Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är verkligen livets mat! Tror jag bara ätit med stekt fläsksida eller liknande, ganska stark röd sås (är det hoisin?), färsk gurka och lite koriander. Mmm måste nog besöka frysdisken i någon välsorterad butik ser jag. :d

Misstänker den röda är sriracha, används flitigt i asiatiska kök, blandat med majonnäs är det väldigt gott som topping på mkt tex sushi :) hoisin sås är brun, ganska mild i smak och rätt söt.
 
Ikväll gjorde vi stekt fläsk med löksås och paltbröd. Sambon hade fått cravings då han hittade paltbröd som var tunnt som tunnbröd. Det var faktiskt riktigt gott.
 
Smördeg med philadelphia- och västerbottensost, salladslök och körsbärstomater.
Om jag blir hungrig igen i kväll ska jag äta nybakt bröd med bregott och herrgårdsost.
 
Gjorde torsk rygg i ugnsknyten med smör, chili, limeblad, vitlök och ingefära igår. Ris till och en sallad/sås på riven gurka, crème fraîche, fisksås och massa lime. Gott!

Till förrätt stekte jag kammusslor marinerade i vitlök, chili och sesamolja. Tips från coachen: stek INTE vitlöken och musslorna tillsammans. Vitlöken hinner bli bränd innan musslorna får stekyta.
 
Igår pallade vi inte laga mat. Så jag åt mackor med tonfiskröra och rödlök. Sambon åt sardiner och rödlök på sina.

Idag fortsatte orken tryta och vi körde hämtmat från kinesisk restaurang. Vi tog båda crispy anka. Mums!
 
I lördags spaghetti med grädde, pesto rosso, ugnsbakade inlagda tomater, persilja, hemodlad och smörstekt aubergine i småbitar, rödlök och massor av fetaost. En rätt helt snodd av en favorit på en pastarestaurang fast de brukar servera med kyckling till och ingen aubergine.
Till efterrätt Häagen dazs Salty caramel vilket var som himmelriket i en glass (smakar salt knäck!).

Igår äkta svensk höstsoppa på grytbitar, egenodlad potatis, morot och lök samt vitkål och gott om kryddor, särskilt paprikapulver.
 
I lördags spaghetti med grädde, pesto rosso, ugnsbakade inlagda tomater, persilja, hemodlad och smörstekt aubergine i småbitar, rödlök och massor av fetaost. En rätt helt snodd av en favorit på en pastarestaurang fast de brukar servera med kyckling till och ingen aubergine.
Till efterrätt Häagen dazs Salty caramel vilket var som himmelriket i en glass (smakar salt knäck!).

Igår äkta svensk höstsoppa på grytbitar, egenodlad potatis, morot och lök samt vitkål och gott om kryddor, särskilt paprikapulver.
Allt låter jättegott :d
Vad är det för inlagda tomater, egna?
 
Jag är på riktigt sopphumör nuförtiden, så ikväll blev det en gräddig grön ärtsoppa som åts med nybakat surdegsbröd (klar fördel med att sambon inte hade så mycket att göra på jobbet idag). Precis så gott och trösterikt som jag behövde efter denna stressiga dag. :d
 
Fräste bladspenat och rödlök, gjorde pajskal med vete- och grahamsmjöl och slängde i spenatröran, romanticatomater, fetaost, tryffelsalami och äggstanning.

Serverade med sallad, honungsrostade valnötter, dijon/honungsvinägrett. Hade i goda granatäpplen i salladen också.
Och drack cava!
Asgott! 😍
D5789533-356D-43E0-8238-49AE35D06EBB.jpeg
 
Här blev det pastagratäng med kyckling, bacon, rödlök, paprika, jalapeños, mozzarella, samt Creme fraishe smaksatt med chilisås. Och mer riven ost på innan gratängen gick in i ugnen. Den blev jättegod!

5F47E7A9-CA73-4030-8391-0345E3603B2D.jpeg
 
Idag blev det hemlagad pizza, gjorde den i lördags och tog till lunch idag. Tomatsås, serranoskinka, mozzarella, lök och några varv med svartpeppar och så färsk basilika. Riktigt gott, lagom många ingredienser tycker jag. Penslade plåten med olja innan jag kavlade ut degen i lördags så den blev lite krispig botten.
 
Igår gjorde jag kyckling med ris och en sås på bla vitt vin och balsamvinäger, blev jättegott! Också den minst torra kyckling jag nånsin ätit. Tog ur pannan vid ca 65 grader och lät dem vila i folie tills alla filéer var mellan 69-71 grader. Blev perfekt :)

Har dock en känsla av att den inte kommer bli riktigt lika bra efter en sväng i micron vid lunch..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
10 774
Senast: alazzi
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
619
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 614
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp