Tjockistråden del 2

Jag har kommit över, eller under, första 15 kg sedan mitten på januari. Är rätt nöjd, för jag har varit mycket liberal med hotellfrukostar och efterrätter under resor och dessutom haft allmänt undantagstillstånd i några dagar pga kris. Men det känns bra, snabbare behöver det liksom inte gå.
 
Nu har det gått lite mer än fyra veckor. Har 10,3 kg kvar till målvikt, så tyvärr kom jag inte ner till ensiffrigt som jag hoppades på men är ändå SÅ nöjd! Snart har jag kommit en tredjedel på vägen :)
 
Nu hoppar jag in i denna tråd som jag "smygläst" ett tag :o Här kommer min berättelse:

Jag har övervikt och skulle behöva gå ner minst 15 kg.
Men jag brottas med en ovilja att dra in på ätbart för jag hyllar verkligen alla kroppsaktivister och önskar att jag kunde bli lika fri i mitt huvud som dom om mig själv.
Samtidigt som jag har en önskan om att gå ner de kilon som smygit sig på (under en 5-7-års-period när jag haft ett stilla jobb, gamla hästar (mest skritt) och inga hundar) eftersom min trasiga kropp mår bättre när jag är lättare.

Nu har jag hundar igenoch känner att jag har bedrövlig kondis sen sist jag hade hundar.
Nu är visserligen saker ändrade sen något år, rörligare jobb och hundar, men inga hästar alls.
Trots ökad rörelse så händer inget med vikten :down: alltså äter jag för mycket!
Jag tror inte att jag äter fel eftersom vi äter mat lagad från grunden för det mesta, och vi är inga "sås-älskare".

Jag är visserligen inne i klimakteriet, men påverkar det även vikten?
Jag "har hört" att vi kvinnor får en lägre ämnesomsättning under klimakteriet, kan det vara boven? Har någon tips och trix för viktnedgång så är jag idel öra!
Jag har sett att en del i tråden räknar kalorier med en app? Vad är det för app och kostar den något?
Hälsar en ganska fet Scata!
 
Nu hoppar jag in i denna tråd som jag "smygläst" ett tag :o Här kommer min berättelse:

Jag har övervikt och skulle behöva gå ner minst 15 kg.
Men jag brottas med en ovilja att dra in på ätbart för jag hyllar verkligen alla kroppsaktivister och önskar att jag kunde bli lika fri i mitt huvud som dom om mig själv.
Samtidigt som jag har en önskan om att gå ner de kilon som smygit sig på (under en 5-7-års-period när jag haft ett stilla jobb, gamla hästar (mest skritt) och inga hundar) eftersom min trasiga kropp mår bättre när jag är lättare.

Nu har jag hundar igenoch känner att jag har bedrövlig kondis sen sist jag hade hundar.
Nu är visserligen saker ändrade sen något år, rörligare jobb och hundar, men inga hästar alls.
Trots ökad rörelse så händer inget med vikten :down: alltså äter jag för mycket!
Jag tror inte att jag äter fel eftersom vi äter mat lagad från grunden för det mesta, och vi är inga "sås-älskare".

Jag är visserligen inne i klimakteriet, men påverkar det även vikten?
Jag "har hört" att vi kvinnor får en lägre ämnesomsättning under klimakteriet, kan det vara boven? Har någon tips och trix för viktnedgång så är jag idel öra!
Jag har sett att en del i tråden räknar kalorier med en app? Vad är det för app och kostar den något?
Hälsar en ganska fet Scata!
Ja, klimakteriet kan påverka ämnesomsättningen.

Jag använder Lifesum, ihopkopplad med telefonens stegräknare. Den är superbra och gratis (finns även betalversion)!
 
Jag har kommit över, eller under, första 15 kg sedan mitten på januari. Är rätt nöjd, för jag har varit mycket liberal med hotellfrukostar och efterrätter under resor och dessutom haft allmänt undantagstillstånd i några dagar pga kris. Men det känns bra, snabbare behöver det liksom inte gå.
15 kilos viktminskning på några månader är ju helt fantastiskt! Och då äter du ju gott samtidigt! :)
 
Jag och katten behöver gå ner lika mycket i vikt (jag 15-16, hon 1). Betydligt lättare att banta katt än mig själv. För hälsans skull måste jag ner i vikt.
 
Jag testade en roddmaskin för första gången, när jag utnyttjade hotellgymmet i samband med utflykt i helgen. Och det var verkligen exakt vad jag behöver, den biter på de delar av min kropp som jag behöver träna och utan att jag behöver stå nån längre stund (vilket ger mig ont i ryggen...) Blev genast sugen på att köpa en egen sån, men så tänkte jag efter... De billigare är ju billiga av någon anledning. De dyrare har jag inte råd med.
Är det kanske bättre ändå att lägga de där pengarna på att faktiskt börja gå på gym och träna upp sig litegrann? Det kostar ju mer i längden, men å andra sidan har man ju tillgång till fler maskiner och övningar på ett gym.
 
Jag testade en roddmaskin för första gången, när jag utnyttjade hotellgymmet i samband med utflykt i helgen. Och det var verkligen exakt vad jag behöver, den biter på de delar av min kropp som jag behöver träna och utan att jag behöver stå nån längre stund (vilket ger mig ont i ryggen...) Blev genast sugen på att köpa en egen sån, men så tänkte jag efter... De billigare är ju billiga av någon anledning. De dyrare har jag inte råd med.
Är det kanske bättre ändå att lägga de där pengarna på att faktiskt börja gå på gym och träna upp sig litegrann? Det kostar ju mer i längden, men å andra sidan har man ju tillgång till fler maskiner och övningar på ett gym.
Jag tänker att roddmaskin måste vara något av det lättaste träningsredskapet att köpa begagnat? De tar ganska stor plats så många vill nog bli med dem när de slutar användas. Vi har en i källaren som vi fick av min makes syster. Tycker den är bra. Kan kolla upp märket om du vill.
 
Jag testade en roddmaskin för första gången, när jag utnyttjade hotellgymmet i samband med utflykt i helgen. Och det var verkligen exakt vad jag behöver, den biter på de delar av min kropp som jag behöver träna och utan att jag behöver stå nån längre stund (vilket ger mig ont i ryggen...) Blev genast sugen på att köpa en egen sån, men så tänkte jag efter... De billigare är ju billiga av någon anledning. De dyrare har jag inte råd med.
Är det kanske bättre ändå att lägga de där pengarna på att faktiskt börja gå på gym och träna upp sig litegrann? Det kostar ju mer i längden, men å andra sidan har man ju tillgång till fler maskiner och övningar på ett gym.
lägg pengarna på gymmet och få en allsidig träning, är mitt råd.
 
Jag klockade in -16,5 kg förra torsdagen och var såklart mycket nöjd och peppad! Har sedan dess ätit bra varenda dag, någon dag lite över min egen kalorigräns men inte ens i närheten av det som rekommenderas för att tappa t.ex 0,5 kg i veckan. Tre rejäla träningspass och ett lättare, det borde ju vara en succévecka! Så har jag enligt morgonens invägning gått UPP 1,3 kg denna veckan. Wtf liksom, nog för att jag är lite vattensvullen och så men det känns ändå helt orimligt.

Men, förklaringen kom, jag ska tydligen ha mens (har p-stav, så det är mkt oregelbundet och glest mellan gångerna) - förhoppningsvis innebär det att det mesta runnit av imorgon ;)
 
Jag har inte ätit bra på senaste tiden men stått hyffsat stilla. Nått upp och nått ner liksom. Får väl kanske vara nöjd med det..
Nu har jag sedan 1,5 vecka tillbaka börjat jobba, och det innebär ju att jag behöver komma tillbaka till rutiner kring mat och mellanmål. Jag har dessutom ett stillasittande jobb så jag försöker att varje lunch gå en promenad.
Målet är att springa 2-3 ggr/vecka också, har nog hållit på sen i början på april men vissa veckor har det bara blivit 1 ggr. Det var ju det här med rutiner.. när det blir mkt runt mig tenderar jag att fokusera på det och skita i allt annat, som nu har det varit uppsatsen som jag grejat med och då faller både kost och motion fram tills jag är klar..finns ingen ork liksom. Men jag skulle säkert ha bättre ork om jag skötte de bitarna samtidigt :banghead: ursch vad svårt det är!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
83 84 85
Svar
1 696
· Visningar
140 788
Senast: linnsan
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 775
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp