känd eller kanske numera ökänd i Sverige. Men jag undviker helst att förpesta godsakerna med hans namn. :wtf:

Dock är köttfärsröran och lasagnen inte alls :wtf: utan snarare :love:. De får helt enkelt gå under namnet "den italienska lasagnen" och köttfärsröran framöver. Rikligt med tomatpuré och rödvin är den gemensamma nämnaren, samt stjälkselleri, persilja, gul lök, vitlök och morötter. Och givetvis nötfärs av bästa kvalitet från en leverantör i lokalområdet. Och i lasagnen även mozzarella och parmesan, förutom bechamelsåsen. Jag kommer aldrig att tröttna på den varianten.
 
Spaghetti och köttfärssås också här idag, det var ett tag sedan senast! Och nästa omgång köttfärsröra klar för lasagne i morgon. Enligt ett recept från en person med italiensk härkomst, men mer känd eller kanske numera ökänd i Sverige. Men jag undviker helst att förpesta godsakerna med hans namn. :wtf:

Dock är köttfärsröran och lasagnen inte alls :wtf: utan snarare :love:. De får helt enkelt gå under namnet "den italienska lasagnen" och köttfärsröran framöver. Rikligt med tomatpuré och rödvin är den gemensamma nämnaren, samt stjälkselleri, persilja, gul lök, vitlök och morötter. Och givetvis nötfärs av bästa kvalitet från en leverantör i lokalområdet. Och i lasagnen även mozzarella och parmesan, förutom bechamelsåsen. Jag kommer aldrig att tröttna på den varianten.
Mmm har också gjort den köttfärssåsen. Tar lite tid, men värt det. :love: Säga vad man vill men recepten är det inget fel på!

Vi försöker äta oss igenom skörden lite grann. Igår blev det en thaigryta med nudlar, jag älskar de färdigblandade grytbaserna med kokosmjölk som finns. Snabbt, lätt, gott. Lite rådlös inför dagens middag, tänker mig nånting lättlagat. Kanske ugnspannkaka?
 
Just avslutat att koka en köttgryta som får bli morgondagens lunch ihop med ris. Grytbitar av nöt, lagerblad och hackad gul lök fick koka på svag värme i tre timmar i rödvin, vatten och fond. Tillsatte sen palsternacka och morötter , matlagningsgrädde och krossade tomater och lät det koka i en halvtimme till. Sen smakade jag av med peppar och salt och tillsatte lite socker för att runda av tomatsmaken som jag tyckte blev lite framträdande. Blev supergod gryta med riktigt mört kött så jag kan se framemot en kalasgod lunch imorgon när jag jobbar.:d:d:d
 
Jag har fatt en massa majs. Oskalad, ekologisk, och från en mycket liten odlare. Jag ar livrädd for att skala kolvarna da de kan innehålla mycket stora och synnerligen äckliga larver.:wtf: I morgon jag kanske samlat mod.:cautious:

Jag gjorde ett par flank stekar souce vide som jag grillade i dag. En at vi nastan upp helt till middag och den andra ar uppskuren och redo for wraps och smörgåsar. Jatte mumsigt. :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 836
Senast: MJLee
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
572
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 168
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp