Bukefalos 28 år!

Tömkörning

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Hur börjar man tömköra en häst som aldrig blivit tömkörd förut? Vad ska man använda för kommandon för gas och broms? Känner en som använder vanliga hjälper vid ridning, dvs. tar i tyglarna=sakta ner, men motsatta hjälper vid tömkörning, dvs. tar i tömmarna=öka takten/gå framåt. Ska man ha det så, eller ska tömmarna betyda ''broms''? Ska man ha spö? Tack för svar! :)
 
Sv: Tömkörning

Jag använder "allt" när jag tömkör.

Rösten = för att t ex ge kommandon som Trava när hästen ska börja trava osv. Smackar gör jag när jag vill att hästen ska öka energin inom en gångart. Whoa säger jag när jag vill att hästen ska bromsa upp/minska energin inom gångarten. Sakta när hästen ska byta gångart neråt och Ptroo betyder stanna/gör halt.

Tömmen = för att svänga, bromsa/samla upp och driva framåt (genom att "klatscha" lite mot inner bakben).

Spö = för att driva med och också för att peta/knacka med om jag vill att hästen ska ta i lite mer i t ex en sidvärtsrörelse. Då duttar jag på inner bakben precis när hästen lyfter det så att den trampar in lite mer under sig.

Kroppsspråket använder jag också både drivande, bromsande och vändande.
 
Sv: Tömkörning

Det jag ville säga var att man kan använda vilka kommandon som helst bara man har lärt hästen vad det betyder. Om du säger "korv" varje gång du fattar galopp så kommer hästen snart koppla ihop det ordet med att galoppera. Kan ju dock vara lite svårt om det kommer en ny person som ska be hästen göra något eftersom korv troligen inte är det första ordet man kommer på att man ska använda. :D
 
Sv: Tömkörning

Hahaha :D Tack för ditt svar! Det låter inte så svårt, inte mycket svårare än att longera, de kommandon man använder där kan hon ju redan. :) Men kan man alltså göra skänkelvikning och sånt via tömkörning också? Det tänkte jag inte på...hur gör man det? :laugh:
 
Sv: Tömkörning

Allt som man kan göra när man sitter på hästen kan man göra på töm. Inte helt lätt att förklara i text hur man gör dock. Jag tog själv hjälp av en mycket duktig tränare när jag skulle lära mig grunderna och jag tar fortfarande nån lektion då och då för att få ordning på saker som jag inte får till på egen hand. Det är ovärderligt tycker jag. :)
 
Sv: Tömkörning

Jag använder mig av mitt kroppsspråk när jag tömkör. När hästen ska skritta så tar jag upp min energi och så har jag focus på vart vi ska. Lyssnar inte hästen på det brukar jag peta med spöt eller smacka en gång. När jag ska trava så ökar jag min egna energi och gör ett speciellt ljud. När jag ska sakta ner eller göra halt så tar jag ner energin och stannar i min egen kropp och om inte hästen lyssnar på det gör jag en förhållning precis som när jag rider. Vill jag att hästen ska göra skänkelvikning/öppna/sluta eller någon annan övning gör jag den i min egen kropp och så stöttar jag med pisk eller töm om det behövs.

Hästarna lär sig snabbt att följa kroppsspråket bara man är övertydlig i början. :)
 
Sv: Tömkörning

Delvis KL

Tack båda för svar! Ska försöka se om min ridlärare skulle kunna hjälpa mig...:) Hur börjar man med en häst som aldrig blivit tömkörd förut? Kan man direkt ställa sig bakom, eller borde en annan person samtidigt gå bredvid hästen? Stoet i fråga är snällt och lättlärd, men man vet ju aldrig...Kan jag börja bara sådär att tömköra fast jag aldrig gjort det förut? :)
 
Sv: Tömkörning

Om både du och hästen är "nybörjare" så är det bra att ha med någon annan erfaren i början så att det inte bler heltokigt.

Min första häst, som jag lärde mig på, hade blivit tömkörd förut men då hade jag tränarhjälp för min skull. Du anar inte hur lätt det är att trassla in sig i tömmarna när man är ovan. :D

Nuvarande häst hade aldrig blivit tömkörd förut men honom började jag köra utan hjälp eftersom jag kände att jag hade tillräckliga grundkunskaper. Funkade utmärkt men jag tar ändå nån lektion då och då när jag känner behov av det.
 
Sv: Tömkörning

Okej, gissade lite det, fast hon är snäll kan det bli knasigt om ingendera kan något...:D Ska definitivt försöka få någon att hjälpa mig åtm. med grunderna! :)
 
Sv: Tömkörning

Jag har använt följande på de jag tömkört in:
Halt: ptroo
Sakta/lugna ner: woha
Skritt: knäpper med tungan
Trav: sss eller smackning (har varierat mig lite mellan 2 av hästarna ;) )
Galopp: "galopp", vissling och puss
På min shettis lärde jag in ett nödstopp kommando med i form av en vissling, det var en säkerhets grej till körningen :)
 
Sv: Tömkörning

Jag har använt följande på de jag tömkört in:
Halt: ptroo
Sakta/lugna ner: woha
Skritt: knäpper med tungan
Trav: sss eller smackning (har varierat mig lite mellan 2 av hästarna ;) )
Galopp: "galopp", vissling och puss
På min shettis lärde jag in ett nödstopp kommando med i form av en vissling, det var en säkerhets grej till körningen :)

De låter som bra kommandon, hon lyssnar mycket på rösten så kanske jag skulle ta och låna dem. ;)
 

Liknande trådar

Körning Hej! Har på senaste tid märkt att min älskling tycker det blir lite enformigt med ridning och allt annat man gör till vardags som...
Svar
2
· Visningar
1 798
Senast: tuaphua
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 998
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 837
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp