Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland undrar jag hur min kropp fungerar. Idag åt jag "frukost" kl 13, en mättande proteinshake. Har sedan inte ätit förrän nu, middag vid 23-tiden. Eller jo, en apelsin under tillagningstiden. Ingen hunger innan dess. Och andra dagar överäter jag. Kan det inte finnas ett lagom-läge?
Vad händer om du äter mer de dagar du inte är hungrig? Dvs om det då blir mindre längtan till överätning andra dagar.
Man brukar ofta ge det som tips för de som har problem med överätning och hetsätning dvs att få ett jämnare intag.

Försöker mig på bakning 😅😁..

Proteinchokladkaka gjort på keso, ägg och whey samt stevia och kakao. Säkert långt ifrån så gott som riktig men det återstår att se om de är ätbara 😂.

20251124_123944.webp

De ser ju goda ut iallafall. Utlåtande kommer ikväll då de sparas till kvällen 🙂.

Känner mig grym. Eller tja kroppen känns grym träningsvärk från helvetet :rofl:

Har ett gäng vänner som kör pass ihop på lördagar åpå annat gym. Min ena vän är instruktör så hon ställer upp. Hon kärde ett rejält kroppspass med vikter som gav massor med inspiration så nu ska jag investera i en viktstång med lättare vikter för att komma igång ordentligt hemma

Fortfarande lite less på den här lifesum/kaloriräkningen. När man äter nyttigt BORDE det inte innehålla så mycket kalorier. Mina måltider hamnar lätt på mer trots nyttiga och mättande saker.

Någon som har tips på sida med kalorifattiga måltider? Känner att jag vill kunna äta normal lunch/middag

Igår åt jag bara en rejäl lunch och en lättare middag men kom ändå upp exakt under kaloriintaget. En liten bit Göta ost på 30g blev kvällens godis då låg det precis.

Måste fundera lite på hur jag får till roliga enkla mättande middagar.

Idag blir det kyckling, sallad och till det lite fetaost vilket hamnar på ca 500 kalorier.

Igår vart det tonfisksallad med ägg varav majsen drog upp kaloriintaget till över 500

Hmm måste fundera lite över hur jag får ihop det så jag inte tröttnar
På en annan app fick jag till ganska låga kalorital på saker som stekt kål, paprika, lök, broccoli och blomkål. Om man trängde in det och minskade med någon potatis och minskade lite på köttet.

Kör en Lifesum vecka tänkte jag. Bara för att köra en check av vad jag äter. Ska också byta vårdgivare (abbonemmanget går ut och jag vill slippa fasta månadskostnaderna) Tänkte även jag ska byta medicin efter nyår när mina pennor är slut.
Snittet för Ozempic är 5-15 % nedgång och jag har nu gått ner 10 %. Vill inte öka dosen heller för jag mår aningen sämre på den dos jag ligger på nu men effekten är inte lika markant. Vill inte heller ligga på allt för lågt kaloriunderskott för jag är rädd det blir kontaproduktivt i längden.

På en annan app fick jag till ganska låga kalorital på saker som stekt kål, paprika, lök, broccoli och blomkål. Om man trängde in det och minskade med någon potatis och minskade lite på köttet.
Min lunch idag bestod av nästan 600 kalorier,
Bladspenat, machesallad, tonfisk (råkade bli i olja för jag tog fel) 2 kokta ägg och 65gr fetaost till.

Eftersom jag inte hann äta frukost idag så blev det 2 kokta ägg till lunchen istället för 1

Äter inte mycket ris, pasta eller potatis oftats inte till båda måltiderna och kött/fisk mm måste jag ha i mycket av pga transplantationen jag gjort.

Och nej absolut inget försvarstal men surar lite över detta ändå ibland :rofl:

Jag kan ge ett förslag på frukost;
omelett muffins.
Det är alltså samma smet/ ingredienser som när man gör omelett. Men man häller dem i muffinsformar istället och så lägger man i den fyllningen som man vill ha. Tycker det är bra om man som mig inte kan äta för mkt bröd pga ibs-mage men vill variera yoghurt/ kvarg som jag ofta tar på morgonen.

Jag kan ge ett förslag på frukost;
omelett muffins.
Det är alltså samma smet/ ingredienser som när man gör omelett. Men man häller dem i muffinsformar istället och så lägger man i den fyllningen som man vill ha. Tycker det är bra om man som mig inte kan äta för mkt bröd pga ibs-mage men vill variera yoghurt/ kvarg som jag ofta tar på morgonen.

Jag är lat och kokar X antal ägg och tar med som frulle till jobbet. :rofl:

Ditt lät ruggigt gott och borde ju kunna tas med och äta kalla :) Tack

Ibland undrar jag hur min kropp fungerar. Idag åt jag "frukost" kl 13, en mättande proteinshake. Har sedan inte ätit förrän nu, middag vid 23-tiden. Eller jo, en apelsin under tillagningstiden. Ingen hunger innan dess. Och andra dagar överäter jag. Kan det inte finnas ett lagom-läge?
Rutiner, rutiner.
Då på stenåldern när jag fick diabetes, var allt ätande klockstyrt.
Frukost, lunch, middag - fasta tider.
Numera har jag ingen matlust eller hunger (pga medicinering) men tvingar mig att äta när jag "ska" äta.
Det funkar även på vikten.

Hmm, för första gången var jag nere på en ny förstasiffra, med, tada, 10 gram. Efter att ha varit upp på nästan högre andra siffran igår. Jaja, har gett upp att förstå min kropp. Höll iofs igen på äpplen igår, åt bara fyra. Plus ugnstekt kyckling utan fett. Tog även bort skinnet :arghh: som är det godaste av allt. Just när det är frasigt direkt från ugnen. Men åt nästan kilo körsbärstomater.

Hmm, för första gången var jag nere på en ny förstasiffra, med, tada, 10 gram. Efter att ha varit upp på nästan högre andra siffran igår. Jaja, har gett upp att förstå min kropp. Höll iofs igen på äpplen igår, åt bara fyra. Plus ugnstekt kyckling utan fett. Tog även bort skinnet :arghh: som är det godaste av allt. Just när det är frasigt direkt från ugnen. Men åt nästan kilo körsbärstomater.
Sorry men jag fattar inte logiken :confused:
Du tar bort skinnet på kycklingen? Varför?

Och trycker i dig fyra äpplen.
Plus körsbärstomater.
Förklara logiken för senil tant please

Sorry men jag fattar inte logiken :confused:
Du tar bort skinnet på kycklingen? Varför?

Och trycker i dig fyra äpplen.
Plus körsbärstomater.
Förklara logiken för senil tant please

Kyckling utan skinn har mindre kalorier än kyckling med skinn eftersom mycket av fettet sitter i skinnet. Eftersom jag har svårt att äta mindre av tex äpplen och körsbärstomater så försöker jag hålla nere kalorier på proteinet.

Edit: Idag har jag gått upp nästan ett kg. Måste nog köpa en ny.

Kyckling utan skinn har mindre kalorier än kyckling med skinn eftersom mycket av fettet sitter i skinnet. Eftersom jag har svårt att äta mindre av tex äpplen och körsbärstomater så försöker jag hålla nere kalorier på proteinet.

Edit: Idag har jag gått upp nästan ett kg. Måste nog köpa en ny.
OK.
Vore det jag skulle jag äta skinnet och avstå ett äpple . Eller skära äpplena i bitar. så du äter saktare.
Jag tror - kanske helt fel - att det är svårare att äta stora mänger om tuggorna är mindre?

Skinnet är väl ungefär jämnbördigt med ett äpple.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur