Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll åt jag rester av rökta makrillen med vitlök. Kokade färskpotatis och åt med kall sås på turkisk yoghurt, fetaost och citron m kryddor.

Sambon åt Vikabröd med äckliga sardiner i bruk på ihop med rödlök. :wtf:
Sen käkade han swacos-rester också.
 
Det lät gott, det måste jag prova någon dag :)

Har inte riktigt ork till matlagning just nu.. Ätit hämtmat eller matlådor de senaste dagarna. Ikväll blir det nog ICAs chicken nuggets.

Kan tipsa om att friterar man icas nuggets så smakar de exakt som McDonalds nuggets, gör man dessutom denna till https://www.cdkitchen.com/recipes/recs/522/McDonalds_Sweet_And_Sour_Sauce_For_Nuggets34932.shtml så blir det precis som donken. Har jag hört från en vän :angel:
 
Kan tipsa om att friterar man icas nuggets så smakar de exakt som McDonalds nuggets, gör man dessutom denna till https://www.cdkitchen.com/recipes/recs/522/McDonalds_Sweet_And_Sour_Sauce_For_Nuggets34932.shtml så blir det precis som donken. Har jag hört från en vän :angel:
Haha :D

Jag är faktiskt inte jätteförtjust i friterade saker? tycker det blir så flottigt. Så jag gillar att köra i ugnen.

Däremot Mcdonalds tastysås.. Alltså herre om den fanns att köpa på burk!! Hittat flera "hemliga recept" på den men inga smakar som originalet :(
 
Radicchio skördas från grönsakslandet, sköljs, finstrimlas samt täckes med lite honung och olivolja + ugnsbakas typ 10 minuter på 200 grader för att ta bort beskan.

Pasta kokas, radicchion tjongas ner i den med lite grädde + blandade ostrester (mest ädelost). En näve hackade valnötter vevas in i alltihop. Sedan äter man. Lite för mycket. Sedan är man glad, och mätt.

Nästa experiment blir en radicchiolasagne.
 
Senast ändrad:
@Lillgrådis Det där lät intressant! Jag skulle väl vilja addera något animaliskt protein. Men det ska vi nog testa!

Idag orkade ingen laga mat. Så vi köpte färdig fiskgratäng med räk- och dill-sås. Och så marinerade jag lite ärtor som vi hade till.
 
@tuaphua Jag fastnade först för underbara Pasta Grannies och den här varianten, men det är ju en aning mer meck att både göra pastadegen - och få den så löjligt perfekt som hon - och sedan arrangera ihop små vackra ravioliknyten.
Så det har jag inte vågat mig på ännu.

Jag åt en pizza (restaurang) med liknande ingredienser och tycker själv det är ett vinnande koncept, där hade de radicchio med tryffelhonung, gorgonzola, valnötter och lite rosmarin. :dMen den skulle säkert funka med typ kyckling eller något lite lätt kött till också! Huvudsaken att sallaten är ordentligt stekt/grillad/ugnsbakad så den inte blir jobbigt besk.
 
Sörjer fortfarande att SIA har slutat göra flädersorbet. Den var så vansinnigt god :d men hur gör man en egen flädersorbet utan glassmaskin eller tillgång till klasar? Hittade en del recept men de verkar kräva glassmaskin av något slag. Sedan kan man köpa sorbet om man är restaurangägare och liknande men det hjälper inte mig så mycket.
 
Sörjer fortfarande att SIA har slutat göra flädersorbet. Den var så vansinnigt god :d men hur gör man en egen flädersorbet utan glassmaskin eller tillgång till klasar? Hittade en del recept men de verkar kräva glassmaskin av något slag. Sedan kan man köpa sorbet om man är restaurangägare och liknande men det hjälper inte mig så mycket.

Kom och hälsa på i Skåne! Engelholmsglass har flädersorbet i butikerna här. Annars har jag nog inte några bra uppslag tyvärr. Trots att jag är en inbiten glassälskare så får jag medge att jag nog aldrig har testat att göra sorbet? Sneglar ibland på lite lyxigare glassmaskiner, sådan där som fryser glassen direkt när man rör ihop den utan att man måste förbereda och frysa behållaren separat först. Men risken är att jag skulle spåra ur helt med den värld av möjligheter som skulle öppna sig då.
 
Kom och hälsa på i Skåne! Engelholmsglass har flädersorbet i butikerna här. Annars har jag nog inte några bra uppslag tyvärr. Trots att jag är en inbiten glassälskare så får jag medge att jag nog aldrig har testat att göra sorbet? Sneglar ibland på lite lyxigare glassmaskiner, sådan där som fryser glassen direkt när man rör ihop den utan att man måste förbereda och frysa behållaren separat först. Men risken är att jag skulle spåra ur helt med den värld av möjligheter som skulle öppna sig då.

Jag vill VERKLIGEN ha en riktig glassmaskin som fryser glassen. Den har en prioriterad plats på min villhöver lista. Sorbet och glass är så vansinnigt gott :love: :d så på sätt och vis är det nog bra att den är på Villhöver och inte oops råkade viss köpa en listan :angel: Är man laktosintolerant är sorbet också svaret eftersom den inte har mjölkprodukter.
 
Dagens kökshändelse var annars tillagning av tandoorikryddad nötfärsbiff, en enda biff utplattad i en stekpanna och färdigstekt i ugnen. Ris och yoghurtsås med gurka, vitlök och mynta till. Recept från Ica: enkelt, snabbt och gott!
 
@MJLee Jag har också några sådana försvunna glassar där saknaden liksom kommer över mig så jag blir helt sorgsen. Och tänker att enda chansen att få ro i själen, är att försöka återskapa dem själv. Jag är osäker men tror det var Sia också? som en kort men ljuvlig period för några år sedan hade smaken mynta och fikon. Var lite skeptisk men det gick över när jag smakade. Och nu är den borta. Liksom Häagen-Dazs kaffesmaksglass. :arghh:
 
@MJLee Jag har också några sådana försvunna glassar där saknaden liksom kommer över mig så jag blir helt sorgsen. Och tänker att enda chansen att få ro i själen, är att försöka återskapa dem själv. Jag är osäker men tror det var Sia också? som en kort men ljuvlig period för några år sedan hade smaken mynta och fikon. Var lite skeptisk men det gick över när jag smakade. Och nu är den borta. Liksom Häagen-Dazs kaffesmaksglass. :arghh:

Jag mailade faktiskt SIA och frågade varför de slutat med fläder och blåbär. Svaret var att de inte sålde tillräckligt bra och de vill förnya sortimentet :arghh: sedan lovade de att något minst lika gott skulle lanserar, vilket inte är sant! Undrar om man kan starta en write-in kampanj. Ge oss Fläder Tillbaka!

Var det den här?

1596737341563.jpeg
IMG_6403_thumb%5B1%5D.jpg
 
Sörjer fortfarande att SIA har slutat göra flädersorbet. Den var så vansinnigt god :d men hur gör man en egen flädersorbet utan glassmaskin eller tillgång till klasar? Hittade en del recept men de verkar kräva glassmaskin av något slag. Sedan kan man köpa sorbet om man är restaurangägare och liknande men det hjälper inte mig så mycket.
Flädersaft finns ju att köpa så det kanske finns något recept med det som grund? Om man inte har glassmaskin kan man röra om ofta i glassen medan den fryser men bäst blir förstås maskin.
 

Åh herregud, JAAAAAAAAAA. :arghh: Jag skriver på din fläderkampanj när som helst, om jag får en till som kämpar på barrikaderna för mynta/fikon! Den är värd det.

Jag har ändå lyckats med två "ge tillbaka"-kampanjer, inte helt ensam förstås men ändå. Först GBs glass TipTop där den nygamla versionen var en orimlig besvikelse, en värdelös äcklig kopia som säkert hade bättre ingredienser och i alla fall resulterade i något väldigt mycket godare på 1980-talet. Så när den väl kom tillbaka bojkottade jag den ändå i protest.

Och sedan AKO-kolor som jag nästan drömde feberdrömmar om av längtan, som också först kom tillbaka i en helt patetiskt värdelös version och sedan blev något bättre - men ack, de når inte heller upp till sin forna nivå. Och när man i alla fall kunde tröstäta Tom's Mintokolor som visade sig hålla exakt samma klass och kvalitet som tidigare långt in på 2000-talet, så finner jag givetvis att även de, sedan bara några få år, har left the building. Det är djupt orimligt.
 
Och när man i alla fall kunde tröstäta Tom's Mintokolor som visade sig hålla exakt samma klass och kvalitet som tidigare långt in på 2000-talet, så finner jag givetvis att även de, sedan bara några få år, har left the building. Det är djupt orimligt.
TOM'S MINTOKOLOR! HERREGUD!!! De hade jag ju glömt! Mitt absoluta favoritgodis, och SÅ ledsen jag blev när de försvann! Jag hittade en svindyr påse på Kastrup en gång för några år sedan, men det kan ha varit sista gången vi sågs :(
 
Vi åt igår snabbmiddag i form av morotsbollar från Felix som avnjöts tillsammans med tzatziki à la moi samt en sallad med div grönsaker, fetaost och hallonvinäger.

Ikväll ska vi grilla lammkorv och marinerad kyckling och jag tänkte testa en mycket omtalad burkbearnaisesås som alla verkar älska. Har varit sugen på bearnaise i typ ett halvår, så något säger mig att den kommer att slinka ner rätt fint!
 
Vi åt igår snabbmiddag i form av morotsbollar från Felix som avnjöts tillsammans med tzatziki à la moi samt en sallad med div grönsaker, fetaost och hallonvinäger.

Ikväll ska vi grilla lammkorv och marinerad kyckling och jag tänkte testa en mycket omtalad burkbearnaisesås som alla verkar älska. Har varit sugen på bearnaise i typ ett halvår, så något säger mig att den kommer att slinka ner rätt fint!

Oj, vilken bearnaise är det? Ska själv grilla ryggbiff i kväll och servera med gårdens grönsaker. Hade ändå tänkt handla en färdig bearnaise till - så en som alla verkar älska känns som ett bra val!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 445
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 949
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp