Bukefalos 28 år!

Tjockistråden del 2

Den här helgen har faktiskt gått över förväntan! Köpte glass igår som jag inte ens öppnat. Åt som sagt libanesiskt, ruskigt gott, åt mig mätt men inte övermätt. Imorse var jag, syster och systerbarn på brunch, det gick faktiskt hyfsat det med. Räknar inte med minus på vågen imorrn dock.
 
Gjort matlåda till i morgon och bakar Kikärtsbröd till nästa veckas frukostar.
Eftersom vi varit sjuka blev det vad som fanns i frysen till matlåda. Lax och broccoli.
Kosthållningen den här helgen har varit käpprätt åt skogen pga feber och förkylning .Idag var första riktigt maten sen fredag lunch, inte bra alls :cautious:
 
Helg, bakkalas, 9 års kalas, folk som trugar, jag är ändå nöjd. Hade kalkylerat med att spåra snett den här helgen.

Alltså människan hade med sig en maxipåse med ostbågar. Den ligger kvar i lådan i köket. Ja, jag kunde inte låta bli när det ställdes fram igår. Men jag åt en näve, sen fick det räcka.

Idag har den kallat på mig flera gånger och jag har funderat på att slänga ut den. En av gångerna så gjorde jag middag åt mig istället.

Den kan ligga kvar åt barnen till nästa helg. Jag kan låta bli
Stolt, vacker och på väg att bli underbarare;)
 
Min helg har varit lite sne när det gäller mat och onyttigheter! Men hoppas på att rätta till det nu i veckan så att jag i alla fall hamnar några hekto minus!
 
Jag fortsätter berömma mig själv för att jag troget går på vattengympa. :heart
För mig är det allra bästa att ha en bokad tid varje vecka, då kommer jag iväg och tränar. Funderar på om jag ska (borde egentligen...) kontakta sjukgymnasten och gå nån gång/vecka i deras gym också.
 
Jag ska börja springa igen! Tanken är att eftersom jag har en bebis hemma och bara backar här runt om så parkerar jag henne i vagnen och ställer henne så hon kan se mig, och så springer jag vår grusväg upp och ner. Den är väl typ 100ish meter helt rak men det är en bra början för stt komma igång känner jag.
 
Men då kan man ju äta hur mycket som helst av det som är noll points :confused:


Ja typ, men instruktioner är att man ska äta tills man känner sig mätt - och inte julbordsmätt. ;) Men det är klart att det kan vara svårt om man har problem med att överäta. Däremot tänker jag att överäter man(vilket jag själv gör) så är det i regel inte kycklingfilé jag sitter och proppar i mig för mkt av - snarare pastan... exempelvis. Eller godis. Choklad. U name it. Men de proteiner som nu är 0 p blir man lätt mätt av och överäter sällan.

Jag började viktväkta igen strax efter nyår och har mycket att gå ner. Tänker delmål om 5 kg med olika belöningar, men skulle iallafall behöva gå ner 40 kg till sist.
 
Men då kan man ju äta hur mycket som helst av det som är noll points :confused:
Jag har inte, och har aldrig haft, sådan övervikt som egentligen krävs för att kvala in i den här tråden, men jag gick ner några överflödskilon för några år sedan - och jag håller även vikten - genom att tillämpa just det tänkesättet som det systemet bygger på.

Har du testat att rätt konsekvent låta tex ett halvt kilo broccoli eller blomkål utgöra bas i din lunch? Inte mixat eller som "ris" eller så, utan med tuggmotståndet kvar. Och utan ost, utan grädde, nästan helt utan matfett.

Risken att äta på sig övervikt av det är nog ganska liten. Och blir du inte mätt efter ett halvt kilo, så ät ett halvt kilo till.
 
Jag har inte, och har aldrig haft, sådan övervikt som egentligen krävs för att kvala in i den här tråden, men jag gick ner några överflödskilon för några år sedan - och jag håller även vikten - genom att tillämpa just det tänkesättet som det systemet bygger på.

Har du testat att rätt konsekvent låta tex ett halvt kilo broccoli eller blomkål utgöra bas i din lunch? Inte mixat eller som "ris" eller så, utan med tuggmotståndet kvar. Och utan ost, utan grädde, nästan helt utan matfett.

Risken att äta på sig övervikt av det är nog ganska liten. Och blir du inte mätt efter ett halvt kilo, så ät ett halvt kilo till.
Jag överäter inte själv så jag skulle aldrig fixa det. Mitt problem är att jag hade kraftig foglossning under mina graviditeter vilket ledde till 40kg plus. Förutom de 5kg jag redan vägde för mycket och där är det tröstätning av choklad som är boven.

Däremot vet jag ett par personer i min omgivning som lätt skulle kunna sätta i sig ett flertal kycklingfiléer eller ngt kilo frukt. Min man bla.
 
Jag överäter inte själv så jag skulle aldrig fixa det. Mitt problem är att jag hade kraftig foglossning under mina graviditeter vilket ledde till 40kg plus. Förutom de 5kg jag redan vägde för mycket och där är det tröstätning av choklad som är boven.

Däremot vet jag ett par personer i min omgivning som lätt skulle kunna sätta i sig ett flertal kycklingfiléer eller ngt kilo frukt. Min man bla.
De rekommenderar också att man minskar på frukten om man inte går ner som förväntat.
 
Ja typ, men instruktioner är att man ska äta tills man känner sig mätt - och inte julbordsmätt. ;) Men det är klart att det kan vara svårt om man har problem med att överäta. Däremot tänker jag att överäter man(vilket jag själv gör) så är det i regel inte kycklingfilé jag sitter och proppar i mig för mkt av - snarare pastan... exempelvis. Eller godis. Choklad. U name it. Men de proteiner som nu är 0 p blir man lätt mätt av och överäter sällan.

Jag började viktväkta igen strax efter nyår och har mycket att gå ner. Tänker delmål om 5 kg med olika belöningar, men skulle iallafall behöva gå ner 40 kg till sist.
Men då kan man väl äta vad som egentligen skulle varit ett antal points av nollpoängsmat och sedan lägga resten på godis och bakelser som fortfarande är lätt att äta och hamna på vad som egentligen skulle varit ett poängplus?
 
Men då kan man väl äta vad som egentligen skulle varit ett antal points av nollpoängsmat och sedan lägga resten på godis och bakelser som fortfarande är lätt att äta och hamna på vad som egentligen skulle varit ett poängplus?

Javisst om man vill försöka lura systemet, men man lär ju inte gå ner i vikt då...
de minskade också de dagliga poängen när de införde flex som de kallar detta.

Plus att man kan inte äta speciellt många bakelser eller speciellt mkt godis för sina poäng. En semla är för mig över halva dagspoängen. Och jag har hög pott poäng iom min stora övervikt. Många har 23-24 p, en semla, mellanstor, är 17 p. Exempelvis. En chokladkaka ligger på 26 poäng...
 
Javisst om man vill försöka lura systemet, men man lär ju inte gå ner i vikt då...
de minskade också de dagliga poängen när de införde flex som de kallar detta.

Plus att man kan inte äta speciellt många bakelser eller speciellt mkt godis för sina poäng. En semla är för mig över halva dagspoängen. Och jag har hög pott poäng iom min stora övervikt. Många har 23-24 p, en semla, mellanstor, är 17 p. Exempelvis. En chokladkaka ligger på 26 poäng...
Ok om de sänkte totalpoängen så verkar det mer logiskt för då pushar de folk mot vissa, bättre livsmedel så då blir det i princip att man måste äta "bra" saker för att det ska gå ihop.

Vad jag har förstått så är väl poängsystemet i princip bara en egen förenklad variant av vanlig kaloriräkning?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 403
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
91 92 93
Svar
1 843
· Visningar
154 193
Senast: linnsan
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 020
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp