Tjockistråden del 2

Men, förklaringen kom, jag ska tydligen ha mens (har p-stav, så det är mkt oregelbundet och glest mellan gångerna) - förhoppningsvis innebär det att det mesta runnit av imorgon ;)

Det hade kanske inte runnit av helt och hållet, men jag loggar i alla fall -16,6 idag - så ett hekto ner på en vecka. Men jag har fortfarande en massa vatten kvar, märker jag på förlovningsringen, så det borde lossna lite till här i dagarna ;)

Lustigt nog hörde jag på en podd igår kväll där de av en slump pratade om detta och två av tre av kvinnorna som medverkar som är i typ min ålder (båda normalviktiga, så vitt jag kan se) berättade att de går upp så mycket som 2,5 kg veckan innan mens. Har aldrig tänkt på att det kan vara så mycket, men när jag tittar i min app så visst är det just den veckan jag har tyckt att det är så svinigt kämpigt och ingenting händer neråt (snarare tvärtom då) trots noggrant räknande och ordentlig motion. Får börja vara lite snällare mot mig själv.
 
Det hade kanske inte runnit av helt och hållet, men jag loggar i alla fall -16,6 idag - så ett hekto ner på en vecka. Men jag har fortfarande en massa vatten kvar, märker jag på förlovningsringen, så det borde lossna lite till här i dagarna ;)

Lustigt nog hörde jag på en podd igår kväll där de av en slump pratade om detta och två av tre av kvinnorna som medverkar som är i typ min ålder (båda normalviktiga, så vitt jag kan se) berättade att de går upp så mycket som 2,5 kg veckan innan mens. Har aldrig tänkt på att det kan vara så mycket, men när jag tittar i min app så visst är det just den veckan jag har tyckt att det är så svinigt kämpigt och ingenting händer neråt (snarare tvärtom då) trots noggrant räknande och ordentlig motion. Får börja vara lite snällare mot mig själv.
Jag är normalviktig och min vikt varierar ett par kilo hit och dit. Jag ser inget mönster alls. Alltså, ett par kilo inom loppet av två dygn. (Normalt väger jag mig inte så ofta, men det har hänt.)
 
Jag är normalviktig och min vikt varierar ett par kilo hit och dit. Jag ser inget mönster alls. Alltså, ett par kilo inom loppet av två dygn. (Normalt väger jag mig inte så ofta, men det har hänt.)

Ja, så är det ju, och därför ska man såklart inte hålla på och väga sig i tid och otid. Jag vet det egentligen, men så tänker jag alltid att tänk om det är just den enda veckodagen den veckan som jag varierar två kilo uppåt, då tappar jag ju modet... ;)
 
Ja, så är det ju, och därför ska man såklart inte hålla på och väga sig i tid och otid. Jag vet det egentligen, men så tänker jag alltid att tänk om det är just den enda veckodagen den veckan som jag varierar två kilo uppåt, då tappar jag ju modet... ;)
Det förstår jag. Jag tänker att man inte har en vikt. Även om man är viktstabil, handlar det snarare om ett spann på 2-3 kilo.
 
Idag är det midsommarafton: hur tänker mig: unna er eller äta med måtta?
Kul att det går framåt för dig!

Vad gäller midsommar tänker jag som vanligt.
Att "unna sig" riskerar att hamna i frosseri bara för att man har tillåtit sig att göra det. Jag tänker istället att jag äter "allt men inte stora mängder" och försöker tänka mig för. Det räcker med en slev grädde och bara lite socker till jordgubbarna, jag måste inte hälla i mig litervis med alkoholhaltiga drycker och jag väljer kanske att tillaga maten på ett något mer "nyttigt" sätt än jag egentligen önskat.
 
ÄNTLIGEN gått ner 5 kg. Känns som det tagit en evighet, men egentligen har det bara tagit exakt en månad.

10 kg kvar :banana:

Idag är det midsommarafton: hur tänker mig: unna er eller äta med måtta?

Jag unnar mig, fast det är rätt lätt för mig eftersom jag dels inte gillar midsommarmat och dels inte gillar tårta. Det blir liksom inte så mycket att unna sig förutom jordgubbar och grädde, förra helgen va vi på en kortare semester och då unnade jag mig också, det funkar rätt bra för mig när det är en avgränsad period, visst kan jag känna lite sug även efter jag kommit hem men rätt snart är jag tillbaka i mina rutiner som mest handlar om att inte ha massa skräp hemma. Tror jag hade haft betydligt svårare att både gå ner i vikt och hålla vikten om jag haft en partner dock, fixar verkligen inte alls att låta bli sånt jag har hemma
 
ÄNTLIGEN gått ner 5 kg. Känns som det tagit en evighet, men egentligen har det bara tagit exakt en månad.

10 kg kvar :banana:

Idag är det midsommarafton: hur tänker mig: unna er eller äta med måtta?

Jag unnar mig, men försöker tänka lite smart, introducera grönsaker på bordet, undvika onödiga kalorier i t.ex bröd och så. Dricker ingen alkohol vilket kan spara ganska många kalorier, dessa lägger jag gladeligen på lite extra glass och några nävar chips.
 
Nu kommer jag in igen :) 7,9 kg har jag minskat, men egentligen är det inte vikten som är det viktigaste utan att finna en balans och må bra i psyket. Så i onsdags hade jag tid hos en hälsovetare som hjälpt mig sätta rimliga mål i sommar. Minst 10 000 steg om dagen, äta mer fibrer, ta kort på ca 10 tallrikar mat som vi går igenom i augusti, läsa en bok "Ät hjärnsmart" osv :) Tanken är dock viktnedgången blir en bonus.
 
Stämplade in -17 på midsommaraftons morgon, åt hyfsat obehindrat hela helgen (som sagt, försökte tänka hyfsat smart med grönsaker och frukt och bra frukost men det var fikabröd, glass, chips osv utan särskild eftertanke), idag stod det samma på vågen igen, hyfsat oväntat men skönt att veta att det går rätt bra även med snedsteg! (Det är väl så att man ska peta i sig 7000 kcal över sitt maxbehov för att faktiskt gå upp ett kg, och det gjorde jag ju inte.)
 
Lite ned sen jag vägde mig sist, men då jag börjat rida/aktivera mig 5 dagar i veckan försöker jag att ha det i åtanke vid vägning. Jag tycker ofta att vägning för ofta verkar leda till mer stress än hållbara resultat, men då jag ändå gått ned i över ett års tid nu tror jag mig vara så trygg i det hela att jag nu skall väga mig oftare för att inte bli bekväm och högmodig.

På sistone har min målmedvetenhet blivit sämre i min kostplanering, och det har blivit för många "hoppsan" dagar som endast tjänar till att sakta ned mig. Så nu registrerar jag min mat i Lifesum för att se att jag håller mina % mål och inte smyger in för mycket av någonting.

Jag skall till Falsterbo om ett par veckor, och hoppas för första gången på några år kunna testa ett par tävlingskavajer på plats. Skulle vilja gå ned 1-1.5 kg tills dess, så nu blir det till att sköta sig :)
 
Viktklubb verkar fungera än så länge. Hade säkert gått ännu bättre om inte midsommar kom emellan men så är ju livet.
Nu har jag två veckor som jag kan köra relativt strikt och sen ska vi en vecka på semester. Jag har konstaterat att alkohol gör att jag binder mängder med vätska så det behövs lite för att vågen ska ha tickat uppåt. Så nu försöker jag välja vilka tillfällen jag tar vin eller öl.
 
jag blir lite trött på när folk envisas med att tjata om att viktnedgång gör att man får mindre ledvärk...
Nog sjutton vet jag att jag behöver gå ner i vikt. Men faktum kvarstår, en reumatisk sjukdom lär finnas kvar även om jag väger 30 kg mindre. Jo, belastningen på de onda knäna och fötterna blir mindre, men ont kommer jag garanterat ha ändå....
De vill bara väl, men varför kan folk inte bara hålla käften om man inte ber om råd?

Så, nu har jag gnällt klart!
 
jag blir lite trött på när folk envisas med att tjata om att viktnedgång gör att man får mindre ledvärk...
Nog sjutton vet jag att jag behöver gå ner i vikt. Men faktum kvarstår, en reumatisk sjukdom lär finnas kvar även om jag väger 30 kg mindre. Jo, belastningen på de onda knäna och fötterna blir mindre, men ont kommer jag garanterat ha ändå....
De vill bara väl, men varför kan folk inte bara hålla käften om man inte ber om råd?

Så, nu har jag gnällt klart!

Jag förstår dig, som du säger så är det säkert av välvilja, men det hjälper ju inte dig. Nu har inte jag reumatism och vad jag skriver näst kommer inte att hjälpa dig heller, men med nästan -30 kg så känner jag en otroligt stor skillnad mot förr. Jag hade ont i ryggen jämt innan och fick äta smärtstillande dagligen, men nästan aldrig numera. Du är ju själv medveten om detta, och du försöker! Det är det viktigaste, eller hur? Försök att inte ta åt dig av vad andra säger till dig.
 
Jag nosar på -18 och var helt säker på att jag skulle klocka in den idag, men det är ett par envisa hekton i vägen! Tror dock att det är vatten så det är ingen panik direkt. Men så irriterande när jag var helt säker på att det skulle gå vägen idag ;)

Det måste ju vara vatten eftersom jag idag har gått UPP fyra hekto sedan igår (och sex sedan förra fredagen), trots mycket bra matdag igår och överhuvudtaget en bra matvecka. Suck. Tur att jag har visdomsorden från @Petruska ovan att bära med mig... :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
86 87 88
Svar
1 754
· Visningar
144 312
Senast: zinnia
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 801
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp