Tjockistråden del 2

Är inne på min sjätte dag med shake. Har gått ned knappt två kilo. Det känns lite trögt då jag förväntat mig lite större effekt. Knappt två kilo på fem dagar är ju såklart inte dåligt, men eftersom man går ned mycket vattenvikt också så vill man gärna se en större viktnedgång. Jämför mig också med min sambo som gått ned typ dubbelt så mycket som jag på dessa dagar. Jag försöker hinna med promenader de dagar jag inte rider, för att få lite extra push i rätt riktning.

Det går i alla fall lättare än vad jag trodde, vilket är skönt. Inte speciellt hungrig och inte speciellt sugen på annan mat heller. De tänkta två veckorna känns överkomliga att klara av.

20 kilo till min målvikt nu. En lång väg att vandra.
 
Jag är så trött på mig själv!

Skulle på bröllop och behövde gå ner för att kläderna skulle passa. Körde igång med vv och gick ner 5 kg på 4 veckor, vilket var jättebra och inte alls svårt. Men lyckas jag fortsätta nu efteråt? Nä, såklart inte...

Måste uppenbarligen hitta någon ny motivation som är lika välfungerande...
 
Jag är så irriterad på hormonuppgång :rage::rage::rage: Jag väger tre kilo mer idag än förra onsdagen och är fullständigt medveten om att det är just hormoner och vätskeansamling eftersom det inte finns någon möjlighet att jag överätit 18000 kalorier på en vecka där jag faktiskt skött kosten bra trots vissa frestelser men det STÖR MIG ändå. Tittade i appen på förra månaden och då gick jag ner fyra kilo från måndag till onsdag när det väl lämnade systemet, så jag bör inte bli så irriterad (särskilt som jag idag har på mig ett par byxor som kändes på gränsen till för tighta förra veckan) men jag blir det ändå. Så, då fick jag ur mig det.
 
30/8 70.8
6/9 70.1
13/9 69.8
20/9 70.0

😐

Jag vet att det kan bero på att barnet inte ammat hela natten, att månen står i fel linje osv. Men ändå.

Nåja. Ny vecka, nya chanser.
 
Är inne på dag 13 på shakes nu. Tanken är att jag ska köra t om lördag och sedan gå över till vanlig kost, om än lite modifierad från innan denna kickstart. Jag har gått ned 2,7 kilo sedan starten. Jag hoppas att det blir åtminstone tre kilo innan invägning på söndag. Sen är det bara kämpa vidare. Sambon har gått ned 6 kilo sedan vi började med shake. Livet är allt bra orättvist :cautious:.
 
Jag är så irriterad på hormonuppgång :rage::rage::rage: Jag väger tre kilo mer idag än förra onsdagen och är fullständigt medveten om att det är just hormoner och vätskeansamling eftersom det inte finns någon möjlighet att jag överätit 18000 kalorier på en vecka där jag faktiskt skött kosten bra trots vissa frestelser men det STÖR MIG ändå. Tittade i appen på förra månaden och då gick jag ner fyra kilo från måndag till onsdag när det väl lämnade systemet, så jag bör inte bli så irriterad (särskilt som jag idag har på mig ett par byxor som kändes på gränsen till för tighta förra veckan) men jag blir det ändå. Så, då fick jag ur mig det.

Svarar mig själv och en vecka senare är de tre hormonkilona borta - nästintill, i alla fall, men jag har varit sjuk och det är lite krisläge i familjen vilket resulterat i tröstätning av både lösgodis, snacks, glass och kaffebröd, så de där extra 4 hg har inte direkt kommit från ingenstans. Men det får vara så. Det var ändå skönt att se att jag nu är nere på mer än -20 igen, -20,8 för att vara exakt.
 
Efter mina 14 dagar med shakes så hade jag gått ned totalt 3,8 kg i söndags. Sista dagarna försvann mycket. Vet inte riktigt varför, då jag körde likadant hela tiden. Kanske var kroppen bara trögstartad? Nu har jag börjat äta mat igen, men har lagt om stora delar av kosten. Idag vägde jag mig igen (trots att jag sagt att jag inte ska väga mig så ofta, men var så nyfiken om jag skulle gått upp massor). Resultatet var ytterligare 0,6 kg ner. Totalt -4,4 kg än så länge. Bara att fortsätta. Just nu känns det väldigt lätt :).
 
Ä n t l i g e n -22 idag! Skönt när det händer något igen. :)
22 kilo i år, alltså?

Det är ju rätt mycket! Och rätt fort!

Och det trots att du ju dels äter en massa goda, om än omsorgsfullt uttänkta måltider, och därutöver vet jag ju att du äter en del som inte direkt ingår i typ "flygvärdinnedieten". Någonstans har du ju en enorm medvetenhet om vad du gör och hur, tolkar jag.

Eftersom du samtidigt är en person med ett "riktigt" intresse för mat, är jag lite intresserad av och nyfiken på din process. Om du har lust att skriva lite om hur du tänker kring den, kommer jag att bli en av dina ivrigaste läsare!

(Jag vet att jag inte har i den här tråden att göra egentligen. Säg åt mig att knipa om du eller någon annan tycker att jag stör. Jag lovar att inte ta illa upp.)
 
Än så länge har jag inte ätit cookies den här veckan. Jag har tom hållit mitt intermittenta fasta ganska bra. Och handlat utan att köpa godis/snacks/ngt annat än det jag planerade. Utan att anstränga mig. Amazing. Idag bröt jag dessutom fastan med slim-Shake från protein.se Den är inte god men köpt så det är bara att suga i sig. Bokstavligt talat.

Min pappa fyller år på lördag så den här helgens ”godis” får bli fika där. Tror jag och barnet ska baka kanelbullar på fredag. Eller så bakar jag när barnet är på förskolan för att slippa rädda honom från ugnen. Och sen lämnar jag de flesta bullarna hos mamma och pappa.
 
22 kilo i år, alltså?

Det är ju rätt mycket! Och rätt fort!

Och det trots att du ju dels äter en massa goda, om än omsorgsfullt uttänkta måltider, och därutöver vet jag ju att du äter en del som inte direkt ingår i typ "flygvärdinnedieten". Någonstans har du ju en enorm medvetenhet om vad du gör och hur, tolkar jag.

Eftersom du samtidigt är en person med ett "riktigt" intresse för mat, är jag lite intresserad av och nyfiken på din process. Om du har lust att skriva lite om hur du tänker kring den, kommer jag att bli en av dina ivrigaste läsare!

(Jag vet att jag inte har i den här tråden att göra egentligen. Säg åt mig att knipa om du eller någon annan tycker att jag stör. Jag lovar att inte ta illa upp.)

Det är väl eg en utmärkt fråga. Alltså hur man får ihop livet och vikten på ett lite mindre plågsamt vis som känns hållbart i längden :)
 
22 kilo i år, alltså?

Det är ju rätt mycket! Och rätt fort!

Och det trots att du ju dels äter en massa goda, om än omsorgsfullt uttänkta måltider, och därutöver vet jag ju att du äter en del som inte direkt ingår i typ "flygvärdinnedieten". Någonstans har du ju en enorm medvetenhet om vad du gör och hur, tolkar jag.

Eftersom du samtidigt är en person med ett "riktigt" intresse för mat, är jag lite intresserad av och nyfiken på din process. Om du har lust att skriva lite om hur du tänker kring den, kommer jag att bli en av dina ivrigaste läsare!

(Jag vet att jag inte har i den här tråden att göra egentligen. Säg åt mig att knipa om du eller någon annan tycker att jag stör. Jag lovar att inte ta illa upp.)

Ja, alltså, jag hade antagligen kunnat ha gått ganska många fler kilo om jag inte varit såpass liberal som jag varit. Tio dagar på resande fot i somras med fyrarättersmiddag varje dag, glass och godis här och där och halvgenomtänkta luncher utmed vägen, till exempel, då var jag helliberal hela tiden (men höll bisarrt nog vikten, för jag promenerade väl någon mil om dagen de flesta dagar). Och krissituation i familjen sedan i maj, vilket ibland resulterar i tröstätning, och så vidare.

Dock tror jag att det är just intresset för mat som gör att jag har bra koll på vad maten innehåller vad gäller näring och energi, plus att jag äter nästan allt och har hyfsat bra koll på vad man kan göra för att skoja till det med grönsaker = enkelt att fylla tallriken med grönt i olika varianter som mättar bra men inte tillför särskilt mycket i kaloriväg. Gillar ju också att experimentera lite grann, t.ex finns en fantastiskt god grekisk yoghurt med 0% fett men 10% protein, som är utmärkt till frukost, kalla såser, toppa bär med, ha i efterrätter, mellanmål... osv. Ett bättre val än crème fraîche, så att säga, för även om man inte äter jättemängder CF heller så får man liksom tänka "många bäckar små".

Är inget gigantiskt fan av bröd/pasta/potatis, så för mig är det lätt att utesluta dessa komponenter och ersätta just med grönsaker.

Mina idealdagar kostmässigt nu blir en shake till frukost (helst ProPud, de är SÅ goda, särskilt iskalla) och en frukt om jag är extra hungrig, eller kvarg + lite granola eller frukt om jag äter frukost med partner. På helgerna är jag lite mer lössläppt, för då blir det ofta sen frukost och ingen lunch, och då gör det ju ingenting. Bakar partner scones till Melodikrysset tänker jag äta scones, med såväl färskost som lemon curd eller marmelad, end of story ;) Till lunch på jobbet brukar jag äta soppa, Keldas tetror är perfekta och landar på 300-350 kalorier. Går jag ut och äter väljer jag gärna sushi eller sallad. Till middag vill jag så här års gärna ha varm mat, men som jag skrev ovan, ersätter gärna tomma kalorier i pasta/potatis/bröd med grönsaker. Dock inte alltid! Man får öva lite på ögonmått så det inte skenar iväg totalt dock, det är väldigt lätt att överäta. Och håller jag middagen låg i kalorier kan jag absolut ta en näve chips eller en bit choklad på kvällen med mycket gott samvete. För jag vill ju njuta också och skulle jag vid något tillfälle känna att jag späker mig skulle jag tröttna. Jag gillar ju mat och att äta och laga och prata om den, det vill jag inte förlora.

Jag vet liksom vad mitt rekommenderade dagliga intag är, hur mycket jag behöver dra ner på det för att gå ner c:a 0,5 kg i veckan, och hur mycket jag kan dra ner på det och fortfarande må så bra jag kan och vara pigg och ohungrig. Tränar jag (vilket jag inte gör just nu eftersom jag varit förkyld mer eller mindre sedan 19 augusti) får jag plussa på. Är jag extra hungrig av någon anledning ser jag till att ha t.ex romanticatomater eller morötter eller så till hands på jobbet till eftermiddagen, samt dricka ordentligt. Vi har fri frukttillgång på kontoret vilket är bra, det finns alltid bananer och äpplen och en säsongsfrukt, just nu plommon.

Serveras det fika på jobbet tar jag nästan alltid lite grann, det är det värt för det sociala och det där sockerlyftet som kan behövas kl 15 på torsdagar ;) Jag krånglar heller inte om jag blir bjuden på mat, så vägrar jag hålla på. Håller jag mig under gränsen för att gå ner 0,5 kg i veckan är jag nöjd, blir det mindre är jag ännu nöjdare, blir det över (men under RDI) är jag också nöjd. Ibland skenar det iväg, om planeringen fallerar eller jag får hormonrusning, och då är det också fine. Försöker att inte bli för neurotisk kring det hela, helt enkelt, och pratar heller inte om det förutom här och med en väninna som också håller på (men med Viktväktarna).

Nu blev det en hel roman här och jag vet inte alls om jag fick fram ett svar på din fråga ;) missade jag något så hojta!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
87 88 89
Svar
1 765
· Visningar
145 247
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 804
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp