Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, vilken bearnaise är det? Ska själv grilla ryggbiff i kväll och servera med gårdens grönsaker. Hade ändå tänkt handla en färdig bearnaise till - så en som alla verkar älska känns som ett bra val!
Jureskogs kanske? Den har iaf varit väldigt omtalad i min umgängeskrets. Och jag kan nog hålla med om att det är den godaste färdigbean :)
 
Jureskogs kanske? Den har iaf varit väldigt omtalad i min umgängeskrets. Och jag kan nog hålla med om att det är den godaste färdigbean :)

Den fick inte så bra recensioner i något test som jag googlade fram, annars hade jag kanske valt just den - nu blev det Eriks/Lallerstedts bearnaise Provencal som blev ett mycket lyckat val.

Förrätten blev en kräftcocktail med (förutom kräftstjärtarna) bl a sockerärtor, sallat, dill och champinjoner och lite mango + fröknäcke. Sedan grillad ryggbiff med grillad majs och ugnsstekta potatisklyftor + morötter. Och bearnaisen då. Och sist vaniljglass med lätt frysta röda vinbär och varm tjinuski-/kolasås. Det är roligt att kunna få in mer eller mindre inslag av de egna odlingarna i alla rätterna. Samt lite av gårdens honung på de ugnsstekta rotfrukterna. :)
 
Den fick inte så bra recensioner i något test som jag googlade fram, annars hade jag kanske valt just den - nu blev det Eriks/Lallerstedts bearnaise Provencal som blev ett mycket lyckat val.

Förrätten blev en kräftcocktail med (förutom kräftstjärtarna) bl a sockerärtor, sallat, dill och champinjoner och lite mango + fröknäcke. Sedan grillad ryggbiff med grillad majs och ugnsstekta potatisklyftor + morötter. Och bearnaisen då. Och sist vaniljglass med lätt frysta röda vinbär och varm tjinuski-/kolasås. Det är roligt att kunna få in mer eller mindre inslag av de egna odlingarna i alla rätterna. Samt lite av gårdens honung på de ugnsstekta rotfrukterna. :)
Det lät väldigt gott :)

Här blir det kebabgryta ikväll. Funderade ett tag på om jag skulle göra en rulltårta då det är rulltårtans dag idag men saknar ingredienser och orkar inte handla.
 
Jag har besök här och har försökt göra lite god mat som ändå inte tar en evighet. Och inte en massa förrätter etc.

Första dagen paj med fetaost, tomater, tryffelsalami, spenat, knipplök och färsk basilika. Till det sallad med vinägrett och honungsrostade valnötter. Efterrätt blev då några kulor sorbet.

Vi gjorde gaspacho på recept från en restaurang i spanska bergen till lunch. Serverades med hackad pata negra, spetspaprika och lök. Älskar den!

Vi gjorde moules mariniere med vitlöksbröd av surdegsbröd. Efterrätt blev då en knäckig äppelpaj med vaniljsås. Den pajen brukar alla älska och var nu önskad.

Jag släpade också ut innerstadsmänniskan för att plocka nässlor och så gjorde vi nässelsoppa med ägghalvor till lunch. Älskart!

Middag nu blev fransk potatissallad och kallskuret. Det var rökt carré, vinmarinerad rostbiff och tryffelsalami.
Iom att pajen är sån favorit blev det paj igen till efterrätt.

Vi har druckit aperol, bubbel och rosé och myst!

Det blev massor med rester av allt utom musslorna. Så nu behöver jag inte laga ngt på många dagar, då jag blir själv ett tag👍
 
@tuaphua (och alla andra) på temat god/fin mat som inte tar så mycket tid så är mitt bästa lax på saltbädd med romsås.

Täck en plåt med folie och häll grovsalt på, lägg på en hel laxsida och krydda med lite citronpeppar eller citronskivor uppepå.

Romsås: 5 dl lätt creme fraiche, 3 burkar rom (2 röda och en svart), 1 låda fryst dill och en låda fryst gräslök (alltså en hel sån liten förpackning). Blanda ihop allt bara.

Serveras med kokt potatis som man kan pressa om man tycker det är gott.

Det känns väldigt lyxigt och fint men är verkligen minimalt med matlagning, perfekt att bjuda på och då extra bra då det räcker till många.

Och paj är verkligen en perfekt efterrätt av samma anledning. Gott, räcker till många och går fort och lätt. Min favorit är äpple där man iofs måste skala och hacka lite men gör man på typ blåbär så är det ju dessutom bara att hälla ur påse direkt från frysen :)
 
Ikväll röjde jag fram lite rester. Det är galet varmt. Så det blev fransk potatissallad och kallskuret i form av vinmarinerad rostbiff, italiensk salami och någon kycklingbröst-grej som sambon hade med hem från DK. Den var oväntat god faktiskt.
Gjorde också sparris med citronolja, parmésan och lite ströbröd i ugnen.
 
Ikväll grillade vi rostas och knyten med smör/kryddor/knipplök. Och så gjorde vi färdigköpta pommes av sötpotatis, morot och palsternacka(tror jag) i airfryern. Hade också kall chili-bea till.
Supergott och så mättande att efterrätten ej orkades.
Det var iaf en knäckig äppelpaj med vaniljsås. Den blir säkert god till imorgon..
 
Ikväll gjorde sambon pasta med jäääättestora vanamei-räkor, grädde, lite cava etc. På med färsk basilika, nymalen svartpeppar och riven parmésan vid servering. Mums! 🤤🦐
 
Blåbärspaj och vispgrädde :)
118308349_3452461348139656_1146866858390085889_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 445
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 946
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp