Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

"Motivations"Flaska med markeringar så man ser hur mycket (lite) man dricker.
Gillar min från Rusta

Visa bifogad fil 189359

Ett av skälen till att jag inte dricker så mycket är att jag måste springa på toa oavbrutet då. Det är inte pga diabetes eftersom blodsockret ligger riktigt bra och om något lite lågt. Funderar ibland om det kan vara något knas på njurarna eller någon atypisk uvi.

Att vara hemma ”triggar” mer mitt godissug, eller suget på att småäta. Det blir lättare med rutiner när jag börjar arbeta på onsdag, efter åtta veckor ledigt.
Äter gärna frukt regelbundet, men blir i regel godissugen ändå.
Lagar gärna nyttigare mat, men är inte alltid det uppskattas av resten av familjen, så då blir det ”klassisk barnmat” som de flesta äter utav.
Har egentligen rätt bra koll på hur ofta/vad man bör äta osv, men lättare sagt än gjort..!
Jag tror också du har bra koll, det är ju oftast inte där problematiken ligger.

Men om du utgår från att du kommer äta "barnvänlig mat". Du kan inte ha mer grönsaker/köra grönsaker i airfryer eller liknande och dra ner på kolhydraterna
som är till och liknande?
Många bäckar små osv.

Det är ju svårt att veta vad som funkar för dig osv.

Sen tycker jag som du att det är lättare med rutiner när man är på jobb (även om 8 veckors ledighet lätt jäkligt bra).
Däremot blir jag mer hungrig på jobb än vad jag blir hemma...

🙂

Ett av skälen till att jag inte dricker så mycket är att jag måste springa på toa oavbrutet då. Det är inte pga diabetes eftersom blodsockret ligger riktigt bra och om något lite lågt. Funderar ibland om det kan vara något knas på njurarna eller någon atypisk uvi.
Jag behöver också springa på toa ofta om jag dricker mycket.
Märker skillnad mot hemma och jobb, på jobb dricker jag mer vatten.

Om jag druckit dålig och sen ser till dricka mer, ja då måste jag springa på toa ofta. Men om jag kontinuerligt dricker tillräckligt så brukar det rätta till sig.

Jag kör en nyttigare variant. Jag är ocksp extremt sockerberoende men fikat med kollegorna på jobb har jag börjat ta med Propuds delicatobollsmak proteinbar och delar upp i bitar.

Visst socker och kalorier men tycker den gör sin sak.

På kvällar försöker jag mumsa grönsaker och lite vanlig frukt för att stilla mitt godisbehov men fy jäsiken vad svårt det är
Ja, sjukt svårt att hålla sig ifrån sockret!!

Jag tror också du har bra koll, det är ju oftast inte där problematiken ligger.

Men om du utgår från att du kommer äta "barnvänlig mat". Du kan inte ha mer grönsaker/köra grönsaker i airfryer eller liknande och dra ner på kolhydraterna
som är till och liknande?
Många bäckar små osv.

Det är ju svårt att veta vad som funkar för dig osv.

Sen tycker jag som du att det är lättare med rutiner när man är på jobb (även om 8 veckors ledighet lätt jäkligt bra).
Däremot blir jag mer hungrig på jobb än vad jag blir hemma...

🙂
Åtta veckor är väldigt skönt för återhämtningen och tid för familjen, mimdre skönt för småätandet 😅
Kanske skulle försöka ha typ olika saller i kylen så att det är enkelt med grönsaker till maten, försöker dock att alltid ha lite grönsaker framme för att få barnen motiverade och sugna på grönsaker :)

Utgå ifrån färgen på urinen, är den mörk behöver du dricka mer, är den ljus är det lagomt.

Här blir det att bli lite strikt igen, upp dryga kilot iaf sista veckorna. Eller, vågen visade 1kg upp från igår, vilket jag tar med flera nypor salt, men ser på måtten oxå att jag gått upp lite. Och även om större delen verkat hamnat i bysten så är även magen drabbad 😅🙈

Gav blod förrförra torsdagen, och kändes ju inte aktuellt att väga sig iaf närmsta veckan efter.

Men "fördelen" med min loggning är att jag ser precis varför 😅
Liiite för många dagar med intag nära maintance och + bullar, eller mackor, eller godis, eller stugan, eller fika 🫠
Så kroppen funkar ju iaf som den ska och jag rör mig för lite för att inte behöva korrigera för det extra 🙈
Inte klippt gräset på länge nu, och uppenbarligen så stod det för stor del av motionen.

Blivit en del too good too go frossande igen..🫣 men så enkelt å bullar till kvällsfika är såå gott 😅🙈🫠🤦‍♀️

Gjort 1 hel jobbvecka nu, och inne på första eftermiddagsveckan, och därmed första jobbvecka med fler än 3 dagar sen typ mars (jobbat helg 10 veckor, plus kortvecka efter semestern) så kroppen sparkade lite bakut. Huvudvärk (migrän, men har "mild" sådan) hela helgen med start fredag, och socker+fett är bästa boten i kombo med pillren 🙄

Så, höll mig under maintance igår, och fick tom till en liten prommis. Lånat hem böcker om pilates så dags att faktiskt öppna dom oxå.
Iaf skönt att veta att det inte borde vara några större problem, även om sötsuget är stort igen. Min modell är att jamen då tar jag en lr två karameller och loggar dom 🤷‍♀️ (har en lathund på insidan skafferidörren 😗)
Men att få till motion när man är trött å less med huvudvärk å mör kropp är inte den enklaste (trots att jag vet att en prommis ofta hjälper🫠)

Aja, nygamla tag..

Du bör dricka 1,5L/dagen då mår njurarna som bäst för oss diabetiker. Man springer inte och kissar mer under njursvikt snarare mindre. Bra urinproduktion visar på välmående njurar :)

Så testa at ligga där. genom att hålla vätskebalansen drar man inte heller på sig så mycket vätska. Och nu räknar jag vätska inte enbart i dricka utöver maten utan te/affe till frukosten är en start. Vätskan till lunchen. Se till att du dricker ihop med mat så blir det lättare

Mvh Hon som vart tvungen att ha ett vätskeintag på ca 3l när det var som värst under njursvikten/transplantationen

Igår struntade vi i gymmet dels för tt jag inte ville åka nånstans direkt efter att jag kom hem från jobbet. Vart inte det roligaste vädret men jag och mamma tog oss en cykeltur på 1,5 mil vilket kändes grymt bra.

Sen direkt när jga kom tillbaks tog jag en promenad med hundarna. Mycket för att jag inte ville gå in och sätta mig.

Imorgon skiner solen så kommer ta en långpromenad med hundarna och imorgon bitti kör vi gymmet innan jobbet.

Känner mig rätt så duktig och hoppas jag håller i :)

Tycker det är svårt att väga sig rätt. Vågen visar olika vikt beroende på var jag ställer mig. Försöker givetvis stå på samma ställe alltid men det känns osäkert.
Min behöver några gånger på sig för att stabilisera sig..
Ställer den på samma ställe, kliver på, låter den landa på en siffra, kliver av, nollar, på igen, och då är det oftast minst ett kg mindre 🙄 sen petar jag den lite hit å dit och ser till att den stannar på samma siffra 😅

På väg tillbaka till där jag var innan "hormonstormen"
Tycker det är svårt att väga sig rätt. Vågen visar olika vikt beroende på var jag ställer mig. Försöker givetvis stå på samma ställe alltid men det känns osäkert.
Är det en digital våg?
Min vägrar ändra siffra om jag väger mig flera gånger efter varann även om jag flyttar på den?

Min våg är väldigt beroende på underlaget så har den på en och samma ställe precis bredvid kakelkanten på ett visst ställe för att få en riktig bild. Väger mindre på trägolv mer på hårdare underlag :D

På väg tillbaka till där jag var innan "hormonstormen"

Är det en digital våg?
Min vägrar ändra siffra om jag väger mig flera gånger efter varann även om jag flyttar på den?
Digital våg. Den står alltid på samma ställe, vill inte ha fler variabler. Stor skillnad beroende på var fötterna hamnar. Frustrerande.

Helt OT, men måste berätta om min mormor som hade en gammal analog våg, ni vet en sån där man ställde in 0 kg med en liten ratt i ovankant innan man vägde sig.
Om hon tyckte att vågen visade fel, dvs för mycket, så ändrade hon sonika sin vikt med hjälp av den lilla ratten - för det var väl det den var till för?! :angel:
Underbara älskade lilla mormor :heart

Digital våg. Den står alltid på samma ställe, vill inte ha fler variabler. Stor skillnad beroende på var fötterna hamnar. Frustrerande.
Har upplevt att det är lite skillnad på kvaliten på nogranheten från våg till våg även digitala.
Den jag har nu, Vellafit, är nog den dyraste våg jag haft. Köpte den i samband jag började medicinera för att ha någon koll på andra parametrar än bara vikten.
Men som sagt den verkar vara stabil, ställer man sig två ggr efter varann visar den exakt samma siffror oavsett hur jag står eller var den står

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Att bryta mig loss
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar