Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag söker tips om vilken app som jag ska välja för viktnedgång? Antar att det är flera här som testat appar? Viktigt att det finns recept för vegetarisk mat.
Vill inte göra en egen tråd p g a risken för triggande.

Råkade ut för en olycka för två månader sen och bröt knä och hand. Kommer att bli av med ortosen på benet 2/1 och kommer då att ta tag i min vikt. Sitter i rullstol och har levt på mackor och färdigmat då jag inte kan laga mat på grund av fysiken och har haft omväxlande matlust. Har ingen aning om hur mycket jag gått upp nu.
Jag har kört med MyFitnessPal till och från och flera år. Gratisversioner. Mycket nöjd med den. :)

Jag söker tips om vilken app som jag ska välja för viktnedgång? Antar att det är flera här som testat appar? Viktigt att det finns recept för vegetarisk mat.
Inget app-tips, de har nämligen aldrig fungerat för mig. Jag blir för less på allt loggande.

Men om du söker bra vegetariska recept vill jag tipsa om "portionen under tian" (endast vegetariskt/ veganskt) samt "zeinas kitchen" (hon kör alltid ett vegetariskt alternativ i sin veckomeny).

Jag kör på Lifesum, det enkelt att lägga in egna recept och du behöver inte skriva in allt utan bara scanna streckkoden på de flesta varor så kommer macros upp på den varan.
Finns en massa recept också men jag lagar inte mat efter recept 🙈..
Jag lagar egentligen inte heller mat efter recept men behöver inspiration.

Inget app-tips, de har nämligen aldrig fungerat för mig. Jag blir för less på allt loggande.

Men om du söker bra vegetariska recept vill jag tipsa om "portionen under tian" (endast vegetariskt/ veganskt) samt "zeinas kitchen" (hon kör alltid ett vegetariskt alternativ i sin veckomeny).
För mig funkar appar, jag älskar att räkna saker🙈 så det triggar mitt belöningssystem att sammanställa kalorier in och ut under dagen.

Har tidigare gått ner ungefär tio kilo med Aftonbladets viktklubb för flera år sen men det funkade inte lika bra nästa gång.

Har fått tips om viktväktarna från ett håll medan andra har sagt att de är usla.

För mig funkar appar, jag älskar att räkna saker🙈 så det triggar mitt belöningssystem att sammanställa kalorier in och ut under dagen.
Jag kör Wellobe, men funderar på att säga upp det och köra nån av gratisvarianterna i stället. Fördelen är att dom har en stor receptbank och det har varit bra för mig även om vi lagt in många egna recept också.

@Görel nu när jag kollade kunde man välja massa olika inställningar på recept, tex 300kcal veganskt eller vegetariskt och soppa. Väldigt smidigt.. Kanske tom börjar använda den funktionen 😆.

Har använt myfitnesspal förut men tycker lifesum är enklare. Sen var det ju ett tag sen så myfitnesspal kanske blivit bättre sen dess. Betalar för Lifesum och är nöjd.

Läste i en annan tråd att man ska äta minst 500 g frukt om dagen så då är det helt ok att äta äpplen :angel:
Frukt, bär OCH grönsaker. Är inget fan av AI men orkar faktiskt inte leta studier såhär sent på kvällen..

Screenshot_20251211_192819_Samsung Internet.webp

Dessutom är variation viktigt, att du inte bara äter precis samma sak utan varierar för att få i dig olika micronutrienter.
Vatten är också bra men överdrivna mängder kan man faktiskt dö av, allt som kan brukas kan också missbrukas osv osv..

Vill inte göra en egen tråd p g a risken för triggande.

Råkade ut för en olycka för två månader sen och bröt knä och hand. Kommer att bli av med ortosen på benet 2/1 och kommer då att ta tag i min vikt. Sitter i rullstol och har levt på mackor och färdigmat då jag inte kan laga mat på grund av fysiken och har haft omväxlande matlust. Har ingen aning om hur mycket jag gått upp nu.

Lifesum är bäst tycker jag, så pass enkel att jag orkar använda den. Jag kör lifesum plus hushållsvåg för att ha koll på intaget.

Här står vikten nog rätt stilla, noll fokus på kaloriintag just nu - mer fokus på att faktiskt äta. Dessutom är det julmånad = det slinker ner både skumtomtar, pepparkakor och diverse annat gott. :d

Tränar dock fortsatt som vanligt, 5-6pass i veckan med hantlar/kettlebell här hemma. Promenerar som vanligt (nå typ, får erkänna att det blir färre promenader när det spöregnar och är kolmörkt ute… men stegmålet uppnås varje dag iaf!) och med det är jag nöjd för nu.

Har ju ändå tappat ~30kg i år (sedan maj), bara med kost/motion, och det måste ju anses vara ett helt okej årsresultat! Efter nyår blir det nya tag och då ska de sista kilona bort också. 🥳

Jag kör helt enkelt en löpande summering i miniräknarn på mobilen och sparar dagstotalen i anteckningar 😗
Blir ju lite googlande ibland för att få fram kcal/100g på grejjor, men börjar ha vädligt mycke på minnet vid de här laget 😁

Jag kör helt enkelt en löpande summering i miniräknarn på mobilen och sparar dagstotalen i anteckningar 😗
Blir ju lite googlande ibland för att få fram kcal/100g på grejjor, men börjar ha vädligt mycke på minnet vid de här laget 😁
Jag behöver mer hållande än så, appen får gärna tycka att jag har varit duktig 😀Dessutom behöver jag recept för inspiration. Att behöva googla kaloriinnehåll skulle få mig att ge upp på mindre än en vecka😟

Jul innebär ju mycket fokus på mat och godsaker - och så ska det ju vara. Målet för december är att ligga stabilt i vikt, inte öka. Men borde ju trevligt om det gick nedåt också, men jag förväntar mig det inte. Än så länge går det bra.

Och med det sagt tror jag att jag hoppar ur den här tråden, den var inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Lycka till ni andra!

Influensa, dålig aptit och avsaknad av smak på maten är åtminstone bra för vikten! 🫣

Säger alltid att det var det enda positiva med covid. Jag gick ner rejält när jag levde på snabbnudlar och tomatsoppa eftersom jag tappat smak/lukt helt och därmed aptiten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka