Bukefalos 28 år!

Tjock häst

miamiSwing

Trådstartare
har en hbl vallack som börja bli väldigt tjock om magen just nu!
Och då har vi inte hunnit släppt dom på de riktiga betet än!
Försöker rida hon 5-6 dagar i veckan nu.

Hur skulle ni göra? För att inte få för tjock häst! Skulle ni sätta honon i en hage med lite gräs ett tag på dagen och sen bete på kvällen? Eller ta in hästen o låta han stå inne på natten? Munkorg ett tag på dygnet?

Alla tips o råd är välkomna!
Hoppas tråden ligger rätt!
 
Sv: Tjock häst

Vad får han för mat nu? Går det så dra ner/ta bort allt kraftfoder och lite av grovfodret..
 
Sv: Tjock häst

Munkorg till största delen av dygnet och någon timme utan för att han skall få uppleva den riktiga känslan av att vara en "vildhäst på stora prärien" :D Något kraftfoder skulle jag inte ge överhuvudtaget

Passa på att ha honom ute - det spar en hel del med pengaroch (strö, mockning odyl ) Tid som kan ge er ½timme plus på ridturen för att förbränna lite mer mage
Har du honom inne om natten måste du ge honom grovfoder och även fast den givan är mindre så är han bra mycket lyckligare med en munkorg i hagen än uttråkad i en box utan att ha något att pyssla med,
 
Sv: Tjock häst

Jag skulle rida. Motionera den så att den håller hullet i schack. Sen kan de bli lite uppsvälda i början, ffa nu när gräset är som starkast.
 
Sv: Tjock häst

Himla jobbigt med lättfödda hästar. Man vill ju så gärna att de ska få äta ordenligt. Min häst har gått ner en del sen förra sommaren, fast inte tillräckligt mycket (förr trodde man att han skulle föla när som helst). Han får 5,5 kg hösilage och går i gräshage på dagen. Vitaminer, lite betfor och morötter. Skulle möjligtvis kunna öka motionen uteliggare, Han rids ca 4-5 dagar i vecka. Mest ut i naturen, en dag i veckan på ridbanan. Ibland blir det bara promenader. Kanske ska jag dra ner mer på hösilaget? Hur mycket isåfall?
Om jag åker bort en månad så lär han ju ha blivit en bulle igen. Men betesreducerare kanske jag ska skaffa, värt att prova, kanske kan han ha den under tiden jag är borta, vad tycker ni? Från midsommar kommer han att gå ute dygnet runt, hade jag tänkt. Det skulle om inte annat underlätta för mig.
Jag vill inte att han rids mer än 5 dagar i veckan, då han bara är 5 år. Men jobbar på att han ska bygga rätt muskler, därför blir det mkt. klättring varvat med vanliga ridvägar.
 
Sv: Tjock häst

Dock så tycker ju oftast hästarna att det är ganska så skönt att få komma in och vila, det är tufft att vara ute dygnet runt. :)

Jag skulle nog ta in honom under natten och ge en pytteliten mängd grovfoder alt. ha honom i en hage med mindre gräs. Skulle inte sätta på honom "munkorg" eller vad det heter, tror det är mycket mer frustrerande än att stå inne som den antagligen är van vid. (det är ju antagligen ingen vildhäst)

Oftast så är det ju en bekvämlighetssak från människans sida att släppa ut dom natt o dag, eller en kostnadsfråga
 
Sv: Tjock häst

Dock så tycker ju oftast hästarna att det är ganska så skönt att få komma in och vila, det är tufft att vara ute dygnet runt. :)

Jag skulle nog ta in honom under natten och ge en pytteliten mängd grovfoder alt. ha honom i en hage med mindre gräs. Skulle inte sätta på honom "munkorg" eller vad det heter, tror det är mycket mer frustrerande än att stå inne som den antagligen är van vid. (det är ju antagligen ingen vildhäst)

Oftast så är det ju en bekvämlighetssak från människans sida att släppa ut dom natt o dag, eller en kostnadsfråga

Så skönt att höra någon annan som inser att hästarna har det skitjobbigt på bete!:bow: "Vila på bete" är ingen vila alls! Instämmer till fullo med att det bästa är att ta in på natten, alternativt dagen när insekterna börjar bli jäkliga! På så sätt undviker man feta, trötta hästar och risken för fång minskar betydligt.
 
Sv: Tjock häst

Öka ridningen är väl det lättaste.

Sen behöver man oftast ha hästarna inne ett par timmar varje dag (extrem värme lr mkt insekter) så tack vare det kan man hålla hullet lite mer nere.

Jag skulle hellre sätta hästen i sandpadock eller inne ett par timmar om dagen än att sätt på munkorg!
Munkorg (Odyl) anser jag bara är för hästar som absolut måste ha det, inte hästar som blir lite smårunda.
 
Sv: Tjock häst

Tack allihoppa! Kraftfodret får han inget just nu! Hö får han bara 2kg per dygn när han kommer in på kvällen oftast! När de kommer bli mer insekter/bromsar o mycket varmare så kommer hästana stå inne på dagen iställe.

Ja får se till o motionera honom ännu mera nu och se till de bästa! Om han blir FÖR fet ( allså så de är elakt mot honom) så får han nog ha munkorg! men börjar med lite mer hage utan massa gräs ett tag samt mera motion!
 
Sv: Tjock häst

Min medryttarhäst har också väldigt lätt att lägga på sig (precis sim extramatte ;) ). Hon går på bete med sina kompisar men med munkorg dygnet runt. Hålet i munkorgen är hyfsat stort, 5 cm i diameter ca, så hon kan äta sig mätt med den på. Lite smårund är hon ändå, så hon får ju bevisligen i sig mat. Men såklart tycker hon inte om den. Alternativet är att hon får gå i en egen hage, grushage.

Sedan motioneras hon hela sommaren också såklart.
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock häst

Ok, har ju hört lite olika va ni tycker och så! bästa är o prova sig fram nu då och hoppas de blir bättre! annars kommer munkorgen fram, kan ju inte ha han hur tjock som hellst!
 
Sv: Tjock häst

Nej, det är djurplågeri att hålla hästen fet. Det är dumt att riskera en massa sjukdomar som fång. Men har man möjlighet att ha hästen på ett riktigt magert bete och motionera ett par timmar om dagen så är det ju såklart ett bättre alternativ än munkorg.
 
Sv: Tjock häst

Jo de är det! Det ja skulle kunna göra är att ha han i vinterhagen bara där de finns gräs men inte lika mycket som i sommarhagen!
 
Sv: Tjock häst

Skulle tagit in honom i boxen mitt på dagen då är det oftast ändå väldigt varmt och mycket insekter ute. Så får han pausa från ätandet lite också. Plus att det faktiskt kan vara skönt att få komma in i boxen några timmar och bara vila :laugh:
 
Sv: Tjock häst

Räkna ut din häst näringsbehov och fodra en anings mindre än det helt enkelt... Plus att du motionerar honom. Finns sidor på internet där du bara knappar in uppgifter om fodret och hästen så räknar den ut allt. Den heter??? Sök på google "räkna foderstat häst" så bör olika poppa upp :D Lycka till!
 
Sv: Tjock häst

Tror du att hennes häst bryr sig om om hon säger till den att den bara får äta så och så många kilo gräs per dygn? ;)
 
Sv: Tjock häst

Tänk på att om hästen är väldigt hungrig på morgonen (Får den två kg hö på kvällen så lär den stå utan mat ett antal timmar?!) så är risken väldigt stor att den kastar i sig mat när den kommer ut = Får i sig ganska mkt..
Står den tom flera timmar så är det bra o ge den en snutt hö innan den kommer ut så den får lite "mättnadskänsla"..
 
Sv: Tjock häst

Jo dock ligger de hö kvar i boxen fast ja ger så pass lite! Dom är ute från va 7till ca 22-23 när dom kommer in! Beroende på väder annars står dom ute dygnet runt nu! Fast ska börja röra på honom lite mera nu och se om de hjälper!
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
307
Senast: sweep
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 325
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 881
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp