Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag har en hel del byxor med resår i linningen i bak, men annars helt vanliga byxor (kostymvariant). Annars jeans med stretch i, men vida modeller tycker jag funkar bra.
Önskar alla byxor hade sån resår som barnbyxor så man kan knäppa in dem eller släppa ut dem efter behov.
Jag vägrar resår i linningen. Det känns precis som barnbyxor eller pyjamas.
Jag vill inte ens ha bak, jag tycker inte om det.

Stretch har jag men nej, det funkar inte heller. De går ju sönder efter två tvättar..

Jag vägrar resår i linningen. Det känns precis som barnbyxor eller pyjamas.
Jag vill inte ens ha bak, jag tycker inte om det.

Stretch har jag men nej, det funkar inte heller. De går ju sönder efter två tvättar..

Jag har annars trevliga sköna jeans från hm, och snyggjeans från Jeanerica (svindyra, men finns på sellpy och vinted).
https://www2.hm.com/sv_se/productpage.1045459073.html Dessa är sköna tycker jag och sitter bra oavsett vad jag vägt.

Jag har annars trevliga sköna jeans från hm, och snyggjeans från Jeanerica (svindyra, men finns på sellpy och vinted).
https://www2.hm.com/sv_se/productpage.1045459073.html Dessa är sköna tycker jag och sitter bra oavsett vad jag vägt.
Hmm kanske skulle kolla i en butik om de finns. Jag brukar inte få upp jeans med "klassisk passform" över höfterna.

Edit: kollade och i butik finns bara till storlek 46. Enligt tabellen ska jag ha 48. Men storlekar är minst sagt förvirrande.

Kollade på jeanerica med nu, och jämförde storlekar. Tycker man om så tajt att det inte går att sätta sig eller ta ett djupt andetag så funkar det. Annars är till och med största storleken för liten.

Kollade på jeanerica med nu, och jämförde storlekar. Tycker man om så tajt att det inte går att sätta sig eller ta ett djupt andetag så funkar det. Annars är till och med största storleken för liten.

Har du kollat Isolde och Zizzi? De har kläder både i större storlekar, och för kroppar som inte är "tonårsplanka" vilket är nog så viktigt som hur hög siffra det är på storleken tycker jag.

Stretchtyg verkar det dock vara i de flesta märken numera. Tråkigt tycker jag, de i tjockare tyg håller bättre och är bekvämare enligt mig (om man hittar rätt passform).

Har du kollat Isolde och Zizzi? De har kläder både i större storlekar, och för kroppar som inte är "tonårsplanka" vilket är nog så viktigt som hur hög siffra det är på storleken tycker jag.

Stretchtyg verkar det dock vara i de flesta märken numera. Tråkigt tycker jag, de i tjockare tyg håller bättre och är bekvämare enligt mig (om man hittar rätt passform).
Jag har kollat Lindex och KappAhl, för det är de butikerna jag har nära.
Ska kolla de du nämner.

Stretch är värdelöst, det håller inte..
Det verkar som det mesta riktat till oss med mycket rumpa är typ mjukisbyxor eller leggings
Eller oformligt och vidd så man helt säkert ska se ut som ett tält. Jag har korta ben och ser ännu kortare och bredare ut i byxor med mycket vidd från höften och ner.

Ska kolla de du nämner.

Det verkar som det mesta riktat till oss med mycket rumpa är typ mjukisbyxor eller leggings
Eller oformligt och vidd så man helt säkert ska se ut som ett tält. Jag har korta ben och ser ännu kortare och bredare ut i byxor med mycket vidd från höften och ner.

Stretch och stor vidd är nog mer för att det är mode just nu, och inte riktat mot bara stora personer. Det verkar vara vsd andra människor gillar.

Om man får vara lite konspiratorisk så tror jag att stretchbyxorna gillas även av byxförsäljarna. Dels säljer de mer om tyget går sönder snabbare, och dels är det mer förlåtande vid provning, så kunderna köper byxor de kanske annars inte köpt. Ett par byxor i kraftigare tyg utan stretch känner man direkt om passformen inte funkar, och köper inte. Medan byxor i stretch kan kännas okej i provrummet, men om passformen egentligen inte passar ens kropp så kommer de att nötas snabbare.

Hmm kanske skulle kolla i en butik om de finns. Jag brukar inte få upp jeans med "klassisk passform" över höfterna.

Edit: kollade och i butik finns bara till storlek 46. Enligt tabellen ska jag ha 48. Men storlekar är minst sagt förvirrande.

De marinblå finns i större storlek:) jag skulle köpa en storlek större än tabell, men jag vill ha dem så de inte stramar vid magen. Hellre lite lösa.

De marinblå finns i större storlek:) jag skulle köpa en storlek större än tabell, men jag vill ha dem så de inte stramar vid magen. Hellre lite lösa.
Fast just "klassisk passform" brukar innebära att de är rätt raka över höfterna. Jag är rund om rumpa och höfter. Ingenting på Lindex och KappAhl passade när jag var inne i veckan. Jag vill gärna prova innan jag köper en massa. Jag vill helst inte behöva krångla med att skicka tillbaka

Ska kolla de du nämner.

Eller oformligt och vidd så man helt säkert ska se ut som ett tält. Jag har korta ben och ser ännu kortare och bredare ut i byxor med mycket vidd från höften och ner.Det

Jag har en midjeförlängare som man knäpper fast i byxorna/jeansen som ger det lite mer stretch i midjan utan att byxorna skär in i magen. Har man bara en tröja som döljer knapphålet så är det inga problem. Det ger lite stretch utan att vara resårmidja.

1788526480174.webp

Fast just "klassisk passform" brukar innebära att de är rätt raka över höfterna. Jag är rund om rumpa och höfter. Ingenting på Lindex och KappAhl passade när jag var inne i veckan. Jag vill gärna prova innan jag köper en massa. Jag vill helst inte behöva krångla med att skicka tillbaka

Fattar det! Jag har också höfter och rumpa men just dessa funkar på mig. Lindex modeller var gräsligt osmickrande imo men det är så olika vad man funkar i och trivs med.

Fattar det! Jag har också höfter och rumpa men just dessa funkar på mig. Lindex modeller var gräsligt osmickrande imo men det är så olika vad man funkar i och trivs med.
Ja, nu funkade ju inte Lindex alls. Inte ens största storleken gick över höfterna/rumpan. Jag har ett par från Gekås som funkar, curvy fit. Klassisk är liksom omöjligt att få över höfterna.

Ja, nu funkade ju inte Lindex alls. Inte ens största storleken gick över höfterna/rumpan. Jag har ett par från Gekås som funkar, curvy fit. Klassisk är liksom omöjligt att få över höfterna.

Jag har lite motsatt problem. Ingen rumpa eller höfter (tänk etnisk asiat) med smala underben och inte särskilt tjocka lår. Däremot har jag en stor, dallrig mage där det värsta jag vet är att midjan skär in i magen. Sedan expanderar den (midjan) också massor så fort jag äter/dricker. Så för mig är det resår alt byförlängare.

Jag har också taxben så ser ut som ett tält om jag har för vida byxor på mig. Alternativt är de alldeles för trånga i midjan.

En helt annan fundering

Hur sjutton hittar man byxor som passar? Jag vill inte ha resår i midjan utan vanlig linning med gylf. Hopplöst. Dragkedjan åker ner typ hela tiden på de jag har. Jag har ett par... Jag har rätt rejäl bakdel, breda höfter och mycket rumpa. Plus gravidmagen som hänger.
Dragkedjan är lätt fixad med ett resårband i "flärpen" som man fäster runt knappen. Gjort så på många trilskande byxor.
Det andra problemet med modell på byxor är ett annat problem. Hittar jag ett par byxor som passar köper jag ett par till i samma modell att ta till när de andra är utslitna. Nu går jag till 99% i jeans så kan ha flera par av "samma" jeans alterera mellan

Jag har ju haft min systers silverbröllop som incitament för att gå ner i vikt. Nu är det över och jag har ätit massor med glass och några nektariner och jordgubbar idag. Uppenbarligen behöver jag ett relativt kortsiktigt konkret mål att jobba mot.

Måndag och vågen är fortfarande stabil. Hade ett rikigt grise-pass med vännerna i lördags och nu har vi tagit tag i det igen så varje lördag kör vi :banana:

Torsdagar har jag börjat gå på Linedance svinkul :D

Inte räknat kalorier på ett tag men försöker tänka på att äta rätt och tror kaloriintaget som jag räknade på först har gett en bra grund. Även om jag kommer få dubbelkolla mig asjälv då och då så känns det ändå som omk jag hittat nån balans. Kroppen känns smidigare och jag känner mig lite smalare trots att vågen visar samma så jag tar det som en vinst :D

Nu är det måndag med nya tag och nya möjligheter. Heja oss!

Jag har ju haft min systers silverbröllop som incitament för att gå ner i vikt. Nu är det över och jag har ätit massor med glass och några nektariner och jordgubbar idag. Uppenbarligen behöver jag ett relativt kortsiktigt konkret mål att jobba mot.
Det du beskriver är essensen av jojo-bantning. Finns inget som som f**kar upp kroppen så mycket som jojo-bantning.

Been there, done that, got the T-shirt // Cewe

Jag är så glad över övertalningen att börja med de här sprutorna. Efter drygt 2 veckors användning är allt matbrus och fixering vid fika och mat borta. Är nere på bmi 29 och äter mkt mer protein än förut enligt dietistens instruktioner. Men mentalt känns det som en stor befrielse faktiskt, en lättnad över att det är så enkelt att fatta bra beslut kring mat och fika.

vikten står och stampar igen, funderar starkt på om det inte behövs en doshöjning. Har i allafall stått på samma sen i april och tycker bruset börjar dyka upp igen. Men kan vara förkylningen som spökar.
Men en non-scale victory är att min rosa softshell jacka som jag var så lycklig över gick knäppa när jag köpte den nu är så stor jag lätt får på mig två tjocktröjor under.

Angående byxor så syr jag egna byxor som jag kan öka och minska efter hand.

Men nu har jag ju en sån fantastiskt tur. Jag har kämpat extra sedan förra året och tack vare dagliga promenader på minst 7000 steg.

Minskade portioner och stopp på socker
Så har jag tagit mig ner under mitt delmål 75 kilo.

Resan har varit extremt lång sedan starten 2014 då vikten låg på 108.

Nästa delmål är 5 kilo till. Det når jag kanske till sommaren.

Har börjat repa upp en tröja som jag stickade när jag vägde 95 kilo den är alldeles för stor och därför sparsamt använd.

Det är handarbetet som gör att jag låter bli matbruset på kvällarna (och sockerfritt lakrits)

Bifogade filer

• IMG_8645.webp
    IMG_8645.webp
    96,2 KB · Visningar: 22

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn