Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Räkpasta med schalottenlök, vitlök, vitt vin, grädde, hummerfond, västerbottenost, salt&peppar
2CA7A938-FDF0-41DA-B96D-DD9D5D048C3C.jpeg
 
Idag åt vi så sen brunch att vi tänkte hoppa middagen. Kl 21 var vi båda på väg att bli lite väl hangry. Så för att inte mörda varann slängde vi ihop snabbmiddag. Det blev färsk pasta med färdiga delikatessköttbullar. Och så gjorde vi en sås/röra/whatever med spenat, vitlökspeppar, salt, citronolivolja och lite grädde. Toppade med parmesan och färskmalen svartpeppar. Blev riktigt gott med tanke på tillagningstid.
 
En paj från helgen som blev succé: Grovhackade mangoldblad som jag stekte med rödlök, vitlök, en buljongtärning och peppar. I pajen hade jag också några halverade små tomater samt små förkokta broccolistjälkar. I äggstanningen ca 1 dl riven prästost och parmesanost plus lite "fetaost" (Oriental White, saltare och krämigare!).

Gjorde också en mycket god broccolipaj med grönkål, lök, vitlök, potatis och matlagningsgrädde. :d Nybakade frallor till där jag slängde i havregryn, solrosfrön och lite stenmalet rågmjöl utöver vetemjöl.
 
Pallade inte med någon längre matlagning idag. Och vi hade mest hemma sånt som tar tid.
Hade plockat svamp igår. Så jag gjorde svamptoast med parmésan och lite färska örter på.
Till det/efter det blev det färdig ärtsoppa som jag hade i lite extra timjan i och serverade med Johnnys sötstarka senap.
Toasten var iaf asgod! :laugh:
 
Idag är det torsdag och då äter man ärtsoppa och pannkakor! Så najs att en gång i veckan alltid veta vad man äter. Borde egentligen ha dedikerade rätter varje dag, åtminstone typ veg/fisk/kyckling/soppa eller något sånt.
 
Idag är det torsdag och då äter man ärtsoppa och pannkakor! Så najs att en gång i veckan alltid veta vad man äter. Borde egentligen ha dedikerade rätter varje dag, åtminstone typ veg/fisk/kyckling/soppa eller något sånt.

Är det inte ganska vanligt med vegomåndag, fisk på tisdagar och söndagsstek? Och så de obligatoriska tacosen på fredag:angel:
Då har du nästan hela veckan kirrad :up: får jag föreslå korvonsdag och sopplördag om du behöver ytterligare uppstyrt:D
 
Pasta med (skotsk!) ricotta, courgette, citron, färsk basilika, parmesan och valnötter. Det skulle ha varit pinjenötter, men det hade vi tydligen inga hemma. Funkade finfint med valnötter i alla fall och det blev riktigt gott alltihop! :)
 
Idag är det torsdag och då äter man ärtsoppa och pannkakor! Så najs att en gång i veckan alltid veta vad man äter. Borde egentligen ha dedikerade rätter varje dag, åtminstone typ veg/fisk/kyckling/soppa eller något sånt.

Det är typ min värsta mardröm! :nailbiting:
/ombytlig deluxe :laugh:
 
Ikväll gjorde jag knyten i ugn med torskrygg, smör, kryddor, romanticatomater, rödlök, oliver, kapris och lite färsk basilika.
Till det fick vi libanesiskt ris kokt i bujong och kryddor och sen fräst i stekpannan.

Älskar riset som nu inte går att hitta i våra affärer mer. Katastrof! Jag bara måste få tag på mer! SKa jaga runt och se om det går att f det skickat på ngt vis.
Herregud, känner mig som en missbrukare som måste ha en sil. :laugh:
 
Igår hade vi steamad bao bun med pulled pork, koriander, gurka, morot och hoisin sås. Glömde siracha majonnäs, chili och vårlök, måste ha det nästa gång. Första gången jag lagade men verkade gå hem, mini slukade iaf sin pulled pork med hoisin sås 🤗
 
Är det inte ganska vanligt med vegomåndag, fisk på tisdagar och söndagsstek? Och så de obligatoriska tacosen på fredag:angel:
Då har du nästan hela veckan kirrad :up: får jag föreslå korvonsdag och sopplördag om du behöver ytterligare uppstyrt:D
Det låter perfekt. :D
Det är typ min värsta mardröm! :nailbiting:
/ombytlig deluxe :laugh:
Haha jag är också ombytlig men man kan ju göra OLIKA fiskrecept. :p Tycker det är jobbigt att behöva uppfinna hjulet varje vecka lite grann. Men torsdagarna är fina.
 
Igår hade vi steamad bao bun med pulled pork, koriander, gurka, morot och hoisin sås. Glömde siracha majonnäs, chili och vårlök, måste ha det nästa gång. Första gången jag lagade men verkade gå hem, mini slukade iaf sin pulled pork med hoisin sås 🤗
Åh gud vad gott, det är typ det godaste jag vet! Har inte vågat testa att göra egna ännu men om det gjordes med bra resultat skulle jag definitivt bli beroende..! :d
 
Åh gud vad gott, det är typ det godaste jag vet! Har inte vågat testa att göra egna ännu men om det gjordes med bra resultat skulle jag definitivt bli beroende..! :d

Jag gjorde det egentligen löjligt enkelt för mig själv. Bao buns bullarna köptes färdiga, var skeptisk men dom var mkt goda. Bara å steama 5 min, direkt från frysen 👍 sen hade jag en typ "färdig" pulled pork som redan är tillagad i påse med sky som man värmer upp. Den rev jag över ingefära på, rätt mkt innan den åkte in i ugnen, nästa gång ska jag nog hitta en 5 spice blandning och hälla på med. Vi brukar ha den pulled porken som taco kött så var skeptisk där med, men det blev riktigt gott med hoisin sås. Saknade bara lite hetta, därav siracha och chili behovet ^^ Bao buns e så gott 🤤
 
Jag gjorde det egentligen löjligt enkelt för mig själv. Bao buns bullarna köptes färdiga, var skeptisk men dom var mkt goda. Bara å steama 5 min, direkt från frysen 👍 sen hade jag en typ "färdig" pulled pork som redan är tillagad i påse med sky som man värmer upp. Den rev jag över ingefära på, rätt mkt innan den åkte in i ugnen, nästa gång ska jag nog hitta en 5 spice blandning och hälla på med. Vi brukar ha den pulled porken som taco kött så var skeptisk där med, men det blev riktigt gott med hoisin sås. Saknade bara lite hetta, därav siracha och chili behovet ^^ Bao buns e så gott 🤤
Det är verkligen livets mat! Tror jag bara ätit med stekt fläsksida eller liknande, ganska stark röd sås (är det hoisin?), färsk gurka och lite koriander. Mmm måste nog besöka frysdisken i någon välsorterad butik ser jag. :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 836
Senast: MJLee
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
572
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 169
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp