Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Tack för input, ska fundera! Oftast så vill (ska) jag inte äta för tätt inpå träningen, men då behöver jag planera mitt intag något. Äter jag ok så står jag mig oftast ganska bra tills jag är hemma efter träningen.
Men eftersom jag drar ner på portionerna så kan det vara så att jag behöver något litet ändå.

Ja, det där med planera är inte alltid så lätt 😅. Det ju inte alltid man lyckas men det då jag kör nödlösning med riskaka innan eller en shake efter. Jag har en förmåga att vara på flygande fot mycket 😝..

I den här tråden upplever jag att det är fler som satsar på att göra långsiktiga förändringar, som ska hålla över tid. Sedan finns naturligtvis båda delarna i båda trådarna, men det är den skillnaden jag tycker blir, och det är därför jag hänger kvar i den här tråden även om jag då och då påminns om att jag egentligen inte får vara här. Men det beror ju också på egentligen...jag har valt att inte sätta målet högre än att gå ner ett visst antal kilo, men om det är 15 kilo som är gränsen för denna tråd kan jag ju sätta målet högre helt enkelt så får jag också vara med här.
Jag håller med dig och jag kommer att fortsätta hänga i den här tråden oavsett antal kg övervikt. För jag upplever också den här tråden som mer inrättad för livsstilsförändring, för oss som inte bara kan räkna kalorier in och ut av olika anledningar. För oss som är lite mer komplicerade helt enkelt ;)

Fast det handlar om kalorier in-ut för typ den stora majoriteten. Att skriva nåt annat så länge forskning inte kommer och stödjer det gör att folk kanske tar en på orden. Sen tillkommer en massa annat också som påverkar, för vore det så himla lätt skulle väl ingen vara överviktig?

Om jag gör de matvalen jag gjort när jag var som störst skulle jag också uppleva att jag var tvungen att svälta. Då åt vi inte direkt onyttigt men maten var alldeles för kalorität.

Sen är det så att vissa har en metabolism, underliggande sjukdomar, mediciner mm som gör att deras kalori minus hamnar betydligt lägre än en annan persons. Är det rättvist? Näe, men för de gäller också kaloriminus även om de tyvärr har oturen att de måste ligga betydligt lägre än en annan.

Sen hur man ska lyckas ligga på underskott och gå ner i vikt är också en komplex fråga då många av oss kämpar mot matbrus, nån slags ät-problematik (över/hets/tröst/stress äter tex), skador eller sjukdom m.m. Där måste man försöka ändra mönster och hitta det som fungerar för en själv.
Så du menar att jag gör fel matval så det är därför jag inte går ner i vikt? Hur kan du säga så ens? För det är så jag tolkar din mening "Om jag gör de matvalen jag gjort när jag var som störst skulle jag också uppleva att jag var tvungen att svälta". Vad vet du om mig? Det är det här jag menar, den totala oförståelsen för att det inte fungerar för alla, misstron att bara för att det inte fungerar så äter personerna fel. Det ser man ju även i den här tråden i flera inlägg, ditt tex. Forskning har visat att det inte bara handlar om kalorier in och ut utan om sjukdomar, hormoner, genetik osv. Det är ju precis det jag skrivit hela tiden. Att det rent PRAKTISKT går att dra in på kalorierna är givet men för vissa är det då inte på ett nyttigt sätt för att det ska bli resultat. Med nyttigt menar jag kalorier in-ut på ett sätt som inte sätter kroppen i ett totalt skadligt svältläge- för det kan vi väl vara överens om inte vara nyttigt.

Jag har suttit och funderat på hur jag ska formulera mig. Men vad menas med att den andra är mer seriös?
Läs hela! Jag skrev eller vad man nu ska kalla det. Jag satt en stund o funderade på vad jag skulle skriva för att ingen skulle missuppfatta men det funkade tydligen inte ändå.

Fast här skriver du ju som att någon här har sagt att det bara handlar om kalorier in/ut:
Det var definitivt intrycket jag fick i några svar till mig. "Basal matabolism" kallades det tex. Som svar på inlägget där jag tog upp människor med svårigheter, matbrus, sjukdomar osv. Och fick det svaret.

För övrigt tycker jag att tråden ska vara till för de av oss som kämpar mot stor övervikt och att man ska få framföra sin åsikt. Däremot får även andra framföra en åsikt som inte behöver vara i linje med ens egen.
Att censurera vad folk vill skriva om tycker jag är fel väg att gå även om det triggande för en själv. Man kan scrolla förbi eller ignorera vilket jag gör en hel del av när jag läser på forum.

Sen ska man vara försiktig med att skriva missinformation också utan kommer man med nya fakta eller kanske bara intressanta fakta eller fakta öht så får man gärna länka till vart man hittat den 🙂.
Jag ber om ursäkt för att jag trampade på dina tår med mitt ursprungsinlägg där jag nämnde ny studie.

Obs!!!! rent spånade och delande av egna reflektioner, tankar och erfarenheter kring kaloriminus!

Att det är så enkelt som att äta mindre än sin basalmetabolism (och så svårt) om man inte har nån väldigt ovanlig sjukdom finns ju massa studier kring. Till exempel att personer som deltar i studier i en kontrollerad miljö i regel alltid går ner i vikt även om omfattningen av viktnedgången kan skilja sig mycket.

Om jag ser på mina hundar så har jag haft hundar som reglerat sin vikt själv och hundar som skulle rulla fram om man inte begränsade intaget.
Vissa hundar har haft en hög metabolism och behövt högenergi foder och andra hundar har blivit tjocka på den rekommenderade mängden som uppgetts på normalfoder. Vår kastrerade hanhund var skinn och ben som unghund men efter kastrering har vi fått kämpa för att han inte ska rulla fram. Det har såklart flera olika faktorer så som att numera är han matglad istället för kräsen, han har blivit bekvämare och äldre och rör sig mindre ute och inne och såklart hormonerna. Det är såklart väldigt tråkigt för honom att behöva äta hälften av mängden och dessutom lightfoder jämfört med den andra hunden som jag får ösa i högenergifoder för att han ska hålla hullet.
Bägge hundarna går ner i vikt om de äter mindre kalorier än vad de gör av med men den ena har oturen att ha betydligt lägre basalmetabolism än den andra till följd av ålder, hormoner, aktivitetsnivå mm.

Jag tänker att det samma med oss människor som med hundarna. Vissa av mina hundar har inte brytt sig om mat nämnvärt, andra har varit helt fixerade vid mat. Vissa individer har kunnat äta massor utan att gå upp och andra har man tyvärr fått begränsa hårt för att de inte ska rulla fram.
Ingenstans är livet rättvist för de konstant hungriga hundarna som man dessutom måste ge mindre mat men det betyder ju inte att kalorier ut-in inte fungerar utan de som individer har andra förutsättningar än de mer lyckligt lottade individerna som kan äta fritt utan att öka i vikt.

Så, slut på spånandet...

Det jag inte förstår är varför man automatiskt tror att någon inte har problem med ätproblematik, hormoner, mediciner, störd ämnesomsättning, sjukdomar osv för att man ännu inte nått den magiska gränsen för att kunna klassa det som stor övervikt (som i denna tråd är satt till 15 kg). Jag tycker att det blir förminskande på samma sätt som när det tolkas att man säger att "det bara är att sluta äta chips" osv. Det är ju i grunden samma budskap, du som bara har 14 kg att gå ner har det enkelt du.

Självklart förstår jag (och troligtvis även andra) att det är en jätteutmaning att gå ner väldigt mycket i vikt, när man har olika bakomliggande faktorer som komplicerar, men jag förstår det av anledningen att jag också har erfarenheten att det "inte är så bara..." när man skulle behöva begränsa sig på ett sätt man inte klarar av att leva på. Man måste inte ha nått 30 kg övervikt för att ha den erfarenheten, och det behöver inte handla om trivselkilon eller "finputsning" för att det är färre kilon än så.
Jag tror att gränsen är satt för att personer med många kg ska kunna känna sig lite trygg med att andra känner igen sig och de i andra. Det gör inte alltid personer med en liten övervikt. När de på jobbet börjar snacka om behovet att gå ner några kg för att passa en klänning eller något så känner jag inte alls mig trygg i sällskapet eller diskussionen och de har ingen aning om mina utmaningar eftersom de inte har vägt 100 kg för mycket. Jag tror det var lite så tanken var när tråden startades. Ett tryggt rum.

Så du menar att jag gör fel matval så det är därför jag inte går ner i vikt? Hur kan du säga så ens? För det är så jag tolkar din mening "Om jag gör de matvalen jag gjort när jag var som störst skulle jag också uppleva att jag var tvungen att svälta". Vad vet du om mig? Det är det här jag menar, den totala oförståelsen för att det inte fungerar för alla, misstron att bara för att det inte fungerar så äter personerna fel. Det ser man ju även i den här tråden i flera inlägg, ditt tex. Forskning har visat att det inte bara handlar om kalorier in och ut utan om sjukdomar, hormoner, genetik osv. Det är ju precis det jag skrivit hela tiden. Att det rent PRAKTISKT går att dra in på kalorierna är givet men för vissa är det då inte på ett nyttigt sätt för att det ska bli resultat. Med nyttigt menar jag kalorier in-ut på ett sätt som inte sätter kroppen i ett totalt skadligt svältläge- för det kan vi väl vara överens om inte vara nyttigt.

Jag skrev om MIG inte om dig, att jag hittat vad som fungerar för mig. Vad som var MIN upplevelse. Om man kollar längre tillbaka i trådarna så finns det poster där jag ondgör mig över att jag svälter. Säger du att min upplevelse är/var fel?
Så jag får inte skriva att jag upplevde att jag svälte mig själv? För det var min upplevelse på riktigt och tro mig jag har koll på kost och nutrition och har till och med nåt högskolepoäng i det men det hjälpte uppenbarligen inte.

Eftersom kalorier in-ut fungerar för de flesta så blir det problematiskt när nån hävdar att det inte gör det. Sen finns det anledning att inte hänga upp sig på kalorier utan hitta sätt att gå ner ändå utan att behöva räkna. För mig fungerar tyvärr bara att räkna kalorier då jag lätt glömmer, förtränger eller tror att jag äter mindre än vad jag faktiskt äter. Jag behöver ha koll för det enda sättet för mig att gå ner eller faktiskt lyckas att inte gå upp i vikt. Andra har andra sätt som fungerar för dem där de lyckas ligga på ett underskott utan att räkna..

Jag skrev om MIG inte om dig, att jag hittat vad som fungerar för mig. Vad som var MIN upplevelse. Om man kollar längre tillbaka i trådarna så finns det poster där jag ondgör mig över att jag svälter. Säger du att min upplevelse är/var fel?
Så jag får inte skriva att jag upplevde att jag svälte mig själv? För det var min upplevelse på riktigt och tro mig jag har koll på kost och nutrition och har till och med nåt högskolepoäng i det men det hjälpte uppenbarligen inte.

Eftersom kalorier in-ut fungerar för de flesta så blir det problematiskt när nån hävdar att det inte gör det. Sen finns det anledning att inte hänga upp sig på kalorier utan hitta sätt att gå ner ändå utan att behöva räkna. För mig fungerar tyvärr bara att räkna kalorier då jag lätt glömmer, förtränger eller tror att jag äter mindre än vad jag faktiskt äter. Jag behöver ha koll för det enda sättet för mig att gå ner eller faktiskt lyckas att inte gå upp i vikt. Andra har andra sätt som fungerar för dem där de lyckas ligga på ett underskott utan att räkna..

Samma för mig, jag måste räkna för jag har en tendens att tro att chiliolja, toppings osv är ”gratis” men utslaget är det en stor del av min budget. Samma sak med godis, nötter och torkad frukt, jag måste se siffran, annars finns det inte.

…och jag fattar att det är jobbigt för många att höra kaloriprat men det är ju också en metod som funkar för många även med stor övervikt. Jag har tappat 27 kilo på att räkna kalorier och hittat en lagom nivå för viktminskning utan späkning. Ja, drygt för dem som inte funkar lika men kan väl ändå vara ett sätt för många?

I inlägget du citerade har jag fetat den biten som fick mig att tro att du pratade om mig på det viset jag skrev. Det var därför jag fetade den biten för att det skulle vara lättare att se vad jag hängde upp mig på. Ditt ordval "jag också" tex. Men då vet jag.

Eftersom det är så svårt att gå ner i vikt för väldigt många utan att behöva ta hjälp av läkemedel, utan viktoperationer osv så tycker jag det blir problematiskt att prata om kalorier in-ut som om det vore hela lösningen.

…och jag fattar att det är jobbigt för många att höra kaloriprat men det är ju också en metod som funkar för många även med stor övervikt. Jag har tappat 27 kilo på att räkna kalorier och hittat en lagom nivå för viktminskning utan späkning. Ja, drygt för dem som inte funkar lika men kan väl ändå vara ett sätt för många?
Någon som påstått något annat?

Har du länk till denna nya studie?
Jag har hittat olika studier tex kring set-point, att viktoperation inte hjälp mot mental ohälsa mm och då har jag länkat dem så folk kan få läsa :).
Du får läsa mina inlägg igen. Hade du gjort det så hade du sett att jag redan har svarat på det.

Eftersom det är så svårt att gå ner i vikt för väldigt många utan att behöva ta hjälp av läkemedel, utan viktoperationer osv så tycker jag det blir problematiskt att prata om kalorier in-ut som om det vore hela lösningen.
Fast det ÄR hela lösningen.
Ett kaloriunderskott mot TDEE ger viktnedgång.

Sedan kan det finnas massor av orsaker till att man har svårt att hålla ett kaloriunderskott. Matbrus, ätstörningar, låg metabolism, dålig koll på faktiskt intag, sug.. etc. Men det är liksom en helt annan diskussion.

Fakta är dock att: Äter man färre kalorier än man förbrukar så går man ner i vikt.

Fast det ÄR hela lösningen.
Ett kaloriunderskott mot TDEE ger viktnedgång.

Sedan kan det finnas massor av orsaker till att man har svårt att hålla ett kaloriunderskott. Matbrus, ätstörningar, låg metabolism, dålig koll på faktiskt intag, sug.. etc. Men det är liksom en helt annan diskussion.

Fakta är dock att: Äter man färre kalorier än man förbrukar så går man ner i vikt.
Och där är vi inte överens. Jag ser inte det som en annan diskussion. Att ligga så lågt i kaloriunderskott att man svälter sig själv för att man har sjukdomar tex som gör att det inte fungerar med normalt kaloriunderskott är INTE en annan diskussion.

Jag har inte sagt emot fakta, jag har precis gått ner 15 kg i vikt genom att äta färre kalorier än jag förbrukar. 12 av dem på 5 veckor genom att inte äta ALLS. Inget alls på flera dagar. När energin tröt dag fyra åt jag en knäckemacka och gjorde om det två dagar till, åt middag och började om. Så JA, det funkar, jag har inte sagt emot en enda gång på det, däremot har jag pratat om sunt kaloriunderskott, sunt ätande, med sunt kaloriunderskott, att det inte fungerar för en del människor med sjukdomar osv. Hur kan det vara svårt att missa i mina inlägg när jag skriver det igen och igen och igen? Jag har pratat om sunt underskott där man kan hålla sig frisk och gå ner i vikt, och inte som jag, få näringsbrist, få bristsjukdomar, få problem med hjärtat och få hårväxt på ställen hår inte brukar växa på mig samt även ont i käke och tänder till slut, för att det enda som funkar är att äta för lite än vad som är sunt för kroppen, för att kunna gå ner i vikt.

Jag trodde sund kaloriunderskott var diskussionen för att gå ner i vikt, inte att svälta sig själv sjuk för att gå ner i vikt? Det senare kan alla göra oavsett orsak till fetma, det är det första jag hävdar alla inte har lika lätt för.

1000010896.webp

Behövde handla på vägen hem så tänkte perfekt, då kör jag nudelsoppa. Hälften av ingredienserna fanns inte, så den här fick bli "inspirerad av".
Sitter i denna stund och väntar på att den ska kallna så att den går att äta.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka