Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
OK.
Vore det jag skulle jag äta skinnet och avstå ett äpple . Eller skära äpplena i bitar. så du äter saktare.
Jag tror - kanske helt fel - att det är svårare att äta stora mänger om tuggorna är mindre?

Skinnet är väl ungefär jämnbördigt med ett äpple.

Men om jag inte kan sluta äta äpplen så är en del av lösningen att göra proteinet så kalorisnålt som möjligt så jag kan äta ett extra äpple. Till syvende och sist handlar det ju om kalorier in/kalorier ut

Men om jag inte kan sluta äta äpplen så är en del av lösningen att göra proteinet så kalorisnålt som möjligt så jag kan äta ett extra äpple. Till syvende och sist handlar det ju om kalorier in/kalorier ut

Jo, men också om att bli mätt så man inte äter hela tiden. Proteiner och fett mättar längre, men du vet ju allt det. Du väljer att istället äta kilovis av annat. För mig är det inte konstigt om du lägger på lite vikt när du äter såna mängder. Jag skulle också vara hungrig om jag åt som du gör. Jag ser ett äpple som ett mellanmål, ett kilo tomater är ju mycket i mängd för de flesta.
Sen undrar jag ärligt om du kanske har en lite skev målbild? Jag försökte länge bli lika smal som när jag var 14 år, det är sällan realistiskt när man blir äldre.

Jo, men också om att bli mätt så man inte äter hela tiden. Proteiner och fett mättar längre, men du vet ju allt det. Du väljer att istället äta kilovis av annat. För mig är det inte konstigt om du lägger på lite vikt när du äter såna mängder. Jag skulle också vara hungrig om jag åt som du gör. Jag ser ett äpple som ett mellanmål, ett kilo tomater är ju mycket i mängd för de flesta.
Sen undrar jag ärligt om du kanske har en lite skev målbild? Jag försökte länge bli lika smal som när jag var 14 år, det är sällan realistiskt när man blir äldre.

Att jag inte kommer kunna gå ner till vikten när jag var 14 är definitivt inte något jag ens skulle överväga. Däremot vill jag känna mig bekväm i min kropp, komma i mina kläder, och minska intaget av insulin. Pratade med läkare om ozempic och där var det bara, vi skriver inte ut det till 1:orna. Att komma iväg och börja träna är något jag tänkt på länge (över ett år) men jag är lite rädd att när jag tränade förra gången så kraschade jag under natten även om jag ätit en rejäl middag och någon kvällsfika.

Så du ska minimera det kroppen faktiskt behöver, protein och fett, för att kunna fortsätta hetsäta kilovis frukt och tomater. Var är logiken i det?
Självklart kan du sluta äta äpplen, varför skulle du inte kunna det?
Det handlar inte bara om kalori in och ut, det handlar om vilken mättnad och näring man får för kalorierna också. Det är uppenbart att det inte är en fungerande diet du har eftersom du hela tiden "frossar" kött och allt du får tag i efter ett tag. Kroppen behöver inte kilovis med kolhydrater, den behöver protein och fett framförallt.

Så du ska minimera det kroppen faktiskt behöver, protein och fett, för att kunna fortsätta hetsäta kilovis frukt och tomater. Var är logiken i det?
Självklart kan du sluta äta äpplen, varför skulle du inte kunna det?
Det handlar inte bara om kalori in och ut, det handlar om vilken mättnad och näring man får för kalorierna också. Det är uppenbart att det inte är en fungerande diet du har eftersom du hela tiden "frossar" kött och allt du får tag i efter ett tag. Kroppen behöver inte kilovis med kolhydrater, den behöver protein och fett framförallt.

Det är ibland lite bisarrt att få rådet att äta mer frukt och grönsaker och dra ner på fett och pasta, ris, bröd osv. Vilket då inte är mitt problem utan snarare tvärtom eftersom jag fortfarande försöker dra ner på protein. Iofs, när jag åt pasta och ris, som jag älskar, så låg jag i en helt annan viktklass, så att lägga om kosten har verkligen hjälpt. Sedan är nästa steg att sluta äta så mycket grönsaker och frukt.

Det är ibland lite bisarrt att få rådet att äta mer frukt och grönsaker och dra ner på fett och pasta, ris, bröd osv. Vilket då inte är mitt problem utan snarare tvärtom eftersom jag fortfarande försöker dra ner på protein. Iofs, när jag åt pasta och ris, som jag älskar, så låg jag i en helt annan viktklass, så att lägga om kosten har verkligen hjälpt. Sedan är nästa steg att sluta äta så mycket grönsaker och frukt.

Vilket blir lättare om du äter vettig mat och blir mätt mer än i stunden.

Vilket blir lättare om du äter vettig mat och blir mätt mer än i stunden.

Jag äter vettig mat, som tex när jag levde på min lammstek i nästan en vecka, kompletterat med sallad och sås. Och nu ugnsbakad kyckling men tar bort skinnet eftersom det gör det nyttigare.

Jag förstår inte varifrån det här rådet att du ska äta mer frukt kommer ifrån? Du återkommer till det gång på gång, men var någonstans får du höra det? Jag har inte sett någon här skriva det i alla fall.

Har du funderat något mer på hur du kan undvika att köpa hem så mycket frukt?

Jag förstår inte varifrån det här rådet att du ska äta mer frukt kommer ifrån? Du återkommer till det gång på gång, men var någonstans får du höra det? Jag har inte sett någon här skriva det i alla fall.

Har du funderat något mer på hur du kan undvika att köpa hem så mycket frukt?

Det är ett vanligt råd. Ät mer frukt och grönsaker och mindre pasta, ris, bröd osv. Tom min dietist sa det, eftersom det är nyttigare än chips, snacks, choklad osv när man får ett sug. Sedan insåg nog inte dietisten hur mycket frukt och grönsaker jag faktiskt äter.

Det är ett vanligt råd. Ät mer frukt och grönsaker och mindre pasta, ris, bröd osv. Tom min dietist sa det, eftersom det är nyttigare än chips, snacks, choklad osv när man får ett sug. Sedan insåg nog inte dietisten hur mycket frukt och grönsaker jag faktiskt äter.

Jo, men bara för att det sägs som ett allmänt råd (som är allmänt eftersom det passar för många andra) så är det ju inte ett råd som är riktat till just dig?

Berättade du för dietisten om hur mycket frukt du äter och att du inte kan stoppa dig när du börjat äta? Gav dietisten fortfarande det rådet då, att hen menar att du bör äta mer fukt? Annars blir det lite märkligt att du håller fast så hårt vid att din dietist har gett det rådet, om hen inte hade all relevant information om dig...?

Men varför berättade du inte för dietisten hur det låg till? Svårt att hjälpa om man inte har all fakta! Din äpple- och tomatkonsumtion har ju övergått till ett missbruk, i stort sett.

@MJLee

Har du funderat något mer på hur du kan undvika att köpa hem så mycket frukt? Så att du inte behöver kämpa emot så mycket när den finns hemma.

En alkoholist hade fått rådet att inte ha alkohol hemma, eftersom det är så svårt att stå emot när det finns tillgängligt. Tänker att du skulle kunna använda samma tänk fast för tomater, äpplen osv. Du verkar ju ha rätt god insikt om vad som är ditt sug, och det är en väldigt bra sak för att kunna skapa strategier för att hantera det.

Jag är inte direkt arketypisk vad gäller mat, eller för den delen något annat missbruk. Det jag missbrukar, även om det är helt fel ord, är frukt och grönsaker. Jag har i mina dagar tagit starka, beroendeframkallande läkemedel, det enda jag möjligtvis är beroende av (jo jag vet att det inte är fysiskt möjligt) är ipren och panadol. Även om jag nästan har slutat med ipren utan nöjer mig med panadol. Aldrig känt en minuts begär efter beroendeframkallande, ganska starka sådana, utan enbart tagit dem vid behov. Sedan är det bara, nu behöver jag dem inte längre.

Jag märker om jag äter pasta en dag så efter är det, ååååh pasta! Samma sak med ris och bröd, får ett direkt sug, därför har jag tagit bort dem helt från min diet. Samma sak med godis, choklad osv. Jag trillar av vagnen ibland men tar mig upp på den igen. Ffa då gällande choklad. Inga mera chips, jag kunde äta en stor påse chips på en dag. Nu har jag inte ätit chips sedan i somras när jag var på landet med familjen.

Tar jag bort tomater och äpplen, klementiner whatever frukt, så finns det inte mycket kvar att äta. Min tanke är att det är bättre att jag överäter frukt och grönsaker än pasta osv.

Jag är inte direkt arketypisk vad gäller mat, eller för den delen något annat missbruk. Det jag missbrukar, även om det är helt fel ord, är frukt och grönsaker. Jag har i mina dagar tagit starka, beroendeframkallande läkemedel, det enda jag möjligtvis är beroende av (jo jag vet att det inte är fysiskt möjligt) är ipren och panadol. Även om jag nästan har slutat med ipren utan nöjer mig med panadol. Aldrig känt en minuts begär efter beroendeframkallande, ganska starka sådana, utan enbart tagit dem vid behov. Sedan är det bara, nu behöver jag dem inte längre.

Jag märker om jag äter pasta en dag så efter är det, ååååh pasta! Samma sak med ris och bröd, får ett direkt sug, därför har jag tagit bort dem helt från min diet. Samma sak med godis, choklad osv. Jag trillar av vagnen ibland men tar mig upp på den igen. Ffa då gällande choklad. Inga mera chips, jag kunde äta en stor påse chips på en dag. Nu har jag inte ätit chips sedan i somras när jag var på landet med familjen.

Tar jag bort tomater och äpplen, klementiner whatever frukt, så finns det inte mycket kvar att äta. Min tanke är att det är bättre att jag överäter frukt och grönsaker än pasta osv.
Du har inte funderat på varför du fick anemi?

Du har inte funderat på varför du fick anemi?

Läser lite om det, jag äter ju protein så jag är absolut inte vegetarian. Däremot har jag haft magsår. Kanske ska prata med mitt VC om folsyra och B-vitamin. Jag äter ju redan d-vitamin och kalcium.

Läser lite om det, jag äter ju protein så jag är absolut inte vegetarian. Däremot har jag haft magsår. Kanske ska prata med mitt VC om folsyra och B-vitamin. Jag äter ju redan d-vitamin och kalcium.
Ensidig kosthållning är oxå en orsak och B vitaminen ska vara B 12

Lite som när en alkoholist dricker öl, och motiverar det med att det i alla fall är bättre än sprit?

Ja, både du och alkoholisten har rätt i att det finns grader i helvetet och när allt är en kamp får man försöka hålla sig till det minst dåliga. I mina ögon verkar det dock väldigt tufft och kämpigt att brottas med överätning så ofta och mycket som du gör, även om det "bara" handlar om tomater eller äpplen. Du skriver ju rätt ofta om det, och bara att släpa hem alla kilon du äter måste ju vara både jobbigt och kosta (onödiga) pengar tänker jag...

Men det är förstås ditt eget val om du tycker att det är något att söka hjälp med (och då menar jag inte en dietist), det kan ingen annan avgöra eller påverka. Men utifrån hur ofta du skriver och hur du skriver om det, så verkar du för mig inte helt tillfreds med situationen. Om än att du inte vet hur du ska ta dig ur den själv, och inte heller är villig att söka någon slags hjälp.

Men jag hoppas du gör det som känns bäst för dig, jag vill dig bara väl ❤

Vad händer om du äter mer de dagar du inte är hungrig? Dvs om det då blir mindre längtan till överätning andra dagar.
Man brukar ofta ge det som tips för de som har problem med överätning och hetsätning dvs att få ett jämnare intag.
Hmm, jag ska testa nästa helg när jag troligtvis har samma problem. Men jag har lite svårt att tro att det blir så mycket skillnad. Dagar jag överäter är mer kopplade till mitt känsloläge den dagen, om skollunchen varit bra, om jag är trött/pigg eller vad som. Den är inte så starkt kopplad till hunger. Mer sug och känsloläge.

Jag försöker matplanera nu, och det går bra rent generellt, men vissa dagar är kaos p.g.a. mycket annat och då har jag inte tid, och inte heller tid att äta.

Rutiner, rutiner.
Då på stenåldern när jag fick diabetes, var allt ätande klockstyrt.
Frukost, lunch, middag - fasta tider.
Numera har jag ingen matlust eller hunger (pga medicinering) men tvingar mig att äta när jag "ska" äta.
Det funkar även på vikten.
Jag försöker. Min dietist vill att jag matplanerar, så har börjat göra det och det har absolut förändrat mitt matintag till det bättre. Men ibland kraschar alltid. För mycket att göra? Ingen ork och ingen tid till att matplanera eller äta. Bara jobba.

vägningen i tisdags visade ett ny entalsiffra på vikten och ny tiotalsiffra på BMI
Jag är nu officiellt inte längre Extremt Fet utan lider bara av Svår Fetma enlig skalan :angel:
Sen kan man tycka vad man vill om BMI, enligt det bör jag ligga 10 kg under min målvikt för att inte lägre räknas som överviktig och då kommer jag se sjuk ut O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka